A-6A Intruder 1/48 KInetics, färdig s15

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

Henrik R skrev:Baljan ser ju kalas ut Janne. Jag är böjd att hålla med om att Avinoix känns lite "budget" ibland jämfört med Aires. Jag har själv en Avinoix till min 1/32 intruder men har inte kollat i den än. Men Jag körde Avinoix i min F14B och den kändes inte helt krispig.
Fortsätt så där Janne. Mycket snyggt!
Tack Henrik :D

Konstigt att Aires inte gjort en intruder cockpit....de har ju en till Prowlern. Ett tag var jag inne på att köpa prowler settet och såga loss den främre baljan, fortfarande billigare än Avionix och krispigare :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Henrik R »

Precis, verkligen märkligt, sen att fler än oss inte klagar på Kinetics klarglasplast. skumt att det inte finns en tillverkare av resinhuv eller vacuum som du nämnde tidigare.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

dags att kavla upp ärmarna...



Nu ska här limmas!


Limmade IPn i kåpan och limmade på siktet.

Bild




En droppe Tamyia clear yellow och en bit acetat avslutade siktet

Bild




Så limmade jag in allt i cockpit

Bild

Bild




Sedan in med det i en kroppshalva tillsammans med däcket bakom.

Bild

Bild




JAg behövde limma på vingarna innan kroppen slöts för att jag skulle kunna trä in utblåsen i vingarna från insidan.
Fixade till glipan i vin groten med plasticard.

Bild




skar till den och slipade..

Bild





Så skulle jag fixa jätteglipan i hjulbrunnen...mer plasticard.

Bild




Skar till dom

Bild




Och limmade in.

Bild





Så på med vingarna....inget glapp :D

Bild




En liten torrpassning gav att däcket blev lite snett...jaja...ser ballt ut iaf :D

Bild





Passade på att torrpassa vindrutan och knallpallarna också.

Bild





MAssa barlast i nosen.

Bild





Så huven, hittade inga vacuhuvar så jag kör vidare med denna...först limmade jag in högra sidan.

Bild




Höll tummarna och limmade in den vänstra...och det kan jag leva med :D

Bild




Slängde in takpanel...

Bild




Och avslutade med en plasticard remsa i ramen.

Bild




Sådär ja,

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Henrik R »

Super! nu börjar det likna ett flygplan!
IPn och baljan blev hur bra som helst. Hur är passformen på Avionix cockpit? Den ser onekligen ut att passa riktigt bra.
Huven blev också riktigt bra.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

Henrik R skrev:Super! nu börjar det likna ett flygplan!
IPn och baljan blev hur bra som helst. Hur är passformen på Avionix cockpit? Den ser onekligen ut att passa riktigt bra.
Huven blev också riktigt bra.
Tack Henrik :D
Passformen var väl sådär, settet är till revellogram så jag var beredd på lite täljande. Besvärligast var att passa in baljan över DMolds luftinsug.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

Inget ska vara enkelt...



När jag putsade runt motorerna såg jag en fet fog mellan kropp och vinge...givetvis ska det inte vara en panellinje där :P bara å maska å spackla!

Bild





Sedan passade jag in utblåsen i kroppen

Bild


Bild




Och började fundera på att limma ihop kroppen. Jag behövde limma på två sectioner på buken, huset för kroken (inga problem) och sedan den här buksektionen med noshjulhuset.

Bild




PAssformen är fantastiskt usel....blir mycket spackel på denna.
Bild

Bild





JAg använde industriella mängder superlim för att tvinga sektionen på plats och fick ett steg utefter hela längden :/

Bild





Och jag lyckades limma ihop fingrarna :P

Bild





LImma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Stellan »

För en person som mig, som säkert har problem att få ihop Tamiyas P-47, så verkar det som du tagit masochistiska byggprojekt till nya höjder. Du verkar ha fått tag på en riktig sk-tmodell och att du dessutom lägger till saker som inte ens kommer med i lådan gör det bara mer spännande.
Stellan Schroeder Englund
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

Stellan skrev:För en person som mig, som säkert har problem att få ihop Tamiyas P-47, så verkar det som du tagit masochistiska byggprojekt till nya höjder. Du verkar ha fått tag på en riktig sk-tmodell och att du dessutom lägger till saker som inte ens kommer med i lådan gör det bara mer spännande.
Efter Escis viggen är jag inte rädd för något längre :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

Stängningsdags..


Äntligen 'r kroppen hel....gick la sådär....relativt bra...
Tur jag är en lycklig ägare av klämmor i alla möjliga storlekar....kommer äta spackel denna

Bild




Buken ser hemsk ut....med sådant är livet.
Bild

Bild




Torrpassning med huven...

Bild




Hyfsat stor faktiskt :P

Bild




Spackel och slipning härnäst....mycket av båda!


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Henrik R »

Snyggt Janne, skarven på undersidan så tog jag bort styrklackarna och freebasade limningen, då blev skarven inte helt perfekt men i alla fall lite mindre. Men jag är övertygad att du löser det där ändå.
En milstolpe är ju när man passerat ihopsättningen av kroppen. Grattis! :-)
Skriv svar