Cockleshell heroes

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Tackar. Sitter parallellt och bygger på SKP:s Challenger som har så fruktansvärt passform i chassit så att jag nästan överväger att scratcha delar av front och bakparti. Fruktansvärt mycket slipande och spacklande.

Bild
Klarlack och chipping fluid pålagd. Därefter en mellangrå färg samt lite rödbrun bottenfärg. Jag har medvetet låtit det vara lite flammigt för att få lite liv i ytan. Räknar med att det tonas ned lite efter vädring.
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Bild

Chipping klar och streaking i mörkgrått, brunt och rostbrunt. Lite svårt att bedöma om det blev för mycket eller för lite, men det får vara så tills vidare.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av SvenYoung »

Skitsnyggt Johannes!!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Bild

Efter lite tvekan bestämde jag mig för att lägga i en skiva av foamboard och skära ett hål för kajaken. Därefter målad med grönt och gulbrunt för att lägga grunden till lite grumligt flodvatten. Jag la på ett tunnt lager klarlack bara för att se hur effekten blir. Blev lite för mycket brunt så jag kommer lägga lite mera grönt senare.

Bild

Montering påbörjad. Basen är limmad i en fotoram. Eftersom kajaken är nedsänkt behöver jag inte så mycket djup, utan jag räknar med att det räcker med någon mm klarlack följt av vågeffekter.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag gillar det här. Men ur rent artistiskt perspektiv skulle jag hellre se kajaken mer långsides med fartyget så att det blir mer fokus på figurerna.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Jo, det hade kanske blivit en mer intressant komposition. Dock funkar inte riktigt figurernas poser med den varianten, tror jag. Jag hade nog behövt göra om dem så att de inte paddlar utan kanske pysslar med sprängaddningarna eller liknande. Men skulptering av figurer ligger lång utanför min komfortzon (blivande kurstema?).

Parallellt har jag börjat bygga trädäck.

Bild

Plankorna är kaffeomrörare i trä som är hyfsat skalenliga.

Bild

Kör lite wash i olika färger på plankorna innan de limmas fast för att få lite variation.

Bild

Lite tunnt utspädd grå färg som filter för att göra däcket lite gråaktigt. Nöjer mig så här så länge, men ev lägger jag på lite mer grått senare. Jag vill se lite hur det ser ut efter montering.

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av magnusf »

Jag är grymt imponerad av din fartyggsida, den är riktigt snygg! Det här kommer att bli både fint och lite annorlunda tror jag.

Hälsningar

Magnus
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Catfish börjar bli klar och provmonterad. Bara figurerna kvar innan det är dags för vatten.
Bild

Kajaken fastlimmad tillsammans med Bill och Herbert. Trots kurs i figurmålning är figurerna fortfarande lite amatörmässiga, men jag får nöja mig med att de blev aningen bättre än de förra jag gjorde.

Bild

Bild

Snart dags att börja med vatten och vågor.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det enda jag oroar mig för är snubbarnas paddelstil.
Skämt åsido, det ser riktigt bra ut.
Du kan förstås göra vågor och skum så att det ser ut som de bromsar med högerbladen för att lägga sig långsides med fartygssidan. Det skulle passa bättre med deras armställning än framåtpaddling, vilket ändå inte funkar om de inte vill krocka med fartygssidan i full fart.

Uffe
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Det är faktiskt en utmärkt idé! Tack för den.
Skriv svar