Ursprunget till detta projekt var att jag hittade en artikel som handlade om att man hade fiskat upp M4A1 ur hamnbassängen i Manila, Filippinerna:
http://www.armytimes.com/news/2009/09/ ... es_092309/

När jag såg fotot tyckte jag att det var en fantastisk färgkombination i all sin enkelhet - vitt, grått och små stråk av rostbrunt, och så orange som bryter av det hela fullständigt. Så jag beslöt mig att bygga ett diorama utgående från fotot.
Som tur var hade jag en gammal Italeri M4A1 som jag inte hade några dubier att offra i detta vansinniga rost- och spackelexperiment. Precis när jag hade påbörjat den fick jag dock kommentaren att det var fel sorts M4A1 - till skillnad från Italeries byggsats var den på bilden en version med små frontluckor och dessa användes inte på Filippinerna, nåt som jag i min okunskap hade missat helt. Därigenom gick dioramat från att vara ett historiskt diorama till ett trippelhypotetiskt (OM amerikanarna hade stationerat småluckevarianten av denna Sherman på Filippinerna, OM de hade dumpat dessa i Manilas hamn och OM de hade fiskats upp ur vattnet 2009, tja, då kanske det skulle sett ut så här...) Nåväl, en kontrafaktisk Sherman är också en Sherman, som vi säger här i Fagersta...
Så här har arbetet gått hittills...
Första delen gick ut på att massakrera originalbyggsatsen och hugga, borra och slipa bort olika partier. Sedan följde den andra delen som var lite mer konstruktiv - att bygga motorrummet och snickra ihop något som skulle kunna tas för en Continental R-975 radialmotor. Som framgår av bilden hade jag ingen som helst ambition att bygga denna med någon teknisk finess eller detaljrikedom. Motorn kommer att vara täckt av slam och lera, så mest behövde jag "konturerna" av en motor.

Sedan följde ett intensivt spacklade i syfte att skapa texturen av rost över hela vagnen, och sedan grundade jag med svart:

Nu håller jag på med att måla vagnen i rostbrunt och addera lite färgvariation på de ställen där slammet är avskavt och ytan tittar fram.
Den filippinske hamnarbetaren kommer att konverteras fram ur en rysk stridsvagnsgubbe från ICM. Med ett nytt huvud och nya armar så tror jag han kommer att passa in.

/Tony