En tvåsitsig tjeck till (fast ganska tysk) - Avia CS-92 Hobbyboss 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

En tvåsitsig tjeck till (fast ganska tysk) - Avia CS-92 Hobbyboss 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Den här maskinen kanske känns bekant? Fast då i annan skrud:

Bild

Bakgrunden är att delar till Me 262 byggdes av Avia i Tjeckoslovakien under Andra världskriget. Efter krigsslutet kunde tjeckerna, med hjälp av egna delar och ritningar, färdigställa ett antal en- och tvåsitsiga maskiner. De fick beteckningen S-92 (ensits) och CS-92 (tvåsits). Jag har alltid gillat Me 262, men inte varit så road av att bygga den tysk. Så när Hobbyboss gav ut den här, var det bara att slå till!

Som alltid med Hobbyboss/Trumpeter tycks research vara något man fixar på en kafferast. Inte vad gäller former, de ser fina ut, men däremot när det gäller detaljer. Det som följer med i lådan är en vanlig Me 262B, vilket bara delvis blir rätt. Först och främst var cockpit annorlunda. Medan Me 262B hade en radaroperatörsplats, var CS-92 ett renodlat skolflygplan med dubbelkommando. Det hade väl gått att lösa med scratchbygge om det inte varit för den andra stora märkligheten i denna låda: Motorerna. Av någon outgrundlig anledning skickar HB med BMW-motorer istället för de vanliga Junkersmotorerna. Dessa användes ju knappt på några Me 262 (bara på A-1b), men fanns endast på en enda CS-92-prototyp under några månader. Den var dessutom sannolikt inte ens märkt så som alternativet i lådan. Suck! Lösningen blev helt sonika att köpa en till, fast då en ensitsig Me 262A1-a och ta motorer samt bakre instrumentbräda från den. Kanske blir det en A-1b av resterna så småningom.

Nåväl. Eftersom passform inte hör till Hobbyboss avigsidor, flyter bygget på riktigt bra. Först cockpit och hjulhus:

Bild

Bild

...och sedan resten. CS-92 var obeväpnad, så det blev till att täppa till kanonluckorna (i lådan fanns en lucka där de ena redan var tilltäppta).

Bild

Målningen är inte alltför avancerad, RLM 02 rakt av. Så den här borde kunna bli klar till C4 och flankera den nästan-färdiga Delfinen i en tjeckisk tvåsitsduo. Som förhoppningsvis blir en trio så småningom när jag kommit igång med den L-39 Albatros som landade i brevlådan för ett tag sedan.
Senast redigerad av Björn Fransson den 25 okt 2018, 17:52, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: En tvåsitsig tjeck till (fast ganska tysk) - Avia CS-92 Hobbyboss 1/48

Inlägg av magnusf »

Jamen nu börjar det likna något, det här är en favorit :) ! Fast jag vill ju ha min serverad tysk...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Men du får den tjeckisk... :D För nu sitter även färg och nationalitetsbeteckningar där de ska.

Bygget har varit ganska smärtfritt med ett undantag: Alla luckor i nosen. De är avsedda att vara öppna för att exponera kanonerna, men eftersom CS-92 var obeväpnad med (tydligt) övertäckta kanonöppningar, kändes det poänglöst att ha det öppet där. Och det pussel som då blir med alla luckor hit och dit är inte helt lätt att få ihop. Men till slut lyckades det hyggligt.

Bild

Dekalerna är som alltid med Trumpeter/Hobbyboss. Lite knasiga i färgerna och med bristande research. Småtexterna är t ex samma som i de tyska utgåvorna, men jag gissar att de här var på tjeckiska. Nu hade jag ingen tjeckisk svart småtext i dekalarkivet, så det fick bli så här. Typsnittet på V-31 känns tveksamt, dessutom saknas helt dekaler för denna beteckning på vingarnas undersida (det gick dock att lösa genom lite letande i arkivet). Å andra sidan är de tryckmässigt en dröm, silkestunna och otroligt lätta att få dit.

Även washen är klar, men inte fotad. Så nu återstår bara lack, lite vädring och diverse småplock innan den får åka på en weekend i Malmö!
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Fullt godkänd trots att den inte är tysk :) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Washat, lite vädrat, chippat och lackat. Lite mer vädring kvar, sedan är det bara att daska på ställen och packa ner den för en tripp till Skåne.

Bild
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt bygge som vanligt!
Ser fram emot att titta på den i Skåne.

Anders E
Björn Fransson
Kontakt:

Re: En tvåsitsig tjeck till (fast ganska tysk) - Avia CS-92 Hobbyboss 1/48 - Klar!

Nästa tjeck för granskning! :)

Bild

Bild

Lite extra jox i cockpit:

Bild

Bild

Bild

Sådär! Tre modeller på knappt två månader på ren inspiration och bygglust. Tillbaka i det tempo jag tappade tidigare i år... :)
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: En tvåsitsig tjeck till (fast ganska tysk) - Avia CS-92 Hobbyboss 1/48 - Klar!

Inlägg av Lennart 12 »

Snyggt bygge Björn, den ser lite sportig " ut på något vis :) Lennart
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Tack Björn, det känns bättre nu. Du har lyckats kläcka ur dig tre modeller på två månader, en fler än vad jag lyckats kläcka ur mig hittills i år... Och snygga blir de också :) ! Håller med Lennart om att det är lite racingstuk på den med de igensatta kanonportarna och målningsschemat!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Tack Lennart och Magnus! Och det är alltid lika trevligt att stressa en byggkollega! :) Fast i ärlighetens namn var en av de tre det lilla äggplanet som väl tog max två timmar i effektiv byggtid.

Men ni har rätt i sportigheten, har inte tänkt på det tidigare, men det är ju faktiskt så. Den plockade för övrigt hem ett brons på C4.

Fick för övrigt med mig den här från C4. Ska're va tyskt ska're va tjeckiskt! :)

Bild
Skriv svar