
Eftersom Viggen fyller 50 i år, och jag är född bara några veckor efter den första flygningen, kändes det logiskt att dra igång bygget just detta dubbla jubileumsår. Men vad ska jag då göra med min gamla surt förvärvade Airfix? Tja, varför inte försöka backdatera den till prototypen 37 -1? Luftintagen är ju korrekta i alla fall (till skillnad mot mycket annat i den lådan, men vad tusan...). För att krångla till det extra mycket bestämde jag mig för att bygga den som den såg ut vid första flygningen, med det dunderlånga pitotröret. Så ett dylikt införskaffades (visserligen tänkt för Lansen, men det är samma). Dessutom blir det nog en hel del över från Taranguslådan som borde gå att använda.

Så om man bygger den första Viggen av den ena lådan, blir det logiskt att låta den andra bli den sista, nämligen 37449. Eftersom Tarangus blir huvudbygget, började jag med den. Pilot Replicas stol är riktigt fin och de har som alltid varit grymt ambitiösa och inte kompromissat. Det innebär att stolen inte riktigt passar - PR har nämligen valt att göra den perfekt istället för att anpassa den till Tarangus cockpit. Följden blir att golvet får sänkas 2 mm, vilket väl i och för sig inte är så svårt. Dessvärre innebär det en massa andra konsekvenser som att spaken måste förlängas lika mycket plus att det blir en del jox med instrumentbrädan som går från golv till "tak". Till slut fick jag till det hela hyggligt.

Partiet bakom stolen är dessvärre helt slätt (som så ofta, även på väldigt väl detaljerade modeller). På Maestros etsark finns en del som ska kompensera detta - för övrigt faktiskt på mitt initiativ. Smällde dit den, men blev inte helt nöjd. Även om mycket försvinner när stolen kommer dit, känns den lite för tvådimensionell.

Med stängd cockpit funkar den nog utmärkt, men här ska det vara öppet. Så jag plockade bort den (den får hamna på Airfixen istället) och satte igång med att scratcha. Ett par timmars jobb senare kändes det hela betydligt bättre:

Har även börjat med RAT:en. Att få plats med Maestros resinvariant i det minimala utrymmet mellan vägg och luftkanaler är stört omöjligt. Lyckligtvis (eller klokt nog) kommer jag att köra med FOD-luckor, så jag karvade helt enkelt hål i kanalen och limmade dit den. Dock kan jag säga att det inte syns ett jota, så det hade gått utmärkt att göra så här även med öppna luftintag. Man behöver inte plåga sig i onödan för att få det att funka.

Målning påbörjad, men detaljerna ska få färg också.