easy_company skrev:Otroligt fint bygge, inspirerande! "vajrarna", var de svåra att få till?
MVH/Henrik Persson
Tack Henrik
Vajrarna, alltså riggningen är nåt jag lärde mig av Larsa Q. Varierar det lite granna men i huvudsak så är det små öglor av metalltråd som sätts i
förborrade hål, drar linan som är elastisk sytråd genom den och spänner den lite för att fästa den med en gnutta superlim.
På modellen så är det förborrat var linan skall sitta, på undersidan av den övre vingen så limmade jag linan direkt i hålen, klippte av dom i lagoma längder.
På nedre vingen så borrade jag upp hålen något för att kunna fästa öglorna, när den övre vingen var monterad och klar så tog jag dom hängande linorna
från vingen och drog dom genom öglan , spännde lite , limmade osv. Själva öglan brukar jag försöka platta till med en pincett eller tång så det mer liknar
schakel eller vad det nu heter ?!! Det gäller att ha klart för sig var alla linor skall sitta, krävs att man klurar en stund. Jag brukar också ha på lite vanligt trälim
på linan där det inte är nån ögla, lagomt så att när det torkar liknar ett schakel, målar sedan linan med Humbrols silver och svart för att efterlikna en metallvajer.
Man får prova sig fram, alla har sina egna knep och metoder.
hoppas det var någorlunda begripligt
hörs
Thomas