I September ifjol tyckte jag att det var dags att göra slag i saken och bygget har dragit ut på tiden tills nu.

I princip alla 290 delar hade gjutskarvar som måste skrapas, slipas och i de värsta fallen spacklas bort. Naturligtvis fanns det även en hel del utstötsmärken, inget annat är ju att förvänta från en byggsats som fyller 40.

Den gavs ut första gången 1976 och blev en av de första nya modeller som fick den nya typ 5 designen på kartongen. Men den var fortfarande Roy Cross som stod för illustrationen.

Det är ganska svårt att hitta någon utförlig information om dessa båtar på nätet men jag tror att båten som byggsatsen återger var av en mycket tidig variant som knappast ens hann att delta i striderna under WWII, i så fall bara under det s.k. sitzkrieg. De borde varit mycket sårbara för flygangrepp med sin relativt opansrade kommandobrygga. Dessa ersattes senare med en "panzerkalotte" för bättre skydd. Det är denna båttyp som Revell gav ut i samma skala för 10-15 år sedan. Man kan väl även konstatera att beväpningen inte var så imponerande jämfört med senare i kriget, en 20 mm i aktern och en MG i fören och så 4 torpeder såklart.

Modellen är byggd "out of the box" så en del detaljer är nog grövre än de borde vara, men jag är ingen fartygsexpert och aspirerar inte på att bli det heller så det kändes mest rätt så. Det enda som ersattes var klarplastdelarna med Humbrol Clearfix.

Har även inhandlat Airfix engelska Vosper torpedbåt i samma skala, men det dröjer nog innan jag ger mig på den....

Tack för titten och limma lugnt.