Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Bygget fortskrider. Sid 5.
Äntligen är bygget igång igen efter en rejäl byggsvacka, delvis förorsakad av den vanliga baksmällan som inträffar efter ett par månaders intensivt bygge på ett nytt projekt.
En annan orsak till att bygget avstannade var, att jag måste tillverka en konisk rörstump till övre delen av centraltornet. Jag gruvade mig för det och behövde experimentera en del, innan jag fick till det. Till slut tillverkade jag konen av tre lager 0,3 mm PC, tillskurna som cirkelsegment.
Tre försök krävdes, innan jag fick till det.
Konen kapades till och limmades på den nedre, cylindriska delen av centraltornet
Centraltornet klart, bortsett från alla detaljer.
De nedre, koniska delarna av skorstenarna laminerade jag. Sen limmade jag på en utskuren bit av ritningen som mall för fortsatt tillskärning.
Tillskärning steg ett. Lodstickning med stämjärn.
Nästa steg är att skära dem koniska.
Skrovet och överbyggnadens delar. Nedre delarna av skorstenarna är ännu så länge bara grovt tillskurna.
Så här ser bygget ut nu.
Hon åker till Moson på fredag.
Hoppas några av oss ses där.
Uffe
En annan orsak till att bygget avstannade var, att jag måste tillverka en konisk rörstump till övre delen av centraltornet. Jag gruvade mig för det och behövde experimentera en del, innan jag fick till det. Till slut tillverkade jag konen av tre lager 0,3 mm PC, tillskurna som cirkelsegment.
Tre försök krävdes, innan jag fick till det.
Konen kapades till och limmades på den nedre, cylindriska delen av centraltornet
Centraltornet klart, bortsett från alla detaljer.
De nedre, koniska delarna av skorstenarna laminerade jag. Sen limmade jag på en utskuren bit av ritningen som mall för fortsatt tillskärning.
Tillskärning steg ett. Lodstickning med stämjärn.
Nästa steg är att skära dem koniska.
Skrovet och överbyggnadens delar. Nedre delarna av skorstenarna är ännu så länge bara grovt tillskurna.
Så här ser bygget ut nu.
Hon åker till Moson på fredag.
Hoppas några av oss ses där.
Uffe
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Äntligen igång igen. Sid 6.
Jag kollade på den på 08 men det finns ju inget som hindrar mig från att kolla på den i Moson också ! Vi ses i Ungern i helgen!
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 1914
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Äntligen igång igen. Sid 6.
Som alltid, ett fantastiskt utfört hantverk ! //Lennart
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 13 mar 2016, 00:29
- Namn: Mattias
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Äntligen igång igen. Sid 6.
Hands down. Du är bara värst. Värst som i bäst, alltså
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Äntligen igång igen. Sid 6.
Det gnetas vidare i verkstan.
Skorstenar formas genom att linda 0.3 mm PC-remsa runt en trästav, som jag hyvlat till så att dess mått motsvarar innermåtten på skorstenen.
Remsan säkras med flera varv tejp och hela paketet doppas i kokande vatten någon minut. När det svalnat håller remsan sin runda form och kann skäras loss och limmas ihop.
Fyra försök gjordes. De två bästa valdes ut.
Skorstenens delar; lösa och tillfälligt ihopmonterade.
Byggets nuvarande status.
På återseende,
Uffe
Skorstenar formas genom att linda 0.3 mm PC-remsa runt en trästav, som jag hyvlat till så att dess mått motsvarar innermåtten på skorstenen.
Remsan säkras med flera varv tejp och hela paketet doppas i kokande vatten någon minut. När det svalnat håller remsan sin runda form och kann skäras loss och limmas ihop.
Fyra försök gjordes. De två bästa valdes ut.
Skorstenens delar; lösa och tillfälligt ihopmonterade.
Byggets nuvarande status.
På återseende,
Uffe
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.
Hur sjutton hyvlar du till en ellips?Ulf Lundberg skrev:en trästav, som jag hyvlat till så att dess mått motsvarar innermåtten på skorstenen.
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.
1. Hyvla till yttermåtten så att stavens tvärsnitt är rektangulärt.kai skrev:Hur sjutton hyvlar du till en ellips?Ulf Lundberg skrev:en trästav, som jag hyvlat till så att dess mått motsvarar innermåtten på skorstenen.
2. Hyvla staven åttkantig så att den grovt motsvarar skorstenens innermått.
3. Hyvla av alla hörn så att staven blir 16 kantig, grovt elipsformad.
4. Slipa staven med en remsa slippapper på tvären, så att den blir elipsformad.
5. Finjustera med hyvel och slippapper.
Uffe
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.
Det låter så enkelt när du beskriver det
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.
Ibland är det enklare att beskriva det än att göra det. Ibland är det enklare att visa det än att beskriva det. Ulf är en j-vel på båda. Snyggt jobbat, Uffe.kai skrev:Det låter så enkelt när du beskriver det
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.
Öfning gör mästaren.kai skrev:Det låter så enkelt när du beskriver det
Ungefär som när du beskriver hur man löser ett datorproblem.
Uffe
Edit: P.S. Det blev naturligtvis inte perfekt. Däremot blev det tillräckligt bra, vilket är vad det handlar om här.
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 01 maj 2018, 16:23, redigerad totalt 1 gånger.