Tiger 1 påbörjad

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snussugen

Re: Tiger 1 påbörjad

Inlägg av Snussugen »

Öken-Erik skrev:IFö så anser jag att Tamiya är i princip värdelöst flr penselmålning men superbt för sprutan
Detta kan jag intyga. :)
Live & let dry.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Öken-Erik skrev:Exakt, man ville verka miljövänlig, och det "gick" ju att använda vatten så... Anledningen till att Tamiyas "färgpennor" inte finns till salu i Sverige är att Tamiya vägrade uppge en tillrävkligt bra innehållsdeklaration.
Tamiya är precis som alla andra, dom vill tjäna så mycket som möjligt och idkar ingen välgörenhet precis.

Öken-Erik

CU@C4
Tamiya's logik när det gäller deras färger förstår jag mig inte på. Jag gillar deras sprayfärger men har aldrig hittat någon tabell som visar vilka sprayfärger som överensstämmer med deras färger på burk. Något som dock Revell och Humbrol fattat. Humbrol's Hu 30 heter samma oavsett om det är akryl eller enamel på burk med lock eller som sprayburk...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Kanske för att dom inte överensstämmer mellan sprayburkar och glasburkarna?
För att återgå till modellen som denna tråd ju handlar om så är jag imponerad över att du lyckats penselmåla modellen med Tamiya. Jag har aldrig lyckats med det på så stora ytor.
På dom få färgbilder jag sett av Tyska vagnar så känns dom väldigt mörka så jag tror inte att du behöver oroa dig för att modellen är för mörk.
http://www.ww2incolor.com/german-armor/ ... _koll.html
http://www.ww2incolor.com/german-armor/ ... 1-riv.html
http://www.ww2incolor.com/german-armor/ ... _1%23.html
Hercsolo
Namn: Johan Svensson

Inlägg av Hercsolo »

Ok ja men då är det väl kanske bra att jag har funderingar på att gå ner och köpa en airbrush imorgon hos Wentzels för då kan jag använda färgerna lite bättre :)
Jag tänkte bara fråga också har de på wentzels någon form av arbetsplatta eller liknande som man kan lägga på bordet så man inte skadar bordet? utöver de där blå skär mattorna alltså.
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Skärmatta finns billigt på en massa ställen.
Jag använder också en glasskiva (tjock, komemr inte ihåg var jag fick den ifrån...).
Brukar använda billiga skärbrädor när jag bygger på andra ställen än i min "mancave".
Sprutboxen täcker jag med tjockare vitt papper som bytes med (allt för långa) jämna mellanrum.

Öken-Erik

CU@C4
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hercsolo skrev:Ok ja men då är det väl kanske bra att jag har funderingar på att gå ner och köpa en airbrush imorgon hos Wentzels för då kan jag använda färgerna lite bättre :)
Jag tänkte bara fråga också har de på wentzels någon form av arbetsplatta eller liknande som man kan lägga på bordet så man inte skadar bordet? utöver de där blå skär mattorna alltså.
Tycker du skulle shoppa runt lite och se var du hittar de bästa priserna på airbrush. Det finns hur mycket som helst på nätet, titta här tex:

http://www.everythingairbrush.com/?gcli ... cwodzZcAxw

Jag har handlat många gånger här, och servicen är toppen (och snabb). Om du redan vet vilken airbrush du är ute efter, kan du säkert hitta den här.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Hercsolo

Inlägg av Hercsolo »

Det där är säkert en jätte bra sida och så men jag är väldigt nojig när det kommer till att beställa via internet. Jag tycket det är mycket skönare att gå in till en affär
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Snussugen skrev:
Öken-Erik skrev:IFö så anser jag att Tamiya är i princip värdelöst flr penselmålning men superbt för sprutan
Detta kan jag intyga. :)

Gå och köp en flaska med Tamiya retrader och Tamiyafärgen är helt ok att penselmåla med. Jag öser upp lite färg på mina små plast kapsyler (mjölk alt gräddkapsyler) jag använder som färgpaletter, droppar en eller två droppar retrader och blandar runt och då torkar inte färgen så fort och det går att pensla rätt bra. Den brukar finns hos de som säljer Tamiyafärg.

http://www.tamiya.com/english/products/ ... /index.htm

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Hercsolo

Inlägg av Hercsolo »

Bild
Uppdatering på bygget. Det var ett tag sedan och jag har bytt färg tema sedan dess
Skriv svar