David fanns i olika fartygsklasser och drevs med en koleldad ångpanna och en tvåbladig propeller.
Tillverkare är amerikanska Flagship Models, och är en aningen mer påkostad modell jmf med CSS Hunley från samma tillverkare.

Modellen, inkl. inredning, är ganska grovt tillyxad, här målad med Vallejo metall och Mr Paint.
Det mest tidsödande arbetet var att sammanfoga skrovhalvorna. Såga, skära, slipa bort överflödig resin från gjutprocessen, värma dem i hett vatten till
rätt passform, skära bort "kommandobryggan" som var sned och konkav, och slutligen limma halvorna efter ca 2000 torrpassningar.
Jag tillverkade en ny träsarg av Plasticard och förstärkte hålen runt hålen för luftventilerna med metallfolie.
En passande tränyans med vattenbaserad akrylfärg från AK istället för grå
Träådringsdekal från Uschi van der Rosten, som var föredömliga att jobba med, tunna, men starka och svarade fint på behandling med produkter från Microscale. Detalj på akter och roder.
En del detaljer måste nytillverkas.
Dekaltillverkaren rekommenderade en matt lack för fixering av dekalerna, men det visade sig vara ett överflödigt steg, när jag ändå skulle lägga en blank lack för panellinjer och vädring.
Jag frångick Flagship Models förslag för montering av stångtorpeden och utgick från den här skissen istället-
Den färdiga modellen, foto Lars Befring