Har det någonsin gjorts en läckrare Viggenboxart? Innehållet är inte så dumt det heller. Inte många delar, förstås.

Det här är förstås prototypen. Inte så konstigt, modellen är från 1969! Och med tanke på det blir man grymt imponerad av detaljerna. Smäckra, fina, nedsänkta panellinjer som dessutom är spot on. Faktum är att det här måste vara den Viggenmodell med bäst ytdetaljering ända fram till Tarangus kom med sin!

Dekalerna är inte så tokiga de heller med tanke på åldern. Lite märkligt att de inte har med den klassiska 37-1 som alternativ. utan bara -2 och -3.

Att få den helt klar till jubileet visade sig dock vara lite väl optimistiskt. Passformen var inte lika modern som ytdetaljeringen, så det krävdes en del slipande. Men till stadiet grundmålning hann jag i alla fall.

Modellen fyller dessutom syftet att vara förebild för mitt 1/48-prototypbygge. En koll med referenser visar nämligen att Tamiya gjort sin research riktigt, riktigt bra. Bland annat påminde de mig om de två rejäla luckorna som finns på bakkroppen, strax framför reverseringsutblåset som saknas på de serieproducerade Viggarna. Samt att prototyperna hade en mojäng på stjärtkonen och en gångjärnsbula på undersidan av canardvingarna (likt den på fenan) som försvann när serieproduktionen kom igång.
Så här har vi trion så som den ser ut just nu. Och grattis på födelsedagen, Viggen!