Segelflyg 1/32 - nu klar och nya bilder på sid 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Proosen
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Segelflyg 1/32

Inlägg av Proosen »

Fräck kärra!

Gillar segelflyg och ska väl någon gång lyckas få både ekonomi och ledighet att synkronisera för en uppstigning.

Det där med akryler och torktid är väl typ att de aldrig blir ordentligt hårda. Försökte mig på flera blanka lacker innan jag gav upp och körde vidare på enamel- och lackfärger.
En lastbil som stått ett år och "torkat" fick märken efter fingrarna när jag skulle polera upp den för fortsatt byggande. Det var sista spiken i blanka akrylfärger från Tamiya.

En bättre färg som jag skulle använt är istället samma tillverkares pure white på sprayburk och om du hellre använder airbrush går det ypperligt att blåsa ur färg ur bomben med hjälp av ett grov sugrör ned i lämplig burk och sen blåsa på med egna sprutan istället.

Ta nu inte min skepsis för sanning då andra lyckas mycket bra med akrylfärger, dock inte jag.


Lycka till!
Niclas
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Segelflyg 1/32

Inlägg av magnusf »

Dessvärre har Niclas en poäng, de är inte superstabila de där akrylfärgerna. Å andra sidan så har jag lärt mig leva med dem eftersom jag trots allt tycker att fördelarna överskuggar nackdelarna!

I övrigt så är inte rådet om sprayfärg alls dumt! Jag skulle dessutom föreslå att grunda först med Tamiya Fine White för att få ett någorlunda solitt underlag att lägga en vit sprayfärg på. Värm sprayburken i varmt vatten från kranen (inte från tekokaren, det räcker att jag provat...) så funkar det super!

Hälsningar

Magnus
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Segelflyg 1/32

Inlägg av Viktor »

Det tog ett tag att bli klar...... Kom lite andra byggen emellan. Men nu är den färdig.
Här är en bild på originalet:
Bild

Lite bilder på slutresultatet:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Målad med Tamiya vit samt klarlackad med Panduro Ocean Blank. Minimalt med dekaler så dekalarket i A4-storlek får ligga i bra-ha-lådan. En hel del av interiörarbetet syns inte så bra längre.... Typiskt :twisted:

För er som undrar så har det gått ganska bra med flygningen också, är nu uppe i 20 starter och lite drygt sju timmar. I denna kärran blev det fem starter, sedan gick jag över till klubbens andra skolkärra, en Janus för er som är insatta.

//Viktor
Limma lugnt!
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Segelflyg 1/32 - nu klar och nya bilder på sid 2

Inlägg av Stellan »

Du stoppade verkligen in en hel del små detaljer som kablage, speglar mm. Ballt att ha förebilden så tillgänglig och sedan bara fota och kolla vid behov. Grattis till en fin modell och alla timmarna i cockpit. Hur drar ni upp segelkärran? Du borde väl bygga en av Revells Super Cub att ha bredvid? Å ett par tre gubbar...
Stellan Schroeder Englund
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Segelflyg 1/32 - nu klar och nya bilder på sid 2

Inlägg av Viktor »

Ja, det blev en del detaljering. När väl kroppen var ihoplimmad så ser man tyvärr inte så mycket av det.
I klubben drar vi med en Piper Pawnee, och den finns nog bara i 1/48 som resinmodell.
Bild
Hade ett tag en tokig ide om att göra ett diorama med Revells Piper Cup i 1/32 som drar upp segelkärran, med 30-40 meter bogserlina blir det ganska lång platta.... Nu ligger istället en 1/72 Tunnan på byggbordet bland annat.

//Viktor
Limma lugnt!
Lennart

Re: Segelflyg 1/32 - nu klar och nya bilder på sid 2

Inlägg av Lennart »

Stilrent ,udda, och snyggt. Lennart
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Segelflyg 1/32 - nu klar och nya bilder på sid 2

Inlägg av Stellan »

Viktor skrev:Ja, det blev en del detaljering. När väl kroppen var ihoplimmad så ser man tyvärr inte så mycket av det.
I klubben drar vi med en Piper Pawnee, och den finns nog bara i 1/48 som resinmodell.
Bild
Hade ett tag en tokig ide om att göra ett diorama med Revells Piper Cup i 1/32 som drar upp segelkärran, med 30-40 meter bogserlina blir det ganska lång platta.... Nu ligger istället en 1/72 Tunnan på byggbordet bland annat.

//Viktor
Hmm, en sådan där borde man kunna scratcha. Ser nästan ut som samma vingar som en Tiger Moth.... Matchbox/Revell har ju en sådan som kan användas för delar.
Stellan Schroeder Englund
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Segelflyg 1/32 - nu klar och nya bilder på sid 2

Inlägg av Viktor »

Tack Lennart!
Du har säkert rätt Stellan! Men jag tror det får vänta till nästa segelkärra i så fall...

//Viktor
Limma lugnt!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Segelflyg 1/32 - nu klar och nya bilder på sid 2

Inlägg av magnusf »

Viktor! Att se den här färdig gör mig mycket glad! Härligt "skatbo" av slangar och kablar under instrumentbrädan och väldigt fin känsla i hela modellen!

Vad gäller Pawnee så tror jag man ska börja med en Cub, jag tror både vinge och bakkropp går att sno därifrån. Och du behöver inte ha 50 meter lina emellan, med lite lämpliga latmaskar på backen så får bogserkärran så vackert svänga upp rumpan några meter framför segelkärran för att bli ihakad. LITE måste trots allt bogserpiloten jobba för sin gratis-flygtid :-) !

Lyckat till med flygandet!

Hälsningar

Magnus
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Segelflyg 1/32 - nu klar och nya bilder på sid 2

Inlägg av Viktor »

Tack Magnus!
Intressant koppling till Piper Cub, den tanken har inte enda slagit mig då planen är så olika. Men när man ser på bakkroppen tex så är ju likheterna slående. Är det tom så att Piper återanvände konstruktionen?
Hursomhelst så får det nog anstå till nästa segelmodell om det blir någon (fast Revell har ju en LS8 också och en dylik finns i klubben...).
//Viktor
Limma lugnt!
Skriv svar