Pocher Rolls-Royce Torpedo Cabriolet Phantom II 1934 1/8
Re: Pocher Rolls-Royce Torpedo Cabriolet Phantom II 1934 1/8
Det blev ett besök på Elfa i Solna på hemvägen. Där hade dom tändkablar och bränsleledning i skala 1/8. De hade små kabelstrumpor och jag köpte en bit koaxialkabel (den flätade kabeln) som jag inte riktigt vet vad jag ska ha den till. Kanske från instrumentpanelen, vi får se.

Jodå, det blir både stort och tungt!magnusf skrev:Tror inte riktigt jag fattat hur stort det här bygget är förrän nu! Med tanke på mängden plast, mängden arbete och modellens storlek så verkar 4000 vara rena fyndet
!
Hälsningar Magnus

-
Man ska inte fokusera på priset utan kvoten kronor/byggtid eller kronor/del för att få en någotsånär rättvistmagnusf skrev:Tror inte riktigt jag fattat hur stort det här bygget är förrän nu! Med tanke på mängden plast, mängden arbete och modellens storlek så verkar 4000 vara rena fyndet
!
Hälsningar Magnus
jämförelsetal på hur mycket modellbyggarnöje man får ut på det investerade kapitalet

-
Den där motorn väger ju mer än min arm armbandsklocka
Jag blir lite avundsjuk på sprutbox i källaren med utsug
Härligt att det går framåt med bygget och att tipsen hjälpte.
Filarna från loppis var ju ett riktigt fynd
/ Robin

Jag blir lite avundsjuk på sprutbox i källaren med utsug

/ Robin
Tack!Robin Nilsson skrev:Den där motorn väger ju mer än min arm armbandsklocka![]()
Jag blir lite avundsjuk på sprutbox i källaren med utsug![]()
/ Robin
Min förra sprutbox byggde jag med en vanlig plastlåda och en badrumsfläkt. Den slängde jag för nån månad sen eftersom ”jag kommer nog inte bygga några fler modeller”. Tirpiz målade jag med Humbrolfärger men nu är delarna så stora att det inte funkade med enamel. Jag blev jättesdålig direkt! Så snart jag hade hämtat mig gick jag och köpte akrylfärger. Det är första gången men funkar rätt bra tycker jag. Vissa nyanser är väldigt lätta att sprutmåla med. Hur som helst känns det tryggt och bra med ordentligt utsug!
Sen är det här första gången jag bygger en bil och jag har aldrig lärt mig att klarlacka med blank lack. Mina första tester med blank lack från Vallejo blev inte alls bra, mjölkigt och fult. Jag misstänker att jag a) lackade innan färgen under torkat ordentligt och b) lackade för tjockt. Får läsa på lite.
Loppisar kan ge utdelning ibland, när jag byggde Tirpitz hittade jag en påbörjad BMW R75 i skala 1/9 för 65:-! http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 2&start=10
Jag beställde tändkablar från Model Motorcars och började med ramen så länge.

Ja såhär gropiga kan delarna se ut. Ska testa tipset med styrenplast!

såhär såg tändkablarna ut från Model Motorcars... inget vidare, jag kommer byta ut de mot svarta istället.

Inte rätt modell men ändå en trevlig referensbild!

-
Kromad rattstolpe, jojo... fint ska det vara