JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48, klar s.15

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Per.V »

Tycker dom på vingarna ser tjocka ut men det kan vara bilden som luras.
Per Vildarve. Gotland
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

Per.V skrev:Tycker dom på vingarna ser tjocka ut men det kan vara bilden som luras.
Bilden luras lite eftersom jag satte ljusare dekaler uppepå mörkare så det ser ut som en skugga längs kanterna och ger en falsk djupförnimmelse :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Henrik R »

Vetefan..Jag är lite kluven Janne. Men det är nog så att du själv ska trivas med den. Jag tycker dekalerna bygger för mycket, men det kanske du får bukt på när du mattlackar? Om inte, så blir det väl riktigt meckigt att göra om.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

Henrik R skrev:Vetefan..Jag är lite kluven Janne. Men det är nog så att du själv ska trivas med den. Jag tycker dekalerna bygger för mycket, men det kanske du får bukt på när du mattlackar? Om inte, så blir det väl riktigt meckigt att göra om.
Jag har att fundera över....
men dekalerna är absolut inte för tjock...går in fint i panellinjerna, och man måste verkligen titta efter för att se att nollan är fixad....

Jag åter det vila ett tag så tittar jag med nytra ögon på det sedan..
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Funderar lite som Henrik. Det beror lite på hur det blir efter mattlacken. Risken finns att skarven i nollan blir väldigt tydlig då och det vore synd på en så vacker modell i övrigt.

Du kan inte försöka få ett nytt ark dekaler från Max och göra F 4-43 eller 49 istället? Det är ju ingen större skillnad i slitenhet på dem - även om jag ser att du lagt ner mycket jobb på den exakta slitenheten på t ex nosen. Men det kanske är lättare att justera målningen något än att då rätsida på dekalerna?

Bild
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av CanDid »

Min erfarenhet när man klättrat på kärrorna är att färgen på siffrorna är mera rödaktig än orange. Vissa av dem var tom mörkröda med betydligt mindre glow. En del hade olika siffror och siffror som skilde sig från trianglarna (som D21) på bilden ovan. Dayglow var aldrig riktigt matt utan såg nästan blanka ut i jämförelse med den övriga lacken på kärrorna när de var i bruk. Den blir dock matt med åren och nästan ljusrosa på museumkärror...

Jag stötte på samma dekalproblem med mitt SK37-bygge (dock bara siffror på fenan). Jag löste det genom att klarlacka flera tunna lager högblankt och sen slipa ner lacken på samma sätt som när man polerar en huv. Då försvann känslan av att det var tjockt trots dubbla dekaler. Döm själva.

Bild

Efter den erfarenheten av dekaler har jag skippat dem och lackat dayglow (på andra plan). Har då använt mig av Humbrols färg, men vit eller rosa (lingon med mjölk) bas för att skapa olika nyanser. Min erfarenhet är att den täcker fint.

/Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Anders
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:34
Namn: Anders Nowotny

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Anders »

Janne.S skrev:
Henrik R skrev:Vetefan..Jag är lite kluven Janne. Men det är nog så att du själv ska trivas med den. Jag tycker dekalerna bygger för mycket, men det kanske du får bukt på när du mattlackar? Om inte, så blir det väl riktigt meckigt att göra om.
Jag har att fundera över....
men dekalerna är absolut inte för tjock...går in fint i panellinjerna, och man måste verkligen titta efter för att se att nollan är fixad....

Jag åter det vila ett tag så tittar jag med nytra ögon på det sedan..
Hej
Hör av dig om du bestämmer dig att måla dom, jag har målningsmasker som är klara
Kanonsnygg målning, impad//
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

Tack för alla idéer och förslag allihopa :D

Jag tänker gå vidare utan att ändra, det är för mycket jobb för alldeles för lite effekt att strippa, maska, matcha färger och måla när det bara är en liten defekt på nollan som syns.
Det kommer fler Viggen modeller från mig och jag tar lärdom av mina misstag och går vidare helt enkelt. Det var aldrig tänkt att det här skulle bli ett jätteprojekt utan jag ville bara smälla upp en hyfsat korrekt modell :D

Tack Magnus för vinylmaskerna, de kommer komma väl till pass när jag väl ger mig på AJS, SH, SF och SK :D

Kul att du gillade målningsarbetet Anders :D

Björn, jag har anpassat målning, vädring och serienummer för 37398 så det vore ett ännu större ingrepp att byta individ i nuläget än att måla siffrorna.

VAr inte ledsna pojkar, jag är helnöjd med modellen som den är och kommer bli, och jämfört med min tidigare AJ så är kassa dekaler småsaker i sammanhanget :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

Idag blir det något helt annorlunda....vi var till Ikea en sväng och köpte lite spottar bland annat :P


Jag har fått ta över hela rummet som hobbyrum nu, tidigare delade jag den med min sambo som kontor men nu är det helt och hållet mitt!
Inget dramatiskt har hänt annat än att vi tossat hennes gamla desktop och allt hon gjorde på den kan hon sköta på telefonen, paddan eller laptopen:D


Så jag flyttade hörnskrivbordet in i hörnet och bestämde mig för att inreda en fotohörna i den :D
Som jag sa så var vi till IKea och där införskaffade jag 3 LED spottar på clips och 4 rundlar med LED dioder... rundlarna fäste jag i hyllan ovanför skrivbordet och spottarna på vardera sida och rakt över.

Bild




SÅ här bidde det... men tyvär har spottar den egenskapen att de fokuserar ljuset så modellen ser ut att stå på en scen och sjunga en aria. Ljuset måste spridas så jag slipper skarpa skuggor och reflexer!

Bild





JAg göra sk difusers av tvåplastkoppar....den ena rullar jag in i hushållspapper...

Bild





Och stoppar in i den andra...

Bild





Så här ser spotten ut...

Bild





Och med difusern på så blev det så här :D

Bild





Ett par testbilder på objektet för dagen.

Bild


Bild







Så var fotohörna invigd!



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37Di Jaktviggen, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

Nästan klar med de där uscliga dekalerna...men lite dåliga nyheter :/

JAg behöver kompani och divisions märken...de är på gång men de lär inte finnas att köpa på minst en månad antagligen längre tid.
Det betyder att när jag får slut på små pillet så stannar bygget upp tills jag har dekalerna och kan fortsätta.

Jag har att göra men det blir snabbt mindre saker i lådan.....



Idag började jag med ställen i alla fall...



De är superläckra om än lite komplicerade....kolla in ritningen :P

Bild



JAg limmade på bogien på stället och hoppas att den blev rak med hjälp av stöden....blir intressant att se när de limmas på plats i flygplanet om alla hjulen når backen :P

Bild




De här såg inge vidare ut..krokiga å danna...mäta upp och göra nya av pianotråd istället.

Bild




tråden tillklippt :P

Bild



Jag behöde fästen från plast delarna till tråden...så jag skar loss dom, borrade upp det undre fästet och limmade fast tråden i den och det övre fästet limmades fast i stället.

Bild




Borrade ur lätt-hål i saxlänkarna.

Bild




På med saxlänkarna :D

Bild




På med pianotråden...

Bild




Grundade allt i svart och blåste blanksvart på cylindrarna...

Bild




Så avslutade jag dagens session med att blåsa alclad chrome på cylindrarna.

Bild




Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar