Jag köpte Dragons "Desperate Defense" - sex tyska figurer i skala 1:35 från deras Gen 2-serie strax efter att den släppts. Den blev liggande trots att figurerna var helt okej och utrustning och vapen var mycket bättre än det man vanligen fick i bygglådorna för 10 år sedan. Dragon lyckades få till bra proportioner och balans i figurerna, de står realistiskt! Jämför med gamla Tamiya, Academy eller tidiga Dragon - hur du än förbereder marken så är det alltid någon som står med fysiskt tveksam lutning, springer som ett "hej kom och hjälp mig" eller sitter i luften. Jag tyckte däremot inte om ansiktena, de var ingen större förbättring jämfört med Gen 1 från samma tid.
Jag målade, målade om, lät dem ligga i ett förråd och bestämde mig för att bygga igenom mitt liggande projekt för en vecka sedan. Skaffade en lagom stor tavelram, lite kvistar och gjorde en snöblandning med Tamiyas snöfärg, bakpulver och lite salt. Basen fick en dusch halvblank Vallejo på toppen för att ge sken av tö och tunt lager frost med lite nysnö. Vädret varierade mycket under striderna runt Korsun, tidigt 1944.
Figurerna är målade med mestadels Vallejo men jag har för mig att jag använde Humbrol och Games Workshops färger till metalldetaljerna. GW's gamla metallfärger är mycket användbara, blandbara och tåliga. De skitades ner rätt ordentligt - många var inneslutna i veckor med minimalt underhåll och understöd. Vapnen fick hemgjorda remmar. Jag vågade inte värma och böja patronbandet till MG-42:an för mycket, det var väldigt skört och fint detaljerat. Kände att det låg över min förmåga.
Det blev inte dumt alls detta. Bra tyskar i vintermundering för sena världskriget - ännu bättre blir de för den som sätter dit nya huvuden. Den här satsen går numera att köpa billigt på eBay eller på loppisar för den som behöver utfyllnad.

PS. Ni kanske vill se de tre bakre gubbarna? Jag är speciellt förtjust i befälet med sin midjekorta, fodrade jacka.