Melladagsutmaningen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Re: Melladagsutmaningen

Inlägg av Daniel_A »

Jag börjar bli rätt nöjd själv. Har alltid gillat den här typen av camo men inte provat fullt ut. Det har varit ganska koncentrerat jobb faktiskt. Har inte ens tagit mig tid att titta igenom alla bokslutstrådar och dylikt. Det ska bli trevligt. Nu är den mattlackad och det mesta är monterat.

GeekJoan, det är vinyl jag använder att skära stenciler i när jag målar större märkningar. Jag har testar att skära masker i den några gånger. Vi får väl se hur bra det blir för nu har det magiska ögonblicket kommit när maskerna ska bort. Men så här ser kärran ut innan.

Bild
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kusligt bra målningsjobb!
Underbart subtila nyansskillnader och du har träffat glansen väldigt bra, eller glanserna kanske jag skulle säga.
Har du jobbat med olika nyanser av halvmatt lack?
Uffe
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Instämmer, riktigt snyggt målat //Lennart
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Tack Uffe och Lennart. Du har alldeles rätt Uffe. Jag har försökt matta ner den utan att den blir för platt och trist. Till att börja med 50/50 av Panduros semigloss och matt. Sen har ovansidan av vingarna och kroppen fått ytterligare lite mattare yta 25/75 ungefär. Det bör ju bli mer blekt på ovansidorna.

Jag är väldigt nöjd med Panduros lacker även om de kladdar gott i sprutan. Väldigt förlåtande är dom. Det enda problemet är när man ska maska av huven. Lacken är seg och stark och riskerar att dra loss flikar på ramen. Plus att det byggs upp ganska höga kanter. Försöker hitta metoder att hantera det varje gång men har inte hittat rätt ännu. Det går ju nån månad mellan försöken. Kanske borde man ta tag i det och testa på lite gamla huvar.

Hursomhelst så står den i vitrinen och vilar nu. Antennmasten har jag fått limma med klarlack och ska den hålla för tråden måste den nog få härda ordentligt. Har även gjort ett annat experiment som ska utvärderas. 8-)

/Daniel
Skriv svar