Cockleshell heroes

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Lerxzt »

Ser riktigt bra ut Johannes.. Fick en fundering om inte detta dio skulle funka som lightbox diorama med stjärnhimmel och kanske en söklampa ombord på båten som lyser åt något annat håll, samt tex ljus ur ventilerna. Kanske en målad bakgrund som visar fortsättningen på båten i perspektiv och andra fartyg på distans.

Detta var bara en tanke som dök upp, oavsett kommer diot bli riktigt bra! :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Det är en intressant idé. Skulle definitivt öka autenciteten ett snäpp. Ska nog testa lite med en mockup.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Tycker det ser bra ut. Färgen på vattnet påminner rätt väl med färgen på vattnet i Rhen, Elbe eller Humber. Och rörande paddlandet... ...vad säger att de inte bromsar och styr kajaken för att kunna lägga sig utmed fartygssidan? Det jag saknar är svall/kölvatten från kajak och paddlar...

Vad gäller belysning så... ...under kriget så var det ju "mörklagt" efter mörkrets inbrott. Så känner väl att normal belysning inte är aktuell om än att sökarljus kan vara det. Commando soldaterna har väl sminkade ansikten med tanke på det?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Börjar så smått med vattnet (än så länge är det bara torrsim med kanoten).

Valde varianten med klarlack. Basen är fastlimmad med karmen som får fundera som sarg. För att skynda på processen så häller jag på ett lager med vanlig fernissa som får flyta ut och bildar ca 1mm tjockt lager. Tar några dagar att torka helt, men brukar bli rätt bra i slutändan. Det blev lite skrynklor i lacken, men när lacken väl är genomtorr så väntar vågeffekter, svall, etc.

Bild


Angående belysning så räcker det nog med en lite svagare diod för att efterlikna månljus eller liknande. Sökarljus fanns också (i verkligheten höll de på att bli upptäckta). Ska testa lite.
mivan
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 maj 2016, 08:42
Namn: Mikael Vannestam

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av mivan »

Très coolt! Det där kan bli hur bra som helst! Vilken skala är figurerna?
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Tack,

Det är 1/35. Kommer inte ihåg vilket fabrikat (inget jag hört talas om tidigare). Väldigt bra kvalitet med skarpa detaljer, veck, osv på kläderna. Kan inte skylla på kvaliteten på materialet om det inte blir bra.
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Lägger första lagret med vågor. Tidigare har jag använt mig av De Luxe Materials Making Waves, men det är relativt tjockt och bäst för lite högre vågor. Här vill jag ha lite lugnare vatten och valde att testa Mod Podge Gloss istället som är tunnare. Det går visserligen att blanda ut De Luxe och dyl med vatten, men jag haft problem med att det blir för mycket bubblor.

Bild

Eftersom det kommer flyta ut en del innan det torkat så formade jag relativt höga vågtoppar.

Bild

Nästan torrt. Får stå någon dag innan jag börjar lägga till lite svall och dyl vid kajaken.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Andre B. »

Det där vattnet såg spännande ut. Det är alltså något slags gelé som flyter ut och stelnar till något genomskinligt vattenliknande? Hur lägger du ut det på den plana ytan?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Mod podge är egentligen ett lim för pappersslöjd. Finns på Panduro och liknande ställen. Den blanka funkar ganska bra för just vågor, men den är lösare än de "riktiga" produkterna från AK, De luxe, mfl. Jag duttar på rejäla klickar med pensel och formar sen försiktigt. Det blir lätt bubblor om man rör för mycket (de syns först efter torkning). Den brukar vara genomtorr och helt transparent efter 12-24h beroende på hur tjockt lager man lägger.

Den matta varianten är f ö utmärkt för limma gräs, mm vid dioramabygge. Man slipper glansigheten som ofta uppstår om man använder vitlim.
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Börjar lägga till lite svall vid fören och aktern samt vid paddlarna. Försöker få till en liten krökning så det ska se ut som kanoten svänger, men det är inte helt övertygande ännu. Får nog lägga på lite till.

Bild

Bild
Skriv svar