Det där med att såga...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Det där med att såga...

Inlägg av Andre B. »

...är kanske något som inte är så fel ändå?

När man av någon anledning har fastnat med bygget av en modell för stunden så är det ju bra om man har någon annan modell att plocka fram. Själv så har jag bland annat en Airfix Sea Harrier FA2 i 1/72 liggande. Och när jag fick med mig lite färg hem från AIM så kände jag att jag kunde ge den ett lager "medium sea grey".

När jag sedan började titta på den genom den där förstoringsglaslampan jag har så kände jag mig inte helt nöjd med resultatet. Eller egentligen, det fanns lite att göra som kunde förbättra intrycket av modellen en del.

När det handlar om modeller av Harrier och Sea Harrier så har insuget till jetmotorn ofta varit en svag punkt. Och då särskilt de där "gälarna" som finns en bit bakom insuget. De är oftast "stängda" på underdelen och öppna på ovansidan när flygplanet står stilla på marken. Airfix har försökt efterlikna det här med sina senaste Harriers. Men de har väl inte helt lyckats. Dessutom var gjutningen av delarna rätt dålig vilket krävde slipning och putsning.

När jag då torrpassade delarna då kände jag att det fanns mer att göra. Plåtarna till de här "gälarna" var som nämnt öppna. Men de ledde till en stängd vägg vilket kändes fel. Så vad gör man? Man tar helt enkelt fram sågen, filen samt slip papper och börjar ta bort den där "väggen". Och efter en stund så har lite småbitar av plast försvunnit på modellen. När jag nu torrpassar berörda insug mot "skrovet" så är det ingen blank vägg längre utan friska, öppna insug till motorn! :)

Lite märkligt dock i allt det här så upptäcker jag att de två "scoop' som sitter ovanpå alla Harrier's strax framför vingen saknas till modellen. De är med på bilden på Sea Harrier's på lådan. Men saknas i instruktionerna och bland delarna.

Lite hur Airfix FA2 ser ut byggd ur lådan syns i den här tråden.

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... -finished/

Får se vad jag får hitta på för att lösa det där...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.

Re: Det där med att såga...

Inlägg av Andre B. »

Ok, ett par bilder som förhoppningsvis kan åskådliggöra hur det ser ut när man sågat lite i en Airfix Sea Harrier...
IMG_20180912_204124_006.jpg
IMG_20180912_204124_006.jpg (55.02 KiB) Visad 3450 gånger
Lite rester av de bortsågade bitarna syns i nederkanten av "insuget". Men då luckorna till "gälarna" är stängda där så brydde jag mig inte om att såga bort plasten där...
IMG_20180912_204502_701.jpg
IMG_20180912_204502_701.jpg (24.22 KiB) Visad 3450 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag är väldigt förtjust i Escis tidiga Harrier (GR.3 och FRS.1) men även de behöver trimmade utblås. Jag har tyvärr aldrig lyckats bygga någon färdig bara :) !

Vad gäller de saknade scoopen så borde det gå att fila fram dem ur två bitar gjutstam. Behåll stammarna som "handtag" tills de är helt färdiga och tillräckligt lika varann, såga sedan försiktigt och noga av dem och montera på modellen!

Hälsningar

Magnus
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Har ju tillgång till två "scoop" från Airfix T.10:ia. Tänkte fixa till en gjutform med hjälp av dessa och gjuta upp några stycken. Det kanske dyker upp någon mer byggare i framtiden som känner behov av nämnda "scoop"...

Esci's Harriers har ju ansetts tillhöra eller rent av vara de bästa. Har du dem kvar får du gärna bidra med lite bilder i tråden Magnus.

Vänligast / André

Skriv svar