BAC TSR-2, Airfix 1/72, i svensk tappning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Azgaron
Namn: Håkan Ekberg

Re: BAC TSR-2, Airfix 1/72, i svensk tappning

Inlägg av Azgaron »

Tack Henrik! :)

Har inte riktigt bestämt det än. Beror nog lite på vad jag kan få tag i för dekaler, och vilket skede man tänker sig planet i. Utvärdering eller faktisk användning, och när.
Jag har för mig att jag ska ha low vis rundlar liggande till en Gripen, sen om de passar i förhållande till storlek vet jag inte. Siffror och Fara-märken är sånt jag också måste klura på.

Håkan
Azgaron

Inlägg av Azgaron »

Vingarna sitter mellan en främre och en bakre "plåt" om man nu kan uttrycka det så.
Enligt instruktionerna så ska plåtarna dit först, samt fena och roder, något som nog gör att det blir svårt att passa in vingen och spackla fogarna.
Så här ser bakdelen ut provpassad.

Bild

Vingen limmad.

Bild

Frontplåten limmad.

Bild

Jag fick limma bakre plåten mot vingen först för att få så lite steg som möjligt.

Bild

Efter att allt var limmat slängde jag på lite spackel i diverse fogar.

Bild

Ska slipa lite innan jag kan fortsätta med fena, roder och plåten på undersidan.
Sen vet jag inte om utblåsen måste i nu som beskrivningen säger eller om jag kan trycka i dem i efterhand.

Håkan
wearbeagle

Inlägg av wearbeagle »

Snyggt!
Azgaron

Inlägg av Azgaron »

Tack Wearbeagle! :)

Håkan
Azgaron

Inlägg av Azgaron »

För skojs skull tog jag en bild på planet med en Hornet i 1/48 som jämförelse.

Bild

Vet inte riktigt vad Airfix hittat på eller hur de tänkt.

Bild

Längst bak är två flikar som är vinklade inåt. Något som gör att utblåset inte går på ordentligt som det ska.

Bild

Satte dit undersidans plåt för att se hur det blev.

Bild

Egentligen är det tänkt att fena och stabbar ska kunna röra sig, men det verkar som att konstruktionen riskerar att få stabbarna att hänga ner av egenvikt, så det får nog bli en steloperation. Ska bara se om jag kan hitta nåt om ifall de ska sitta i nån speciell vinkel.

Bild

Sen har jag förberett alla luckor och lite pryttlar till för målning.

Bild

Som vanligt kommer detaljer på insidan av luckorna inte att synas då de är stängda normalt sett när den står på marken.

Håkan
wearbeagle

Inlägg av wearbeagle »

Ser bättre o bättre ut!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag gillar din optimistiska attityd Håkan :-) ! Och det rullar ju på rätt bra faktiskt.

Jämförelsen med F-18 - det är inget litet åk det heller, och då är den som du skrev i 1/48. Jag har klappat den riktiga TSR:en i Cosford: den är STOR!

Hälsningar

Magnus
Azgaron

Inlägg av Azgaron »

Tack Wearbeagle och Magnus! :)

Nu blir jag nästan lite avundsjuk på dig Magnus! Hade varit kul att åka och kolla på kärran IRL, istället för att kolla på bilder IFL. :)
Nä alla F-teen kärrorna är ju rätt stora jämfört med t.ex Gripen och Mirage.

Håkan
Skriv svar