Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av magnusf »

Anders! Plottern är kul, det man ska vara medveten om bara är att om man inte är van vid att CADda eller rita i datorn så är det lite startsträcka på det. Dessutom är det ytterligare något som tar tid från det egentliga modellbygget :) ! Men eftersom vi båda är medlemmar (om jag minns rätt?) i dekalhatarnas förening (läste en gång om en galning som tyckte dekalerna var det ROLIGASTE! Hallå? Vad är det som glappar hos folk?) så kan det säkert vara värt arbetsinsatsen :) !

Stellan! Det var just den boken som inspirationen kom från :) ! Och jo, den kommer att bli sliten den här :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av Anders.Edblad »

Magnus, ja du kommer ihåg rätt ang Dekalhatarnas förening. Det roligaste??? Han får inte vara med i klubben!
Det som hindrar mig från att köpa en plotter är just det med att det kommer att ta ett tag att behärska tekniken.
Så tillsvidare skär jag för hand, köper färdiga masker och använder dekaler.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av magnusf »

Jag hade en bra målarkväll igår!

Bild
De gula banden på vingarna klara...

Bild
...och områdena där man målat över RAF-koderna är också färdiga. Jag tror inte man behövde måla över rundeln eftersom den täcks av den amerikanska nationalitetsmärkningen.

Bild
Masker för de amerikanska märkena på plats...

Bild
...och så en omgång vitt! Ska bli spännande att pilla dit stjärnor och "bars" och måla resten!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av magnusf »

Och här tuggar det på med vissa ups and downs...

Bild
Vanligaste misstaget när man sätter dit amerikanska nationalitetsbeteckningar? Antagligen att man sätter dem (med "man" menas här givetvis någon ANNAN modellbyggare, alltså inte du eller jag...) upp och ner så att de står på spetsen på stjärnan. Klurigt då när man gör masker så är stjärnan separat och problemet löst. Trodde jag! "Öronen" sitter inte centrerade på cirkeln vilket jag, trots att jag ritade dem själv, inte uppmärksammade! Av ren och skär tur så hamnade tre av märkningarna åt rätt håll men den på vingens ovansida blev felvänd.

Bild
Istället för att måla om hela märkningen så vände jag bara på masken vilket lämnade en vit kant framåt. Motsvarande mismatch bakåt täcktes av den blå färgen så den var inget problem. Nu ska det här få torka ordentligt, sedan sätter jag en av maskerna över och bättringsmålar det vita. Störigt men kunde varit mycket värre!

Och ja, sidrodret är borttaget för service på sidroderverkstan... Det är absolut inte avbrutet av misstag när jag slet i tejpen...

Trevlig kväll!

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av Gabriel »

Riktigt trevlig flygetyg det där. Jag gillar RAF:s ökenkärror (om än överlämnade till jänkarna...), deras undersidor i Azure Blue ger en mycket trevlig färgklick. Kämpa på med maskerna, det gör mycket för helheten att slippa dekaler (och dessutom undviker man även det tråkigaste momentet under ett bygge)!

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Jo, det lite kul att kunna välja något annat än de eviga grön/grå. Och en lånekärra livar ju alltid upp!

Bild
Det här måste vara flitigaste helgen på länge, nu har jag både hunnit fixa till min tidigare miss och fått dit lite bokstäver!

Bild

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av magnusf »

Jag hade en rätt vild vädringssession igår...

Bild
Nu börjar det se rätt dammigt och slitet ut, duger det här Stellan :) ?

Bild
Det är lätt att gå för långt (det är rätt kul att hålla på :) ) men i det här fallet, om man jämför med bilder från Sicilien och Nordafrika, så känns det som om det finns goda marginaler. Maskinerna var enormt både slitna och smutsiga!

Vädringen gjordes i några olika enkla steg:

1) En färdig wash från MiG gjord för gult tyskt pansar
2) Lite blandat kladd med oljefärger i orange/röda nyanser som jag lade på i kamouflaget för att få lite nyanser
3) Matt lack
4) Chipping med en svamp kring vingrötter och luckor, Vallejos "German Grey" upplättad med lite vitt
5) Där det var lite större färgavskav såg det lite väl grått ut så där gick jag på med grafit från en penna för att få lite metallkänsla
6) Blandade sandfärgade pigment

Nu måste jag vädra ikapp sidrodret och lite annat pyssel, men det börjar faktiskt luta mot "klar" nu!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av Stellan »

Stiligt! Ser väldigt väderbitet ut, som sig bör. Ser ut som större skala på modellen än vad det är :) Färggränsen på fena/roder stämmer dock inte med fotot på sid 122 eller dekalarkets sidovy, ehem. Kolla desutom in missfärgningarna och rinningarna av sot och olja från avgaserna som drar mot panelskarvarna. Lätt tveksam till det mörkgråa dock... Avundsjuk på dig som orkar hålla på så länge och i den skalan.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av magnusf »

Stellan! Jobbar du heltid som kamouflagepolis eller är det bara ett lönsamt extraknäck :) ? Bläddrade febrilt till sidan 122 och noterade att du, till min stora förargelse, hade rätt. Efter att ha insett att det gick fortare att justera än att hitta på en krystad förklaring så skars en liten tejpbit, sprutan laddades och så såg det helt plötsligt mycket mer rätt ut :) ! Nu ska det bara vädras in med resten men det är fort gjort!

Jag är inte heller helt övertygad av det mörkgrå men jag drar min vanliga vals om att "det ser bättre ut i verkligheten och i naturlig storlek". Det stämmer till viss mån men jag har fortfarande inte hittat något sätt att göra chipping på som jag är helt såld på själv...

Bild
Bättre såhär?

Bild
Dessutom på sina egna hjul nu, åtminstone huvudhjulen!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit VIII i USAAC-märkning

Inlägg av Gabriel »

Jaha, här händer det grejer. Ser riktigt fint ut! Jag kan hålla med Stellan om att mörkgrå kanske är en lite udda färg att chippa med i detta fall. Annars är det hur bra som helst!

/Gabriel
Skriv svar