Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Fasen..jag klarar inte av att inte göra någonting, det känns bara konstigt. Jag drar helt enkelt igång ett "minibygge" i skalan 1/48.
Med Minibygge menar jag rätt ur lådan!.Ja ni läste rätt, Jag måste försöka mig på en "AMS" detox. Kanske det här bygget hjälper..
En Kitty Hawk Cougar blir det!. Men VARFÖR Kitty Hawk, varför måste ni bryta ned flygplanet i små små delar. Kitty Hawks JAS39 är även den i märklig uppdelning av kroppen. Jag tänker bygga fotospanings versionen och den innehåller miljarder delar. Nåväl jag hoppas den här Cougaren går att bygga utan att man tappar sugen...
Den här versionen blir det..Vitt och rött..
Bemärk den nu torrpassade kroppen. Om man vill få ihop den utan att använda 10 kilo spackel så krävs det att man sätter ihop den "off instructions" så att säga.
Senast redigerad av Henrik R den 12 apr 2016, 22:54, redigerad totalt 2 gång.
Well...Som tur att jag läst på om den här Kitty Hawken..Den har fått mycket kritik för nosen som inte passar alls och att kroppen är delad med 6 bitar. Det är spackel som gäller enligt alla. Men när jag metodiskt studerade alla delar så insåg jag rätt snart att om man lägger ned lite extra tid på alla skarvar så går det nog att lösa utan massa spackel..Jag hatar nämligen spackel:-). Man måste helt enkelt strunta i ritningen och fundera ut själv vilka delar som måste limmas med varandra. Botemedlet är förstås torrpassning.
När man löst cockpit och hjubrunn var det att slipa till den övre främre kroppshalvan mot den bakre kroppshalvan, som i sin tur är limmad med vingrötternas halvor, som måste passas in i den främre delen...phu!!, allstå hänger ni med?
Sen var det "bara" limma dit underdelen. Mycket torrpassning på den och se till att limma den i etapper. Börja bakifrån.Ser ni!! Den blir rätt så skarvfritt utan spackel. Nice!!
Kameranosen bör inte limmas efter ritningen..Där vill Kitty Hawk att man ska bygga kameran och limma yttersidorna mot kameraramen.
Detta är inte bra, för då blir kameranosen för liten mot resten AV kroppen, den kommer inte passa alls. Bygg därför kamernosens yttre delar för sig utan innehåll och limma dit bitarna mot varandra.Typist nog tog jag ingen bild på det, men när väl kameranosen sätts på mot kroppen så passar den utan problem. Själva kamerorna byggs som en sepparat enhet och limmas centrerat på kroppens främre del. Här tror jag många byggare gjort fel genom att följa ritningen och bygga kameranosen som en hel enhet.
Vidare så behövd det byggas styrningar till vingarna som inte har någon som helst anliggningsyta mot kroppen mer än själva vingens tunna plast.Detta räcker ju inte. Ska du ha uppfällda vingar så OK, men om vingarna är utfällda så vill jag nog ha lite mer bärighet.
Typ så här blir den om man har torrpassat ordentligt, då är den bara limma dit skiten.
Sen kommer den här modellens WTF!!, det är alltså 2 frästa spår rätt igenom vingarna på båda sidorna. Detta är för att om man har uppfällda vingar så limmas en klack in i det området för att styva till det hela. Men hur många bygger den med uppfällda vingar egentligen? 3 av 10? Låt oss karva ur det om vi vill ha det så. Kitty Hawk -1.
Ordnung mach gut.. Plasticardus maximus fixar biffen!
Även i den här mindre skalan mår modellen bra av att detaljera plastbitarna lite..
Nu är det inte mycket kvar. Lite sista smörjelsen innan den rullas in i krematoriumet...eh jag menar lackboxen...