Tack Henrik och Björn! Ja, jag tänkte att det är lättare att maska o måla framkanten om man väntar med fenorna. Nu visste jag ju inte att dom inte passade perfekt, kanske skulle ha gjort det annorlunda i så fall... Nybörjare på 1:48-drakar som jag är, det är min förstaBjörn Fransson skrev:Stiligt! Följer med stort intresse! Ser att du avvaktat med att sätta dit de små fenorna under yttervingarna. Klokt! Tänk bara på (om du inte byggt en sådan här tidigare, vill säga) att de inte passar helt 100. Så det kan vara lite trixigt att få dit dem om man väntar till efter målningen.
Visst var det du som undrade om Fara-märkningen, när den nya märkningen infördes? Och att du skulle bygga en individ från 1977?
Edit. Hittade tråden nu, så var det ju. Jag har grottat lite mer i detta och hittat att de första planen märktes om 1976. Ommärkningen fortsatte under 77-78 och från 1979 var i stort sett alla försedda med de nya trianglarna. Har sett en del bilder från F 1 sommaren 1976, då verkar den gamla märkningen finnas kvar, medan det ju i den förra tråden fanns bilder från november 1977 där gammal och ny märkning varvades.
Men du skriver i ett av inläggen att du tydligt såg siffran 36 på vingarna. Det är ju ett senare påfund, så det kan vara en ledtråd. Jag vet inte exakt när vingsiffrorna infördes, men har aldrig sett en maskin med gamla Fara (och dessutom Hugg Här)-märken och vingsiffror. Så om du är helt säker på att du såg siffror på vingarna (vilket jag gissar, att se siffran på fenan på en flygande maskin är inte lätt), är jag rätt övertygad om att den hade den nya varianten på märkning även i övrigt. Det underlättar ju dessutom bygget väsentligt... Dessutom ser jag att du använt märkningen vid luftbromsarna, som också är en del av den nya märkningen. Så det är bara att fortsätta på den inslagna vägen.

Tack för informationen om övergången från gamla till nya märkningen. Jag har kommit fram till något liknande när jag studerat bilder, har sett bilder från -77 då bägge varianterna var blandade. Fast jag visste inte att det bara var den senare märkningen som hade stora vita siffror på vingarna. Jag har dessutom hittat (fått) en bild på just den individen jag skall bygga som tur är. Den har nya märkningen så det får det bli på modellen också! Och då var det klart att luftbromsarna skulle få sin varningsmärkning...
Det var kul att snacka Drakar med dig på AIM i Göteborg Björn! Och den danska slitna saken du jobbar med nu blir görsnygg!
/Johan C