Tyskar i Korsun (Dragon 1:35).

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd

Tyskar i Korsun (Dragon 1:35).

Inlägg av Knajd »

Bild

Jag köpte Dragons "Desperate Defense" - sex tyska figurer i skala 1:35 från deras Gen 2-serie strax efter att den släppts. Den blev liggande trots att figurerna var helt okej och utrustning och vapen var mycket bättre än det man vanligen fick i bygglådorna för 10 år sedan. Dragon lyckades få till bra proportioner och balans i figurerna, de står realistiskt! Jämför med gamla Tamiya, Academy eller tidiga Dragon - hur du än förbereder marken så är det alltid någon som står med fysiskt tveksam lutning, springer som ett "hej kom och hjälp mig" eller sitter i luften. Jag tyckte däremot inte om ansiktena, de var ingen större förbättring jämfört med Gen 1 från samma tid.

Jag målade, målade om, lät dem ligga i ett förråd och bestämde mig för att bygga igenom mitt liggande projekt för en vecka sedan. Skaffade en lagom stor tavelram, lite kvistar och gjorde en snöblandning med Tamiyas snöfärg, bakpulver och lite salt. Basen fick en dusch halvblank Vallejo på toppen för att ge sken av tö och tunt lager frost med lite nysnö. Vädret varierade mycket under striderna runt Korsun, tidigt 1944.

Figurerna är målade med mestadels Vallejo men jag har för mig att jag använde Humbrol och Games Workshops färger till metalldetaljerna. GW's gamla metallfärger är mycket användbara, blandbara och tåliga. De skitades ner rätt ordentligt - många var inneslutna i veckor med minimalt underhåll och understöd. Vapnen fick hemgjorda remmar. Jag vågade inte värma och böja patronbandet till MG-42:an för mycket, det var väldigt skört och fint detaljerat. Kände att det låg över min förmåga.

Det blev inte dumt alls detta. Bra tyskar i vintermundering för sena världskriget - ännu bättre blir de för den som sätter dit nya huvuden. Den här satsen går numera att köpa billigt på eBay eller på loppisar för den som behöver utfyllnad.

Bild

PS. Ni kanske vill se de tre bakre gubbarna? Jag är speciellt förtjust i befälet med sin midjekorta, fodrade jacka.

Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tyskar i Korsun (Dragon 1:35).

Inlägg av magnusf »

De här var riktigt fint målade, det jag reagerar lite på är kläderna som ser blanka ut. Samtidigt är det svårt att bedöma hur det ser ut för blotta ögat när man sitter här och tittar på skärmen!

Tycker du har fått till bra "spridning" i färgerna också, jag såg ett diorama på Armorama med typ 50 tyskar som marscherade och gjorde olika saker, det var väldigt snyggt gjort men det var något som skavde som det tog mig ett tag att komma på: alla uniformerna hade exakt samma nyans! Möjligt att de hade det i verkligheten också men det såg lite konstigt ut när man hade den gudomliga överblicken som man får över ett 1/35-diorama :) !

Hälsningar

Magnus
Knajd

Re: Tyskar i Korsun (Dragon 1:35).

Inlägg av Knajd »

Delvis beror blänket på ljuset i rummet men främst på att jag drog upp polariseringen när jag redigerade bilderna. De är mycket mattare i verkligheten. Tysken i långa överrocken blänker riktigt plastigt på bilden ser jag. Något att tänka på framöver.

Jag tycker det är viktigt att ge en avvägd känsla av sammanhållning och individuella nyanser när man målar och bygger militära figurer. Inte bara ska jag försöka skapa dynamik i placeringen utan jag vill även läsa på om vilka nyanser olika fältuniformer och prylar hade för att skapa dynamik mellan figurerna. Ska man göra en platta med 50 gubbar blir det lite slentrian av det hela men mängden i sig är imponerande. Speciellt när posering, positioner och avbildad interaktion mellan figurerna ser bra ut. De här figurerna har rafsat ihop det de kunnat få med sig, klättrat över leriga krön och sovit i ihopskottade skydd i veckor.

Tycker det är kul speciellt när man ska avbilda människor. Rätt pryl eller nyans vid rätt plats får betraktare att haja till, fundera eller fråga.

De mängder tyg, färger och mallar som användes under kriget ger en väldigt fria händer oavsett vilken nations soldater man vill få till. Tyska fältuniformer gick från tonerna sjögrönt till en olivbrun ton som påminde om amerikanska och brittiska uniformer (kanske pigmenten var enklare och billigare att framställa) mot slutet av kriget.

Det är inte mitt bästa jobb men jag ville se till att göra ett färdigt diorama med dem.
Skriv svar