Bokslut 2016 (mina första bilder)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Bokslut 2016 (mina första bilder)

Inlägg av Gabriel »

Jag har ju varit aktiv på forumet i 1 och 1/2 år nu utan att ha visat upp min egen produktion. Det ska jag ändra på nu och först ut blir min årsredovisning. Totalt 4 modeller.

Först ut var ett "snabbygge", började direkt efter jul och blev klar kvällen innan 08 Open (min byggtakt är i allmänhet låg). En J 28B Vampire i 1/72 från Tullinge, Gul Johan:
Bild
Bild

Nästa på listan var mitt bidrag till J 21-utmaningen, påbörjad efter Vampen men klar samtidigt (det blev lite stressigt på slutet och misstag gjordes). SAAB Pitchfork NF Mk. 21, skala 1/72:
Bild

Under sommaren och hösten byggde jag en resinmodell av en Tgb 11 i skala 1/87. Med en längd på ganska exakt 5 cm är det inte en stor modell direkt:
Bild
Bild
Bild

Sist ut blev Airfix fina nya modell av F4F-4 Wildcat i skala 1/72, rekommenderas varmt. Modellen föreställer en individ från USS Enterprise under Doolittleräden, april 1942:
Bild
Bild
Notera detaljeringen på motorn (OOB), den bäst detaljerade motor jag sett i plast i denna skala.
Bild

Det var allt för den här gången. Jag önskar alla ett gott nytt modellår 2017!

/Gabriel
Joakim Hultman

Re: Bokslut 2016 (mina första bilder)

Inlägg av Joakim Hultman »

Som du vet älskar jag din Pitchfork. En J21:a har knappast sett mer brutal ut!

Det är även intressant att se hur snabbt du utvecklar ditt byggande, då Wildcaten var oerhört fint byggd!
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Jag tackar så mycket för orden, Joakim! Visst är Pitchforken tuff, synd bara att huven blev så mjölkig av vitlimmet vid monteringen... (Det är dock ingen lätt huv att montera, tur för dig som inte använde den. ;) ) Jag har funderat på att skära loss och göra rent den igen, men är lite orolig för att det kan förstöra färgen runt huven.
Med Wildcaten gjorde jag mitt första försök att få till ett slitet och solblekt camouflage redan vid målningen, vilket uppenbarligen lönade sig. Dock ger inte bilderna resultatet rättvisa, fotografering är inte min starka sida. :)

/Gabriel
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Första bilderna, men inte sista hoppas jag. Minns 21:an - riktigt kul! Och av övriga sticker Wildcaten ut, snyggt målad och härligt subtilt vädrad!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Kul att få se dina byggen Gabriel, de är fina allihopa men jag kan inte låta bli att älska din 21-variant! En riktig tungviktare!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Håller med de övriga din J-21 är brutal, konstigt att huven blev mjölkig vitlim brukar vara bra att använda för att slippa det.
Detaljeringen på Wildcat motorn är mycket bra mycket har hänt med Airfix de senaste åren. Snyggt byggd är den också.
Ser fram mot fler bilder under året.

Anders E
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Jag tackar så mycket för de fina orden. Det här ska absolut inte bli de sista bilderna från mig. :D

Jag kanske ska förtydliga vad jag menade med huven. Under monteringen lyckades jag bryta loss de redan monterade delarna av huven vilket resulterade i att delar av vitlimmet hamnade på insidan av dessa. Då jag redan i förväg hade maskerat huven missade jag dessa limrester. Jag har nu skurit loss och gjort rent huven, lyckligtvis med minimala skador på målningen runt om. Huvdelarna ser nu mycket bättre ut och jag ska inom kort montera tillbaka dem.

/Gabriel
Skriv svar