Yuri!!! on Ice: Victor Nikiforov

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
EMP
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Yuri!!! on Ice: Victor Nikiforov

Inlägg av EMP »

Idag har begreppet att "kyla verktygen" fått en lite mer bokstavlig innebörd ;).

Började morgonen med att skära ut mallar

Bild

Sen blev det dags att plocka ut prylar till andra bygghörnan. Steg ett blev att flytta ut Mulle (naturligtvis har bilen fått namnet från ponnyn Mulle https://www.minhast.se/wp-content/uploa ... _serie.png ). Jag tycker ju det är kul med målning och sådär, men jag känner väl inte riktigt att jag vill riskera att behöva måla om bilen pga dålig modellbyggarplanering ;)

Bild

Sen fick det flyttas lite lådor etc för att göra plats (det är "kul" att flytta för det är lite som ett evighetsprojekt att få allt på plats efteråt och under tiden blir det detektivarbete att hitta allting som är spårlöst försvunnet i flyttlådorna).

Bild

Sen började vansinnet, dvs att kapa och börja bearbeta min lilla rostfria plåt! Menar hur svårt och jobbigt kan det vara liksom! ;)

Bild

Kan ju säga som så att alla älgar som låg och sov i skogen vaknade garanterat när jag drog igång och började kapa... OBS! Hörselkåpor, skyddsglasögon och handskar är absolut nödvändigt för att undvika att få grejer i ögonen, slippa bli av med hörseln och inte grilla fingrarna. Det är också rekommenderat att ta det väldigt lugnt med det stackars verktyget för som vi alla vet är rostfritt ju inte det absolut mest lättbearbetade materialet.

Bild

En bra stund senare var jag såhär långt

Bild

Och här nånstans blev det paus. Min stackars dremel behövde verkligen vila lite och kyla ner innan det är läge att fortsätta.

Bild

Såhär mycket försvann av slipskivan jämfört med hur den såg ut innan jag började

Bild

Och just ny kyler jag verktygen... bokstavligt talat ;)

Bild

/Emma
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Och nu har verktygen fått vara ifred länge nog så därför fick det bli lite kapande till idag!

Att göra sånt här är också en bra tankeövning i att klura ut hur tusan man ska sätta skruvtvingarna för att inte riskera att plåten far iväg och ändå samtidigt kunna komma åt att jobba med den...

Bild

Kan väl säga som så att det går över förväntan och den delen som är viktig att den ser snygg ut när allt är klart är ju själva skridskoskäret och ingenting annat.

Bild

Och här nånstans fick det bli paus igen eftersom verktygen behövde paus och min rygg tycker inte om att stå och ha samma form som en ostbåge allt för lång tid (dags att sätta upp en sak till på att fixa listan: "Skaffa stol för byggaktiviteter")

Bild

Och nope, jag är inte sponsrad av någon som säljer spolarvätska trots att de där dunkarna är med på typ alla bilderna nu :lol:

/Emma
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Ok, det där är alltså skridskoskär med sko och ben samt slits för isen i ett stycke? Och du har tänkt att såga upp benet på figuren och sedan göra ett hål i isen för... ?

Tänker jag rätt där nu?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Andre B. skrev:Ok, det där är alltså skridskoskär med sko och ben samt slits för isen i ett stycke? Och du har tänkt att såga upp benet på figuren och sedan göra ett hål i isen för... ?

Tänker jag rätt där nu?

/André
Jajjemen! Du har helt rätt!

Skridskoskäret ska ju ersätta allt skrot som normalt installeras i benen på figurerna och så att säga fungera för att få till hållfastheten. Jag väntar fortfarande på en platta till det här bygget (tror jag hittat nått coolt men jag får prova när den dyker upp i posten nångång nästa vecka) men sen är tanken att is och platta ska monteras ihopa och att det ska bli ett spår i isen och ner i plattan där mitt rostfria påhitt ska få figuren att sitta fast (kommer gjuta fast det när jag är så långt). Det känns väldigt lovande än så länge så jag tror att det här kommer bli bra.

/Emma
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Okej, sista inlägget med bilder på rostfri plåt för idag, jag lovar!

Det blev lite mer kapande i eftermiddags

Bild

Bild

När det mesta som är relevant var kapat blev det dags att plocka fram lilla skruvstädet och fila bort de vassaste kanterna som blivit kvar efter kapandet.

Bild

Sen började jag också att snygga till formen för hand. De där minifilarna jag fick tag på från Elfa har verkligen varit värda pengarna.

Bild

När de värsta kanterna fixats till så att risken att skära sig minskat avsevärt var det dags att börja den lite mer komplicerade delen av det här - nämligen att plocka bort plåt där det inte går att komma åt och kapa med elverktyg... Men borrmaskiner funkar ju alltid och investeringen i borr för rostfritt visade sig vara klok!

Bild

När jag sen var såhär långt var det så mycket jag vågade borra utan att riskera att pajja något som innebär att jag får börja om (det räknar jag visserligen med ändå, men det vore ju trevligt att slippa)

Bild

Sen var det dags att ta fram stol, fil-set och en rejäl dos tålamod.

Bild

Jupp ni gissar helt rätt, allt det där räääääliga som sitter kvar vid borrhålen måste filas bort manuellt.

Bild

Bild

En stund senare fick det vara nog för idag eftersom både rygg och nacke säger ifrån (Undrar om det räknas som sån där cool träningsverk efter världens "gympass" när man vaknar i morgon och inte kan röra sig? ;) )

Bild

Jag är i alla fall nöjd med dagen och även om där är mycket kvar så känns det här väldigt lovande. Förhoppningsvis kan jag plocka bort material vid de andra borrhålen i morgon och sen börja kika på att installera delen i benet på figuren. Naturligtvis ska det fixas betydlige bättre finnish än såhär men jag måste ju kolla passform i benet på figuren först innan jag lägger tid på att fixa finliret.

Bild

Och nu får det baskemig vara nog med modellbygge för en dag... Jag har viktig litteratur att läsa (igen...) och ska än en gång fundera över hur det är möjligt att denna serien inte fått Nobellpriset i litteratur ännu https://s1.zerochan.net/Ayanami.%2807-g ... 520658.jpg ;)!

/Emma
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Oj
Du tar ”byggandet” till nya nivåer, spännande.
Modeller i rörelse som utmanar tyngdlagen är så otroligt läckra.
Bilar ska ha namn, Blyfot, LillaGubben och BrumBrum har och har jag, LillaGubben var en Jaguar som var grönprickig(bättringsmålad) som Pippis häst..
Göran

Inlägg av Göran »

(Har jag förstått det hela rätt att du gör en form av "master" av skenan i 1:1, för att sedan ta den till någon maskin som omvandlar den till figurskalan?)

Först nu trillade polletten ner :oops:

Mvh
Göran
Senast redigerad av Göran den 20 aug 2018, 03:41, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Du får leta upp någon med vatten eller laserskärare så du slipper det där ryggslitande filandet i framtiden. Imponerande arbete!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag förstod inte riktigt ditt plåtarbete men nu när jag tittade på den näst sista bilden igen så såg jag ett ben med fot och skridsko i skruvstädet och sedan kunde jag äntligen förstå dom andra bilderna. Intressant bygge.
Rostfritt är kanske inte det optimala materialet i modellbygge. Det upptäckte jag när jag skulle göra små korgar till mina donuts i 1/72. Jag hittade en liten bit finmaskigt nät i rostfritt som jag tyckte skulle fungera att bygga korgar av. Jag blev tvungen att köpa en plåtsax. Rostfritt är hårt. Jag avundas inte ditt arbete med plåten.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Konstigt nog anser jag att din förebild är totalt ointressant samtidigt som din berättelse är mycket fin att ta del av och ditt byggande imponerar!

/M
Skriv svar