J 28 Vampire

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
KåWe
Namn: Kenneth Wahlström

J 28 Vampire

Inlägg av KåWe »

Övningsmärkning
Håller på att bygga en J 28 Vampire från F4. Har tänkt måla modellen med vita fält som användes vid övningar för att kunna skilja på vän eller fiende.
Har sett bilder på vita övningsmärkningar på vingspetsar resp. på stjärtbommarna.
Är det någon som vet om det fanns J 28:or som var målade med vita färgfält på både vingspetsar och stjärtbommar samtidigt?
Mats Averkvist
Kontakt:

Re: J 28 Vampire

Inlägg av Mats Averkvist »

Det var under en övning i april 1956 som J 28:or fick 2 vita band på kropp, vita rektanglar på vingar och vitt band runt nosen.
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Intressant Mats!
Jag tänkte just skriva att jag inte sett någon kombination av vita fält på olika ställen, åtminstone inte på Vampyrer från F4. Men jag har inte sett alla bilder heller. Om du har bilder skulle det vara kul att se.
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

bergwall skrev:Intressant Mats!
Jag tänkte just skriva att jag inte sett någon kombination av vita fält på olika ställen, åtminstone inte på Vampyrer från F4. Men jag har inte sett alla bilder heller. Om du har bilder skulle det vara kul att se.
Finns en haveribild i Vampire-boken.
Så har du fått några i inboxen som jag inte kan lägga ut här...
KåWe

Inlägg av KåWe »

Har letat i all litteratur som jag har har och på SFF fotosida efter Vampire med vitmarkerade övningsmärkningar. Har enbart hittat flygplan som enbart haft vita stjärtbommar eller vita vingspetsar inte både och. Däremot har jag hittat J 21:or från samma tidsperiod som målats på både stjärtbommar och vingspetsar. Men det är en annan historia.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Usel bild och fel flottilj, men nog ser den vit ut här och var...

Bild
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Tyvärr så är inte har inte J 28:an på bilden vita markeringar utan de är dayglow. Det finns en färgbild i Vampire boken av Widfeld/Hall på denna maskin, Svart M/F 8 (sida 161). Dayglow ser ut som vitt på svartvita bilder .

Det stämmer att på F 4 användes vita fält på bommarna som övningsmarkeringar, men jag är rätt säker på att det inte fanns på vingarna. Det finns en bild i ovan nämnda bok på en 28:a som havererat och här syns markeringarna på bommarna tydlig (sida 172) men det går inte att se om det finns några på vingarna.

På F3 användes ett par J 28A som målflygplan under 1953 och dessa hade hela yttervingen fram till inre kanten på skevrodret och stabilisatorn målade i vitt (sida 171).

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
KåWe

Inlägg av KåWe »

Tack alla som svarat på min fråga.
Resultatet kommer att bli en J 28B Gul F från F4 med vitmålade stjärtbommar.
Mina nästa bygge som ligger klara för målning är ytterligare en J 28B och en J 28C båda i skala 1:48. I dessa fall är det enklare med målning eftersom båda skall vara aluminiumrena och vara baserade på F5.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Ajdå, det var ju en miss – jag trodde verkligen att det var vitt. Men det låter ju bra med en F4 Vampire i alla fall.

/M
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Det här är lite lurigt, har själv letat referenser och trott att man ska måla vitt där det egentligen är dayglow - det ser ofta ganska vitt ut på de svartvita bilderna. Om jag inte minns fel, blektes den första versionen av dayglow ganska kraftigt och blev med tiden nästan rosa. Så det kan också vara ett alternativ... :)
Skriv svar