Björns bagarbod - Tank Mk.V Male

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Björns bagarbod - Tank Mk.V Male

Inlägg av Björn B »

Bild
Denna sommar tycks jag ha fastnat för gamla surdegar (eller fastnat i?) Mustanger, Spitfire och så nu detta.

Bild
jag köpte Emhars Mk.IV i 1/72 ganska snabbt efter att den kommit ut och det står 1996 ingjutet i plasten så den är ganska gammal nu.
Emhar hade lyckats få fel form på utriggarna för kanonerna och det blev aldrig av att köpa nya resindelar. Jag hittade dessa hos Hobbybokhandeln nyligen och bestämde mig för att till slut bygga modellen. När jag öppnade lådan såg jag att jag hade börjat konvertera den till en Mk.V.

Bild
Jag bestämde mig för att börja bygga den ändå men med en liten ändring av planen.

Bild
Jag var inte helt nöjd med jobbet jag gjort tidigare så jag sparar resindelarna till en annan modell och försöker fixa till plasten istället. Den bakre väggen ska inte vara vinkelrät mot skrovet. Jag misstänker att det är för att det ska vara enklare att dra in utriggaren i skrovet vid transport av vagn.
Utriggare och skrov, det börjar låta som ett fartyg men det var ju ett "Landship"
Senast redigerad av Björn B den 10 sep 2018, 12:27, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Björns bagarbod - Tank Mk.V Male

Inlägg av Andre B. »

Ok, så de där "lådorna" var infällbara? Något jag helt missat. Såg att Airfix skall ge ut sin gamla "tank" med. Hade den bara varit i rätt skala så hade den varit rätt kul att bygga. Även Emhar's modeller är rätt sällsynta idag. Gillade deras flygplan i 1/72 - Demon och Fury. Har två Demon liggande. Ett renoveringsprojekt och en ombyggd. Skall bli trevligt att följa ditt bygge!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag har lagt ner planerna att bygga Airfix 1/76 modeller och köpt Master Box Mk.I'or i 1/72 istället. Kanske jag kan komma igång med dom i höst.

Här är en bild på en Mk.IV på en järnvägsvagn med indragna utriggare: http://tank100.com/headline-news/the-mark-iv-tank/
Senast redigerad av Björn B den 10 sep 2018, 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Känner lite så med rörande Airfix och 1/76. Blev rätt sugen att bygga en Mk.V efter det jag sett Edblad's bygge.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=3&t=9968

Och med tanke på att det är hundra år sedan nu så borde man bygga något...

Mvh.. André

Ps.
Rädd att jag inte fick länken till "IV'n" att fungera...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Prova https://www.alamy.com/GG6KEC eller att söka på GG6KEC hos https://www.alamy.com
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Mäktigt!
Emhars första världskrigsmodeller har ett par år på nacken, som du säger, och lämnar en del i övrigt att önska kring detaljer och ibland korrekthet. Men över lag tycker jag ändå att de blir bra - Med lite jobb!
Skriv svar