Pocher Fiat (K70) - Slutet Gott!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Pocher Fiat (K70)

Inlägg av SvenYoung »

Fantastiskt fint bygge, kul att är igång igen!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
vifra

Inlägg av vifra »

Så åkte bilen fram igen, efter att stått och mognat ett drygt halvår.
Tänkte den skulle bli någorlunda presentabel till Grevens om ett par veckor.
Värsta jobbet någonsin. Ingenting passar. Dessutom gör jag saker i fel ordning så
det blir till att skruva ihop, skruva isär, skruva ihop, skruva isär...... Dessutom
målade jag den alldeles för tidigt, innan allt var inpassat och hade något sånär
passning. Men nu ska den bli klar, visas på Grevens och sedan in i skåp långt bak.

Bild

Avgasrören limmade och skruvade, så där är ingen återvändo.

Bild

En kedja monterad provisoriskt. Dessvärre räkte inte länkarna till så det blev att tillverka en. Jag
fuskade och använda plasicard.

Bild

Ratten provisoriskt på plats efter att tagit upp hålen lite och förlängt röret som var för kort.
M-eson
Namn: Mats Eriksson

Inlägg av M-eson »

Wow
Både mekano och plastbyggsats i samma låda. Hur är det med mekaniken, om man snurrar på hjulen, rör sig delar på motorn då?
Ser onekligen spännande ut, minns att jag läste om Pocher i Allt om Hobby för några år sedan och tänkte genast "vart ställer man en sådan modell?".
Följer detta bygge med spänning, lite sugen på bilbygge blir man ju onekligen.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Imponerande!

/M
vifra

Inlägg av vifra »

Bygget fortskrider. Ska ju bli klar om två veckor.

Nu går det på högvarv. Styrningen är gjord så att den styr lika mycket åt båda håll. Fick tillveka nya styrstagsändar för att det skulle bli nåt alls. Mässingen i satsen är stenhård, vilket märktes när jag skulle justera ett stag som gick tvärt av. Nytt fick kapas, gängas och bockas. Styrstaget som följer med satsen blev för kort när jag bytte ändarna, nytt stag fick tillverkas. Typiskt så gjorde jag det första något för kort. Startveven går normalt hela vägen genom motorn på den här modellen. Men eftersom jag är som jag är, så har jag monterat en massa extra kugghjul framtill på motorn och får därför som straff att hitta på något sätt att lösa startvevens montering. Med lite svarvande, borrande och lödande samt en fjäder, så tycker jag det blev ganska bra.

Slutligen så hittade jag den saknade länken till drivkedjan. Men jag orkar inte bryta upp kedjan och byta ut min lilla plastlänk. Jag tar fram färgburken istället.

Njut av bilderna, eller inte och kommentera gärna.

http://pocher.eksund.se

Svar till M-eson: I den här modellen finns ingenting i motorn, den är helt tom. I alla andra (tror jag) finns det rörliga delar (om man vill) som rör på sig när man snurrar en startvev. Ingen Pochersats har koppling mellan motor och drivning (vad jag vet - kanske Bugattin med fungerande diff).

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
M-eson
Namn: Mats Eriksson

Inlägg av M-eson »

Helt underbart! Skall du gömma en tuss indränkt med smörolja och bensin i den så den luktar som en riktig bil också?
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
vifra

Re: Pocher Fiat (K70) - Färdig!!

Inlägg av vifra »

Nu får det vara nog. En liten filmsnutt på Youtube https://www.youtube.com/watch?v=duzbw9VeBbQ
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

KLar alltså? Gigantis sak det där. Ser riktigt fin ut både ut- och invändigt.
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag vill också ha en metallsvarv! (Och kunna använda den)
Imponerande bygge.
Finmekanik och modellbygge i ett.
När och var får vi se mästerstycket?

Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 29 jun 2017, 16:48, redigerad totalt 1 gånger.
vifra

Inlägg av vifra »

Ulf Lundberg skrev:Jag vill också ha en metallsvarv! (Ock kunna använda den)
Imponerande bygge.
Finmekanik och modellbygge i ett.
När och var får vi se mästerstycket?

Uffe
På Lördag i Borensberg. Grevens Glue Galore

Har en transportlåda i kartong till den också.

Bild
Skriv svar