Björns Bagarbod - 1/72 Gripen Den första klar och den innan.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: 1/72 Gripen - Gör om, gör rätt.

Inlägg av Emil Lindberg »

Du behöver nog inte återställa särskilt mycket avseende strakes (inte rakes). Fästena är på de flesta byggsatser alldeles för utstående och själva strake brukar vara för tjock. Det borde gå att klippa ur strake + fäste ur ets, bocka till och limma dit
Bild
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Gripen - Gör om, gör rätt.

Inlägg av Björn B »

Tack för dom bilderna. Förutom tjockleken på byggsatsens strakes så verkar även formen var fel.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

1/72 Gripen - Omstart

Inlägg av Björn B »

Bild
Så mycket för ett snabbygge. Tre år senare tar jag tag i dessa igen. I år är det är ju 30 år sedan Gripen flög första gången.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Gripen - Gör om, gör rätt.

Inlägg av Andre B. »

En liten fråga här. Du nämnde Revell Gripen. Det är Revell's utgåva av Italeri's du har... ...och då inte den första utgåvan av Gripen från Revell?

Jag har Revell's gamla liggande i en låda målad i lövhögskamo. Men jag har aldrig lagt den bredvid Italeri's utgåva eller Revell's nya egna utgåva...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Gripen - Gör om, gör rätt.

Inlägg av Björn B »

Det är Italeris Gripen i Revellboxning. Har den även i Airfix, Bilek och Tamiyalådor. http://www.ipmsstockholm.se/home/jas-39 ... tser-i-172
Revells riktigt gamla modell är något helt annat
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Gripen - Gör om, gör rätt.

Inlägg av Andre B. »

Ja, Revell's gamla är något helt annat. Jag letade reda på den och satte igång med ett litet renoveringsatbete. Skall se om jag kan få till någon bild...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Björns Bagarbod - 1/72 Gripen

Inlägg av Björn B »

Bild
Har börjat färglägga. Grå,grå,grå.....
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Björns Bagarbod - 1/72 Gripen

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Mer eller mindre färdiga. Någon smådetalj att fixa kanske.

Bild
Bild
Bild
Bild
Italeri m.fl jämfört med Revells gamla version.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Björns Bagarbod - 1/72 Gripen Den första klar och den innan

Inlägg av Björn B »

Bild
Då var den klar. Gripen -1.

Bild
Bild
Kanke Italeri men för skojs skull kan man säga Revell så har jag två olika ettor från Revell.

Bild
Bild
Bild
Fick använda tre ark från Revells gamla Gripenmodell för att få ihop denna, därför är det färgskiftningar i dekalerna.
Dom gulblå linjerna var för korta så jag lade skarvarna i skarvar till roder. Jag ville få klar denna i år eftersom det är trettio år sedan Gripen flög för första gången.

Bild
I februari 1986 så visades en mockup av Gripen för pressen. Jag hade ju byggt Viggens mockup så jag bestämde mig för att bygga även denna.

Bild
Bild
Försökte fixa dom skillnader jag kunde se mellan mockup och riktiga planet. Jag hade inte så många bilder att gå på så det är nog inte helt rätt.

Bild
Bild
Jag bestämde mig för att montera den på en bottenplatta då jag ville ha med stängerna som höll uppe jättemodellen.
Bilder på originalet finns på: http://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrifte ... 1986-1.pdf
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Björns Bagarbod - 1/72 Gripen Den första klar och den innan.

Inlägg av Knajd »

Kul variation på Gripen-temat! Den där ur-Gripen ger mig både rysningar och ett leende. Jag minns att panellinjerna var väldigt djupa och vida.
Skriv svar