Viggen 50 år - fast i mindre skala

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Viggen 50 år - fast i mindre skala

Inlägg av Björn Fransson »

Såhär på jubiileumsdagen hade det ju varit fint att kunna visa upp ett färdigt Viggenbygge. Då mina två andra projekt kanske inte riktigt var mogna för färdigställande redan nu, gjorde jag ett försök med en något mindre variant. Men en variant där både förebild och modell är riktiga klassiker. Och i den numera något udda skalan 1/100.

Bild

Har det någonsin gjorts en läckrare Viggenboxart? Innehållet är inte så dumt det heller. Inte många delar, förstås.

Bild

Det här är förstås prototypen. Inte så konstigt, modellen är från 1969! Och med tanke på det blir man grymt imponerad av detaljerna. Smäckra, fina, nedsänkta panellinjer som dessutom är spot on. Faktum är att det här måste vara den Viggenmodell med bäst ytdetaljering ända fram till Tarangus kom med sin!

Bild

Dekalerna är inte så tokiga de heller med tanke på åldern. Lite märkligt att de inte har med den klassiska 37-1 som alternativ. utan bara -2 och -3.

Bild

Att få den helt klar till jubileet visade sig dock vara lite väl optimistiskt. Passformen var inte lika modern som ytdetaljeringen, så det krävdes en del slipande. Men till stadiet grundmålning hann jag i alla fall.

Bild

Modellen fyller dessutom syftet att vara förebild för mitt 1/48-prototypbygge. En koll med referenser visar nämligen att Tamiya gjort sin research riktigt, riktigt bra. Bland annat påminde de mig om de två rejäla luckorna som finns på bakkroppen, strax framför reverseringsutblåset som saknas på de serieproducerade Viggarna. Samt att prototyperna hade en mojäng på stjärtkonen och en gångjärnsbula på undersidan av canardvingarna (likt den på fenan) som försvann när serieproduktionen kom igång.

Så här har vi trion så som den ser ut just nu. Och grattis på födelsedagen, Viggen!

Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Viggen 50 år - fast i mindre skala

Inlägg av magnusf »

Helt otroligt att de kom över underlag på 60-talet till en sådan modell och lyckades få till det så bra!

Hälsningar

Magnus
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev:Helt otroligt att de kom över underlag på 60-talet till en sådan modell och lyckades få till det så bra!

Hälsningar

Magnus
Jag vet inte hur sann den här historien är, men var inte Carl Bildt inblandad i någon historia där SÄPO förhörde honom? Enligt historien så skrev Bildt en recension av Airfix (?) modell i något hobbyblad med så pass hög detaljkännedom att SÄPO blev intresserade. Att Bildt är en nörd råder det ju ingen tvekan om. Men huruvida har är så pass nördig att han bygger modeller är jag lite mer osäker på.

En annan historia är att Japan var lite intresserade av att köpa Viggen. Kanske p g a Tamiyas fina modell?

Någon som vet mer?
holst

CU@C4
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

I Robert F. Dorr's bok om Viggen Står det att av dom 13 plan Japan tittade på för att ersätta Phantom återstod sju 1975. De var: Tornado, Mirage F.1E, F-14, F-15, F-16, F-18 och Viggen.
1976 valde man F-15 Eagle. En av anledningarna till att Viggen förlorade var återigen den korta räckvidden. I boken finns bilder på en japansk Mitsubishi/SAAB 37 byggd av Hans Percy.
Skriv svar