JAS 39C Gripen 1/48
-
- Namn: Joakim Engholm
Re: JAS 39C Gripen 1/48
Snyggt!
Blir ju inte lite sugen på att få färg på min, är i spacklingsstadiet så snart så!
/Jocke
Blir ju inte lite sugen på att få färg på min, är i spacklingsstadiet så snart så!
/Jocke
-
- Namn: Johan Elvin
Tackar.
Jocke, det är bara att hänga i. Spackling och slipning tycker jag är det tråkigaste, klarar man sig bara förbi det så rullar det på sen.
Jocke, det är bara att hänga i. Spackling och slipning tycker jag är det tråkigaste, klarar man sig bara förbi det så rullar det på sen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
Blixtledare på huven är på 39208-39226 grå (såvida den inte har fått bytas ut), på resterande svart. Svart även på alla 39D.
Till nästa gång kan du tänka på att spackla ”plåt”skarven på gränsskiktsplåten vid resp. luftintag. Det finns en viss skarv där i verkligheten, men inte värst markerad/synlig.
Kämpa på! All heder och respekt!
Till nästa gång kan du tänka på att spackla ”plåt”skarven på gränsskiktsplåten vid resp. luftintag. Det finns en viss skarv där i verkligheten, men inte värst markerad/synlig.
Kämpa på! All heder och respekt!
-
- Namn: Henrik Persson
Imponerande Johan, din kärra är en fröjd för ögat!
/Henrik Persson
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
-
Då har jag fått leverans från den lokala resinmakaren.
Och resultaten ser riktigt bra ut enligt mitt tycke.
Har även fått med dom bakre delarna som extra bitar för att det var tydligen svårt att få till alla detaljer där på dom stora gjutningarna.

Efter att ha rensat upp gjutningarna lite grann och justerat en del småsaker så prajmades dom för att se vad vi har att jobba med
Jag behövde bara använda mig av en av dom bakre extra bitarna för lavetten (bara att såga till och limma ihop) resten såg bra ut på dom stora bitarna.

Det är lite mer som behöver åtgärdas, men inte alls så farligt, bara några små luftbubblor i stort sett.
För er som är intresserade av dessa balkar kan köpa dom direkt från Tobias (tobias.t.holmbom(at)gmail.com)
/Johan

Och resultaten ser riktigt bra ut enligt mitt tycke.
Har även fått med dom bakre delarna som extra bitar för att det var tydligen svårt att få till alla detaljer där på dom stora gjutningarna.

Efter att ha rensat upp gjutningarna lite grann och justerat en del småsaker så prajmades dom för att se vad vi har att jobba med
Jag behövde bara använda mig av en av dom bakre extra bitarna för lavetten (bara att såga till och limma ihop) resten såg bra ut på dom stora bitarna.

Det är lite mer som behöver åtgärdas, men inte alls så farligt, bara några små luftbubblor i stort sett.
För er som är intresserade av dessa balkar kan köpa dom direkt från Tobias (tobias.t.holmbom(at)gmail.com)
/Johan
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Jag vill bara meddela att jag nu har fått en antal beställningar på balkar och lavetter. För att inte orsaka irritationer (det tar tid att gjuta) så kommer jag inte ta emot fler beställningar för tillfället. Jag kommer fortsätta gjuta upp fler och lägga ut dom i köp och sälj när dessa är tillgängliga.
Mvh
Tobbe
Mvh
Tobbe
-
Oj
Att det skulle bli sån efterfrågan trodde jag inte.
Kan meddela att Max på Rebell Hobby har visat stort intresse av mastrarna.
Så det kan mycket väl bli så att han kommer göra resingjutningar av dessa.
Att det skulle bli sån efterfrågan trodde jag inte.
Kan meddela att Max på Rebell Hobby har visat stort intresse av mastrarna.
Så det kan mycket väl bli så att han kommer göra resingjutningar av dessa.
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
Tja
Då har jag lyckats få lite mer gjort på denna.
Balkarna å lavetterna får nog härmed klassas som färdiga.
Ett stort tack går ut till Tobbe som hjälpt till med att gjuta kopior av dessa
Balkarna målade och lätt vädrade

Jag gjorde en sista minuten justering av balken, när BOP/B var laddad så stack patronerna ut en aning i bakkant, så jag fyllde hålen med passande rundstav som sen filades ner så att bara en liten bit sticker ut.

Sen giftes balk och lavett ihop.

Efter det var det en smal sak att limma balkarna på plats.

Sådär, då ska bara ett par Rb 99 fixas till också..
Johan
Då har jag lyckats få lite mer gjort på denna.
Balkarna å lavetterna får nog härmed klassas som färdiga.
Ett stort tack går ut till Tobbe som hjälpt till med att gjuta kopior av dessa

Balkarna målade och lätt vädrade

Jag gjorde en sista minuten justering av balken, när BOP/B var laddad så stack patronerna ut en aning i bakkant, så jag fyllde hålen med passande rundstav som sen filades ner så att bara en liten bit sticker ut.

Sen giftes balk och lavett ihop.

Efter det var det en smal sak att limma balkarna på plats.

Sådär, då ska bara ett par Rb 99 fixas till också..
Johan
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Lavetterna blev jättefina. Hoppas jag kommer kunna lägga beslag på en uppsättning jag med i framtiden. Hade tänkt bygga i 3D och printa, men har inte fått tummen ur.
Mycket snyggt bygge. Du vet att de skippade RB 99orna mot slutet av operationen va? De hade dock lavetten hängd för att få med sig motmedelsfällarna, men lufthotet ansågs obefintligt så robotarna lämnade man hemma.
Mycket snyggt bygge. Du vet att de skippade RB 99orna mot slutet av operationen va? De hade dock lavetten hängd för att få med sig motmedelsfällarna, men lufthotet ansågs obefintligt så robotarna lämnade man hemma.
-
Tackar Erik.
Dessa som jag gjort är ju bara NATO balk för sta.2 på vingen, så det finns ju läge att göra vanliga balkar med motmedel också.
Jo jag har koll på att dom slutade använda Rb 99 efter ett tag, därför valde jag en individ som var med från början så att jag kunde hänga på lite mer krut under vingarna.
Dessa som jag gjort är ju bara NATO balk för sta.2 på vingen, så det finns ju läge att göra vanliga balkar med motmedel också.
Jo jag har koll på att dom slutade använda Rb 99 efter ett tag, därför valde jag en individ som var med från början så att jag kunde hänga på lite mer krut under vingarna.
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken