Mikro-MiG:ar i juletider á la Fransson - Klara

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Mikro-MiG:ar i juletider á la Fransson - Klara

Inlägg av Björn Fransson »

Spammar forumet... Sorry! Men jag bygger ju en del nu också, inte bara för några månader sedan. Lånar rubriken från en känd byggares små läckerbitar för några år sedan. Men då Monsieur Fridsell byggde Eduards tjugoettor ägnar jag mig åt samma märkes lika läckra femton-maskiner.

Först en titt i lådan:

Bild

Huvarna är inte delade, så de får vara stängda. Vilket innebär att det fick räcka med lite extra bälten. Plus den obligatoriska "titta här var smått jag bygger"-jämförelsen:

Bild

Bygget gick smärtfritt, passformen är (förstås) briljant även om det är lite trixigt att få till skarven mellan kroppshalvorna i luftintaget...

Bild

Eduard skickar med målningsmasker och vi byggare säger Halleluja!

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 31 dec 2016, 15:49, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider á la Fransson

Grundat, målat och washat:

Bild

Valde ett alternativ ur lådan, en tjeckisk maskin som sköt ner en amerikansk F-84 som påståtts ha flugit in över tjeckiskt luftrum. Den andra maskinen fick bli östtysk, det blev en snygg färgkombination med det tjeckiska. Dekalerna kommer från Eduards MiG-21 och är inte 100% korrekta - men skillnaden är inget som syns i den här pyttelilla skalan.

Och så ytterligare en storleksjämförelse om någon skulle ha glömt bort hur små de är. :)

Bild

Lite ställ och smuts på de här, så ska vi nog kunna räkna in dem bland 2016 års byggen.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Lite ställ och smuts på de här, så ska vi nog kunna räkna in dem bland 2016 års byggen.
Räknas in bland årets drygaste kommentarer det där Björn :-) ! För första gången sedan 2004 så har jag faktiskt inte ett enda bygge att förklara som "färdigt", det är rätt sorgligt med tanke på den rätt låga kravbilden...

Jag har klämt på de där flera gången men inte slagit till än, jag lär nog trilla dit en dag :-) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Haha! :-) Ska kanske tillägga att hjul och ställ är målade och klara. Och det är väl två dagar kvar av det här året, va? Du har fortfarande chansen, Magnus! ;-)
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider á la Fransson - Klara

Med risk för att Magnus får drygslag: Nu är de klara! :) Vädringen är ju inte direkt en lång process på dessa små sötnosar.

Bild

Bild

Eduard har gjort ett fantastiskt jobb med dessa, detaljeringen är underbar och visst, panellinjerna är väl stora för 1/144, men inget som stör mer än på betydligt större modeller.

Bild

Bild

Bild

Bild

Man får mersmak! Det här var bis-utgåvan, men jag skulle gärna bygga den andra också. Gärna en kamouflerad maskin, förslag någon?

Bild

Och till sist de storleksjämförelser som är obligatoriska när man bygger 1/144. :)

Först med finska storebrorsan i 1/48:

Bild

Och sedan med Shackleton i 1/72 (man kommer att tänka på den där ryska gamla kärran med två småplan under vingarna) - vilket ju är de tre byggen som får avsluta byggåret 2016. Bokslut kommer.

Bild

Gott nytt byggår på er alla!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Grattis till lyckat snabbygge!
Mina ossie-polare här i Berlin skulle gilla miggarna.

Gott Nytt...
Uffe
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jaja, just rub it in :-) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Uffe: Tackar! Förhoppningsvis kommer din polare att få mer att gilla, har ett par DDR-miggar i pipelinen.

Magnus: :) Jag kanske inte bör nämna att jag precis dragit igång en Airfix Lightning i 1/72...
Skriv svar