Northrop Delta 1C. (Dekno) På'n igen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Northrop Delta 1C. (Dekno) På'n igen

Inlägg av Björn B »

Kommer någon i håg mitt andra Northrop Delta projekt?

Bild
En Delta 1C resinbyggsats från Dekno. Kvaliteten lämnar väl en del att önska.

Bild
Bild
Det är inte bara stora glipor mellan delarna, vingarna har dessutom en felaktig vinkel så jag var tvungen att såga av de yttre delarna av vingarna och vinkla om dem. 
Detta gör att detaljer under vingarna får fel vinkel så att de  måste tas bort och byggas om.

Bild
Deknos vinge jämfört med Williams

Den trevliga "lax färgade" resinen har nästan inga luftbubblor och är ganska mjuk och lätt att arbeta med, men jag gillar ändå inte att arbeta med det materialet så det är lätt hänt att projektet hamnar på hyllan igen.

Bild
Jag satt och tittade noga på modellen tidigare i veckan för att bestämma mig för om jag skulle fortsätta på den och det var ytterst nära att jag skrotat modellen helt. Alla fönster sneda och hade olika storlek och fenan för lång och låg. Bakre ändan av cockpit var för långt fram och så måste jag försöka få vingarna på plats igen. Det började kännas enklare att börja om med en Williams Bros Northrop Gammabyggsats och göra samma ändringar på flygkroppen som när jag byggde "Småland"
Då limmade jag plastremsor runt flygkroppen för att göra den bredare, diametern på flygkroppen ökades från 16 mm till 20 mm.
Men det bär mig emot att kasta bort byggsatser. Jag köper ju dom för att bygga så jag kavlade upp skjortärmarna och kastade mig in i leken igen.

Bild
Jag har filat upp fönstren och kapat bort en del av bakkanten på sidorodret. Jag kapade sedan bort toppen av fenan och limmade på en högre bit av plast som jag slipade ner till rätt form.
Lite mer än en mm kapades bort av väggen bakom föraren för att huven ska komma ungefär rätt.

Bild
Borrade sedan upp hål till förstärkningspinnar i vingskarvarna och limmade ihop vingen. Nu började det kännas lite lättare att bygga eländet men när jag testade passformen på stabbarna försvann lusten igen.
Det är bara att bita ihop. Jag ska få den klar jag vill ha en Halland parkerad bredvid Småland.
Jag funderar dock på att starta om på vac-satsen till Boeing B-80 igen för att få lite avkoppling.

Förresten jag måste ju också säga att modellerna som Dekno tillverkar nu ser ut att vara i en helt annan klass. Dom ser fantastiska ut på bild och jag funderar t.o.m. på att köpa en Northrop Alfa trots att den är i resin.
Senast redigerad av Björn B den 29 jun 2018, 17:08, redigerad totalt 2 gång.
Robin Nilsson

Re: Northrop Delta 1C. På'n igen

Inlägg av Robin Nilsson »

:shock: Varför göra det lätt för sig när det går att göra det svårt ... :D
:idea: :arrow: vore det inte lika enkelt att bygga från scratch ;-)

/ Robin
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Re: Northrop Delta 1C. På'n igen

Inlägg av Björn B »

Vem hade vågat gissa det? En Northrop Delta kom ut som plastbyggsats från Azur/Ffrom. Jag hade stora problem med att få till taket på denna, något var fel men jag fick inte til det så jag köpte plastbyggsatsen och tänkte skrota denna.

Bild
Azurs modell har ju fel dörr för att bygga svenskt så när jag höll på att bygga om den så jämförde jag båda modellerna och kom på vad som var fel med taket på Deknos modell. Jag hatar resin och har jag nu börjat bygga en så ska den inte lyckas besegra mig. Mer spackel och slipning så blev det till slut ok. Men Nu blir Azursatsen en ABA maskin så jag lägger om kursen på detta bygge. Det får bli ett plan från TWA, dekaler finns ju i Azursatsen. Men det är ju lit humor i att dörrvarianten jag tagit bort på plastbyggsatsen måste jag nu bygga om denna till.

Bild
Inga större problem om det nu inte varit så att fönstren är felplacerade. Dom främre sitter för långt bak och dom bakre sitter för långt fram så utrymmet mellan dom räcker inte till för en dörr och ett nytt fönster. Högersidans fönster verkar däremot sitta rätt men det hjälper ju inte. Så fönster fylls upp med superlim och bakpulver så att jag senare kan fila upp dom på nytt.
Senast redigerad av Björn B den 29 jun 2018, 17:10, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Northrop Delta 1C. (Dekno) På'n igen

Inlägg av magnusf »

Alltså, det där ser inte speciellt kul ut. Jag håller tummarna för att du får ihop det här till något, vilket spackelmonster! Ibland kan jag sakna 90-talet som på något sätt var "the Golden Age" för short-run och multimediabyggsatser men det var långt ifrån allt som var bra, Deknos byggsatser är inga höjdare...

Hälsningar

Magnus
Stellan
Kontakt:

Re: Northrop Delta 1C. (Dekno) På'n igen

Inlägg av Stellan »

SM i modellbygge har fått en helt ny innebörd. Vid tvekan: bygg om till måldragare!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar