Tarangus Lansen
-
- Inlägg: 3582
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Tarangus Lansen
Testar forumet genom att lägga ut några bilder på huvudställsschaktet. Kan inte påstå att alla kablar och slangar och allt vad det är är placerade på exakt rätt plats (och det ska förstås vara ännu fler egentligen...) men det ger förhoppningsvis en känsla av det gytter som möter den som tittar in:
Här ser man också att om man gör som jag, är det inte så viktigt att få göra utkastarmärket helt osynligt. Det försvinner rätt bra ändå (i synnerhet som ytterligare en del ska dit ovanför). Några slangar till blir det, men först sedan allt är monterat. Härnäst: Dags att scratcha luftbromsar.
Här ser man också att om man gör som jag, är det inte så viktigt att få göra utkastarmärket helt osynligt. Det försvinner rätt bra ändå (i synnerhet som ytterligare en del ska dit ovanför). Några slangar till blir det, men först sedan allt är monterat. Härnäst: Dags att scratcha luftbromsar.
-
- Inlägg: 3582
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Tarangus Lansen
Fick bara med den ena bilden (är lite ovan här). Här kommer andra bilden:
-
- Inlägg: 205
- Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
- Ort: Helsingborg
Det där ser bra ut!
Bra jobbat! Jag är lite osäker på om jag ska göra något seriöst i mina hjulschakt. Det här bygget blev lite väl invecklat redan...
Några metalltrådar kommer det nog bli ändå.
Kul att så många bygger samma byggsats nu. Det bästa är väl att ligga en aning efter så att man kan lära av andras misstag!
Andreas
Några metalltrådar kommer det nog bli ändå.
Kul att så många bygger samma byggsats nu. Det bästa är väl att ligga en aning efter så att man kan lära av andras misstag!
Andreas
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Tarangus Lansen
Snyggt hantverk!
Uffe
Uffe
Re: Det där ser bra ut!
AndreasSamuelsson skrev:Det bästa är väl att ligga en aning efter så att man kan lära av andras misstag!
Andreas
Som jag då
Det var en hel del kablage i de där utrymmena, så det finns en hel del utrymme för pill där. Har precis tagit en break från ett liknande jobb, fast på en annan fågel..
Ser hur som helst ut att bli bra.
-
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54
Re: Tarangus Lansen
Snyggt jobbat Björn!
/ Pekka
/ Pekka
-
- Inlägg: 603
- Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29
Re: Tarangus Lansen
Ser fantastikt bra ut Björn, kommer att följa ditt bygge med spänning,
titta, lära och dokumentera.
Mvh
Björn Eriksson
IPMS Uppsala
titta, lära och dokumentera.
Mvh
Björn Eriksson
IPMS Uppsala
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
-
- Inlägg: 3582
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Tarangus Lansen
Små saker som tar lång tid... Men nu är luftbromsarna klara!
Öppningarna blir rätt stora, så jag lade till några rör inuti, mest för att skapa en känsla av att det finns något därinne:
Hmm.... Det är bra att fotografera modellerna ibland. Värst vad några rören blev kurviga. Efter lite rättböjning:
Här syns förresten också några hål som behöver borras upp, som inte ens är markerade i plasten.
Lite annat fix: Höjd- och sidoroder har skurits lott (men inte slipats ännu).
På skevrodren nöjde jag mig med att förstärka dem utan att ta loss dem (på modellen är de av samma tjocklek som övriga panellinjer.)
Tanken har slipats till åtminstone hygglig form:
Hittills har det mest handlat om småpill, skärande och slipande. Känns som att det börjar bli dags att börja plocka ihop delarna snart.
Öppningarna blir rätt stora, så jag lade till några rör inuti, mest för att skapa en känsla av att det finns något därinne:
Hmm.... Det är bra att fotografera modellerna ibland. Värst vad några rören blev kurviga. Efter lite rättböjning:
Här syns förresten också några hål som behöver borras upp, som inte ens är markerade i plasten.
Lite annat fix: Höjd- och sidoroder har skurits lott (men inte slipats ännu).
På skevrodren nöjde jag mig med att förstärka dem utan att ta loss dem (på modellen är de av samma tjocklek som övriga panellinjer.)
Tanken har slipats till åtminstone hygglig form:
Hittills har det mest handlat om småpill, skärande och slipande. Känns som att det börjar bli dags att börja plocka ihop delarna snart.
-
- Inlägg: 205
- Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
- Ort: Helsingborg
Vilka tjusiga bromsar!
Wow! De där luftbromsarna blev ju mycket finare än mina.
Kan du göra en uppsättning extra till mig?
Skämt åsido så ska det bli spännande att se en färdig Lansen i 1:48 inom kort. Än så länge är det väl ingen som har byggt någon klart?
Andreas
Kan du göra en uppsättning extra till mig?
Skämt åsido så ska det bli spännande att se en färdig Lansen i 1:48 inom kort. Än så länge är det väl ingen som har byggt någon klart?
Andreas
-
- Inlägg: 3582
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Tarangus Lansen
Förmodar att det inte är min du syftar på när du talar om inom kort... Det känns lite som om jag trampar vatten med all detaljering. Men igår lyckades jag i alla fall montera ihop stabilisatorerna.
Några erfarenheter för er som bygger denna:
- Passformen mellan hjulschaktet och vingarna är bra (men se till att vingarnas undersidor är väl ihoplimmade och ordentligt torkade innan!!!). Men den kräver att man klämmer åt ordentligt! Så ladda upp med klämmor eller starka (och uthålliga) nypor. Alternativt kör med superlim, men det kan vara lite vågat med tanke på att det gäller att få allt rätt.
- Jag trodde ju att Tarangus missat "klämmorna" på höger sida på luckan mellan frontruta och huv. Men det visar sig (tack Erik G!) att de endast sitter på vänstersidan, på högersidan sitter gångjärn. Så spara gärna in jobbet att först lägga dit dem för att sedan ta bort dem igen.
Några erfarenheter för er som bygger denna:
- Passformen mellan hjulschaktet och vingarna är bra (men se till att vingarnas undersidor är väl ihoplimmade och ordentligt torkade innan!!!). Men den kräver att man klämmer åt ordentligt! Så ladda upp med klämmor eller starka (och uthålliga) nypor. Alternativt kör med superlim, men det kan vara lite vågat med tanke på att det gäller att få allt rätt.
- Jag trodde ju att Tarangus missat "klämmorna" på höger sida på luckan mellan frontruta och huv. Men det visar sig (tack Erik G!) att de endast sitter på vänstersidan, på högersidan sitter gångjärn. Så spara gärna in jobbet att först lägga dit dem för att sedan ta bort dem igen.