Riktigt härligt bygge! Gillar precis allt med det du åstadkommit!!!
ANgående lacken.. Hur är Tamiyas nya XF-86? Går den att köra rakt ur burk eller är det också en sorts bas?
//B
Höstoffensiv, KV-1s Ehkranami
Re: Höstoffensiv, KV-1s Ehkranami
Xf-86 är en klarlack och funkar alldeles utmärkt att köra i sprutan utan att blanda, använder den själv och tycker att den är toppen.BjörnK skrev:Riktigt härligt bygge! Gillar precis allt med det du åstadkommit!!!
ANgående lacken.. Hur är Tamiyas nya XF-86? Går den att köra rakt ur burk eller är det också en sorts bas?
//B
Jakob Fall
AP
AP
Ja, nä, alltså, jag blandade X-22 Clear och XF-21 (3:1 typ), tunnade ut med X-20A. Tänkte att allt fick vara Tamiya så det inte blir något knas. Tänkte att det skulle väl funka precis som matt medium för konstnärsakryl. Provade på min testmodell och det såg fint och matt ut. Men sen då jag airbrushade på det på filtar och pressenningarna på panzertvåan så blev det bra rakt på. Men vinklade man modellen så såg det ut som att det låg ett lager frost på filtarna.Mahatma G skrev:Tamiya Flat Base är inte en mattlack, det är en mattgörare. Man ska använda deras blanklack som bas och sedan tillsätta Flat Base i önskad mängd, beroende på hur matt yta man vill ha. Ungefär 10% ger en halvblank yta, 30% ger matt och tar man så mycket som 40 - 50% blir det en totalt död, matt och nästan kritad yta; en sådan lämpar sig dock bara om man vill efterlikna exempelvis ett skjutfältsvrak med totalt blekta färger efter tiotals år i sol och regn.
Antar att turbulens eller att det separerade i koppen ställde till det för mig. Tyvärr med väldigt tråkiga konsekvenser. Men man lär så länge man lever

Jag har haft precis samma problem med tamiyas klarlack som ståt ett tag och är öppnade vid ett tidigare tilfälle. Har provat att späda dessa lite mera en vad jag brukar när jag använder tamiya och då har de blivi använfbara igen.
Jakob Fall
AP
AP
Jag kan varmt rekommendera Oceanlack från Panduro Hobby. Finns i hög-glans, halvblank och helmatt.
Brukar använda halvblank som slutlack på mina modeller, ibland blandar jag in några droppar helmatt för att dämpa en aning.
Späd med vatten och häll in i airbrushen - torkar jämnt och fint utan några katastrof, klockrent.
Har aldrig haft några problem med lacken, förutom att den kan vara lite, lite tjurig i airbrushen ibland (dvs plötsligt kan den sluta komma ut från munstycket, men det är lätt åtgärdat genom att rikta airbrushen mot en bit papper och rycka fram och tillbaka på avtryckaren några gånger).
Brukar använda halvblank som slutlack på mina modeller, ibland blandar jag in några droppar helmatt för att dämpa en aning.
Späd med vatten och häll in i airbrushen - torkar jämnt och fint utan några katastrof, klockrent.
Har aldrig haft några problem med lacken, förutom att den kan vara lite, lite tjurig i airbrushen ibland (dvs plötsligt kan den sluta komma ut från munstycket, men det är lätt åtgärdat genom att rikta airbrushen mot en bit papper och rycka fram och tillbaka på avtryckaren några gånger).
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Oj, billig som f*n är den också jämfört med "våra" alternativ, får definitivt gå förbi Panduro och handla. Dessutom får man en ursäkt att komma därifrån med lite pärlplattor och scrapbooking-grejer! 

-
Passa på att smita förbi sminkbutiken när du ändå är ute och shoppar, där finns det sandpappersfilar och lite sånt jox men framförallt finns det "Remover" för att ta bort nagellack och den soppan innehåller oftast (kolla innehållsförteckningen) etylacetat och det är "da shit" för att limma styrenplast medpxpxpx skrev:Oj, billig som f*n är den också jämfört med "våra" alternativ, får definitivt gå förbi Panduro och handla. Dessutom får man en ursäkt att komma därifrån med lite pärlplattor och scrapbooking-grejer!

Mycket billigare än småflaskorna i hobbybutiken ....
/ Robin
Fortsätt så här, jag har själv försökt ta till mig tekniken från 40K och alla kan vi lära oss av varandra...pxpxpx skrev: Jag håller med om din kritik, den är lite för målerisk. Jag kommer från Warhammer 40K och andra figurspel från början. Där ska det vara mycket kontrast (se den här jag byggde t.ex.) och jag märker att jag målar mina modeller som jag målade mina figurer. Med mycket kontrast, överdriver var jag vill att högdager och skugga ska vara och jobbar rätt mycket med trompe-l'œil i bakgrunden.

Micke A
-
Mycket vackert målad!