Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Bygget fortskrider. Sid 5.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Äntligen är bygget igång igen efter en rejäl byggsvacka, delvis förorsakad av den vanliga baksmällan som inträffar efter ett par månaders intensivt bygge på ett nytt projekt.

Bild

En annan orsak till att bygget avstannade var, att jag måste tillverka en konisk rörstump till övre delen av centraltornet. Jag gruvade mig för det och behövde experimentera en del, innan jag fick till det. Till slut tillverkade jag konen av tre lager 0,3 mm PC, tillskurna som cirkelsegment.
Tre försök krävdes, innan jag fick till det.

Bild

Konen kapades till och limmades på den nedre, cylindriska delen av centraltornet

Bild

Centraltornet klart, bortsett från alla detaljer.

Bild

De nedre, koniska delarna av skorstenarna laminerade jag. Sen limmade jag på en utskuren bit av ritningen som mall för fortsatt tillskärning.

Bild

Tillskärning steg ett. Lodstickning med stämjärn.
Nästa steg är att skära dem koniska.

Bild

Skrovet och överbyggnadens delar. Nedre delarna av skorstenarna är ännu så länge bara grovt tillskurna.

Bild

Bild

Så här ser bygget ut nu.
Hon åker till Moson på fredag.
Hoppas några av oss ses där.

Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Äntligen igång igen. Sid 6.

Inlägg av magnusf »

Jag kollade på den på 08 men det finns ju inget som hindrar mig från att kolla på den i Moson också :) ! Vi ses i Ungern i helgen!

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Äntligen igång igen. Sid 6.

Inlägg av Lennart 12 »

Som alltid, ett fantastiskt utfört hantverk ! //Lennart
galvestone_giant
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 mar 2016, 00:29
Namn: Mattias

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Äntligen igång igen. Sid 6.

Inlägg av galvestone_giant »

Hands down. Du är bara värst. Värst som i bäst, alltså :)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Äntligen igång igen. Sid 6.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det gnetas vidare i verkstan.

Bild

Skorstenar formas genom att linda 0.3 mm PC-remsa runt en trästav, som jag hyvlat till så att dess mått motsvarar innermåtten på skorstenen.
Remsan säkras med flera varv tejp och hela paketet doppas i kokande vatten någon minut. När det svalnat håller remsan sin runda form och kann skäras loss och limmas ihop.

Bild

Fyra försök gjordes. De två bästa valdes ut.

Bild

Skorstenens delar; lösa och tillfälligt ihopmonterade.

Bild

Byggets nuvarande status.

På återseende,
Uffe
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.

Inlägg av kai »

Ulf Lundberg skrev:en trästav, som jag hyvlat till så att dess mått motsvarar innermåtten på skorstenen.
Hur sjutton hyvlar du till en ellips?
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.

Inlägg av Ulf Lundberg »

kai skrev:
Ulf Lundberg skrev:en trästav, som jag hyvlat till så att dess mått motsvarar innermåtten på skorstenen.
Hur sjutton hyvlar du till en ellips?
1. Hyvla till yttermåtten så att stavens tvärsnitt är rektangulärt.
2. Hyvla staven åttkantig så att den grovt motsvarar skorstenens innermått.
3. Hyvla av alla hörn så att staven blir 16 kantig, grovt elipsformad.
4. Slipa staven med en remsa slippapper på tvären, så att den blir elipsformad.
5. Finjustera med hyvel och slippapper.

Uffe
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.

Inlägg av kai »

Det låter så enkelt när du beskriver det :-)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.

Inlägg av Stellan »

kai skrev:Det låter så enkelt när du beskriver det :-)
Ibland är det enklare att beskriva det än att göra det. Ibland är det enklare att visa det än att beskriva det. Ulf är en j-vel på båda. Snyggt jobbat, Uffe.
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.

Inlägg av Ulf Lundberg »

kai skrev:Det låter så enkelt när du beskriver det :-)
Öfning gör mästaren.
Ungefär som när du beskriver hur man löser ett datorproblem.

Uffe

Edit: P.S. Det blev naturligtvis inte perfekt. Däremot blev det tillräckligt bra, vilket är vad det handlar om här.
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 01 maj 2018, 16:23, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar