Har en 1907 års Itala i 1/20 men kom fram till att den såg mycket för lång ut jämfört med bilder på originalet. Fick reda på att den ursprungligen hade en elmotor så modellen är anpassad till det.
Jag började med dom två stora bensintankarna som var för långa och för kantiga. Första försöket tänkte jag bygga en box och slipa ner hörnen men gav upp. Sedan satsade jag på rundad kvartsstav i hörnen.
Men det såg inte bra ut. Satsade då på att splitta 9,5 mm rör och bredda dom. Monterade två sådana ovaler på varandra och tyckte att det såg ok ut.
men när sidorna kom på olats var den inte alls så rund i formen som jag ville. Ett 16 mm rör breddades istället. Byggsatsens bensintankar var anpassade för batterier till elmotorn vilket förklarade att dom var för långa. Jag hade stirrat mig blind på modellens tankar och anpassat mina försök efter dom och har en känsla av att inte bara blev mina tankar för kantiga utan också för breda.
Jag tog lärdom av Lennart och klädde tanken med 0,25 mm plasticcard och lade till detaljer på detta. Den nya tanken är rundare och smalare än byggsatsens men nu tror jag att det blir ok.
Byggsatsens tank jämfört med den nya.
Längst bak på bilen finns en låda. Modellens har fel form och verkar dessutom för låg. Här kunde jag använd kvartsstaven oh höja lådan 3 mm. Jag får anpassa längden när jag kommer så långt i bygget att det finns en bil att mäta mot.
Gälarna i motorhuven ska inte finnas på bilen.
Nu var jag glad att jag fick tips om små "stämjärn" här på sidan. Dom underlättade arbetet att ta bort gälarna.
Vänster sida fick detaljeras lite. Nu håller jag på med den andra bensintanken. En vattentank som är placerad ovanpå lådan där bak har fel form och soffan ska vara två separata stolar.
Förr eller senare kanske jag kan börja bygga modellen.