


Det gick till en början ganska raskt framåt tills det var dags för målning. Jag hade tänkt airbrusha men hade inte rätt grejer just då så modellen lades undan. För ungefär ett halvt år sedan plockade jag fram den igen för att fortsätta där det senast tog stopp. Nu hade jag en fin airbrush och kompressor samt så hade jag köpt lite Gunzefärger för att för första gången prova att måla med detta fabrikat.
Med ett för mig fantastiskt målningsresultat som jag aldrig har uppnått tidigare blev jag riktigt glad och nöjd och såg framemot att få måla mer med Gunze. Lite missar här och var blev det, även senare under byggets gång oturligt nog. Råkade sent ut för ett fingeravtryck och även lite färg som hade slitits bort vid hanteringen av modellen, men det var ganska lätt fixat som tur var eftersom det inte var några stora skavanker.


Därefter var det dags för dekaler. Modellen var klarlackad och dekalerna gled på fint. Som vanligt fina dekaler från Airfix, kanske något tjocka men de duger. Jag hade vid vädringsprocessen otur med att jag råkade ha sönder en dekal, trots att jag hade klarlackat ovanpå. Tog nog i lite för hårt. Det var en liten bit av K:et på den vänstra sidan som släppte men det blev ganska okej fixat med en pensel och vit färg. Vädrade lite extra där för att det skulle smälta in. Att dekalen har gått sönder där är nog inget som man märker om man inte tittar noggrannare tror jag.
Vädringen bestod av en egengjord wash av oljefärg i vissa panellinjer, runt upphöjda detaljer och nedsänkta nitar. Panellinjerna på Airfix nyare modeller är ju så enorma så på de flesta ställen behövs det ingen wash för att främhäva dem. Sedan gjorde jag även lite annan vädring med oljefärg samt rinningarna ni kan se på undersidan och lite på ovansidan. Soten efter avgasrören och kulsprutorna är gjord med airbrush och Tamiya Weathering Master. Är inte så väldigt nöjd med avgassoten så den får jag jobba på att förbättra på framtida modeller. För att framhäva panellinjerna under dekalerna så drog jag försiktigt med en penna där i och suddade med suddgummi där det blev för mycket.






Detta bygge tog sin lilla tid, som med alla byggen konstigt nog, men jag är oerhört nöjd med denna. Under byggets gång var jag inte alls nöjd med ditt och datt men i slutet när allt var klart och jag såg helheten så märks inte det som jag inte var nöjd med. Detta kan jag nog klassa som mitt bästa bygge hittils. Främst på målnings- och vädringssidan då. Sjävla byggsidan är inte så mycket att komma med då det gjordes för några år sedan och ganska slarvigt. Huven som ni kan sen sitter ju helt åt pipsvängen men det får ni ha överseende med. Ett väldigt lärorikt bygge har det varit och det gillar jag. Alltid kul att utvecklas och lära sig nya saker och tekniker. Nu är det dags att fokusera på nästa bygge.


För de som vill se hela bygget från första början så finns en byggtråd här: http://modellbygge.ifokus.se/discussion ... tfire-mk-i