Revell S.P.A.D XIII 1:72
Re: Revell S.P.A.D XIII 1:72
Ser fint ut det där. Antar att det är Revell's Tro Plane du har? Mig veterligen den enda Tri Plane utgiven om än lika gammal om inte äldre än din Spad...
När det gäller Fokker Dr. I så finns det lite att välja mellan idag. Jag känner dock att Revell's är den enklaste att bygga.
Mvh. André
När det gäller Fokker Dr. I så finns det lite att välja mellan idag. Jag känner dock att Revell's är den enklaste att bygga.
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

-
- Namn: Mats Eriksson
Tack Anders
Jo visst är det Revells gamla tri-plane från 1980 jag har
Blir en Eduard DR.I i 1:48 inna jag kör vidare i skala 1:72.
Målningen börjar bli klar.

/Mats
Jo visst är det Revells gamla tri-plane från 1980 jag har

Blir en Eduard DR.I i 1:48 inna jag kör vidare i skala 1:72.
Målningen börjar bli klar.

/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Är väl få av oss här som är "unga" idag... *ler* ...men den där modellen är nog äldre än de flesta av oss. Den gavs ut första gången redan 1966...
https://www.scalemates.com/kits/194156- ... h-triplane
Ser fint ut det där. Roligt att följa utvecklingen! : )
Vänligast / André
https://www.scalemates.com/kits/194156- ... h-triplane
Ser fint ut det där. Roligt att följa utvecklingen! : )
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

1966? Då hade jag redan byggt i nått eller några år
Stefan

Stefan
Ja, vi är nog inte så unga längre Stefan... *s*
Lite kul är att det idag har gått fler år från det modellen gavs ut än jämfört med när förebilden flög första gången och modellen gavs ut.
Mats, du bygger typ en "femtioåring" av en "hundraåring". Det kan nog inte vara särskilt många modeller som uppfyller det där kriteriet... ; )
Vänligast / André
Lite kul är att det idag har gått fler år från det modellen gavs ut än jämfört med när förebilden flög första gången och modellen gavs ut.
Mats, du bygger typ en "femtioåring" av en "hundraåring". Det kan nog inte vara särskilt många modeller som uppfyller det där kriteriet... ; )
Vänligast / André

-
Roligt med all man kan lära sig under resans gång 
Nu har riggningen påbörjats.

Får se om den blir klar till i morgon kväll.
Kör en tunn nylonlina för flugbindning som limmas med superlim i små hål jag borrat.

Nu har riggningen påbörjats.

Får se om den blir klar till i morgon kväll.
Kör en tunn nylonlina för flugbindning som limmas med superlim i små hål jag borrat.
-
Riggning på gång, alla trådar trädda igenom hålen i undervingen och med tejpbitar så de inte smiter igen.

Trådarna löst spända och vingarna limmas ihop med lite småvikter till hjälp.

Nästa steg blir att spänna och fixera trådarna, hinner inte bli klar till i kväll, tar med lite annat godis i stället.
/Mats

Trådarna löst spända och vingarna limmas ihop med lite småvikter till hjälp.

Nästa steg blir att spänna och fixera trådarna, hinner inte bli klar till i kväll, tar med lite annat godis i stället.
/Mats
-
- Namn: Christer Karlsson
Jag brukar också rigga med tunn nylonlina som stoppas i genomgående hål och låses med superlim. Jag har en rulle med något som kallas "smoke coloured invisible thread" som är lite mörkare. Jag pallar upp modellen och låter klädnypor spänna trådarna genom tyngdlagen tills limmet torkat. Jag brukar också borra helt igenom övervingen och vänta med målningen av denna tills riggningen är klar. Beroende på hur rakt eller snett man borrar så kan det uppstå "bananböjar" där tråden kommer ut ur vingen. Då klämmer jag tråden mot vingen med en spetstång så att den formas i rätt vinkel. Jag har också skaffat Uschi van der Rostens elastiska riggtråd som jag tänker prova vid något tillfälle, men jag undrar hur elastisk tråd står sig när den åldras?
Jag har byggt nästan alla Revells WW1-plan vid en eller annan tidpunkt (den som fortfarande fattas är Sopwith Triplane). Spad 13 var den första som jag riggade och jag använde då tunn koppartråd vilket inte var idealistiskt då det var svårt att få den rak och spänd. På den tiden fanns inte heller superlim och jag kan möjligen ha använt Araldit epoxilim men jag minns inte. Modellen har gått till de sälla jaktmarkerna sedan länge. Det var också svårt att hitta information då Internet inte fanns. Jag brukar ofta tänka att vi nu lever i modellbyggets guldålder och det har aldrig varit så bra för hobbyn. Det enda som var bättre förr är Humbrols färger, tillgängligheten till fysiska butiker med modeller samt Revells bygginstruktioner (har i och för sig inte sett de allra senaste).
Jag har byggt nästan alla Revells WW1-plan vid en eller annan tidpunkt (den som fortfarande fattas är Sopwith Triplane). Spad 13 var den första som jag riggade och jag använde då tunn koppartråd vilket inte var idealistiskt då det var svårt att få den rak och spänd. På den tiden fanns inte heller superlim och jag kan möjligen ha använt Araldit epoxilim men jag minns inte. Modellen har gått till de sälla jaktmarkerna sedan länge. Det var också svårt att hitta information då Internet inte fanns. Jag brukar ofta tänka att vi nu lever i modellbyggets guldålder och det har aldrig varit så bra för hobbyn. Det enda som var bättre förr är Humbrols färger, tillgängligheten till fysiska butiker med modeller samt Revells bygginstruktioner (har i och för sig inte sett de allra senaste).
-
Sådär, riggningen går vidare. Som du ser Christer så hänger jag också tvätt

Passformen mellan vingar och stöttor var inge vidare. Nåja, frammåt frammå, tvekan dödar.

Passformen mellan vingar och stöttor var inge vidare. Nåja, frammåt frammå, tvekan dödar.
-
Slutrakat för den här gången.

Jag tänkte ta med den till mötet i morgon. Är ju trots allt en fransk maskin om än i brittiska kläder

Jag tänkte ta med den till mötet i morgon. Är ju trots allt en fransk maskin om än i brittiska kläder