Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Kjell.S
Kontakt:

Re: Kongo M113 - interiör 95% klart s19

Inlägg av Kjell.S »

Är du säker på vita plastdunkar??
Och om så är fallet, kanske någon har skrivit "Vatten" på sidan med målarfärg.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hej Kjell!

Tack för frågan, jag räknade med att den skulle komma. :-)

Jag kan inte med 100% säkerhet påstå att killarna hade vattendunkar av plast med sig till Kongo, det är nog mycket mer säkert att de hade mjlölkkannor med vatten i.

Rent historiskt så fanns vattendunkar av plast på 60-talet, så jag sätter upp detta som "möjligt".

De senaste 10-11 sidorna i en här tråden har ägnats åt att diskutera packning, vapen, vattendunkar, fältflaskor, snuskburkar osv osv, och jag har samlat dessa inputs för att försöka göra en så realistisk och korrekt "stowage" som möjligt, men samtidigt skapa lite variation och intresse jämfört med att ha "allt i grönt".

Jag gillar vattendunkarna (och pappkartongerna) av den anledningen.

Jag gissar att vattendunkar av plast inte troligt skulle användas till annan (odryckbar) vätska, så även om jag har funderat på att skriva "vatten" på sidorna så tror jag att jag skippar det. Jag förstår varför man ofta märkte upp 25 liters plåtdunkarna på det sättet, men i halvtransparanta plastdunkar känns det mindre nödvändigt. Dessutom så kommer text på dunkarna att gömma vatten-nivås effekten jag har försökt att fånga.

Ursäkta, långt svar på din fråga.

Korta svaret är: nej, jag är inte säker, men plastdunkar är möjliga rent tidsmässigt. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Otroligt Sven!
Vilket underbart arbete.
Gillar att du gav dig på vattennivån i dunkarna =)
Mvh
Emil Juhl
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Emil!

Jag blev så inspirerad av dina suveräna dunkar på T-72:an :-)

Kommer du på byggmöte ikväll?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

SvenYoung skrev:Bra poäng med 9mm' ammo-lådor, skall se vad jag kan göra.
Om du vill kan jag ordna foton på lådor och innehållet. Lådan innehåller två gröna plastförpackningar med vardera 12 pappaskar ramad am.
Du noterar saknaden av m/45:or liggandes löst i vagnen, förresten? Kommer att ha dessa i närheten av sina ägare när de är klara. :-)
Jag är osäker på om det var m/45 eller m/45B som användes i Kongo, men de skiljer på färgsättningen. m/45 har lådan målad i matt gråsvart, medan m/45B har lådan målad i ... gissa vilken färg..? :D
m/45 låg i mobförråden, men mot slutet av kpisteran byttes faktiskt m/45B ut mot m/45. Har för mig att det var av säkerhetsskäl, det var visst problem med metallutmattning.
/G
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

och 45B skapades på 50-talet för att få en bättre låsning på den lilla koppen som höll emot fjädern bakom slutstycket ? Det var en liten bygel som sattes dit. Trevlig liten ärtbössa, slutstycket kunde rengöras medan man cyklade hemåt (attackcykeln var riktningsstabil så man behövde inte hålla i styret) från skjutbanan till kasernen så att det kunde lämnas till kaptenen för inlåsning direkt, på det viset kunde man göra resten av vapenvården i lugn och ro :-)
http://www.soldf.com/kpist45.html
Om jag får gissa så skulle jag tro på 45B i Kongo på 60-talet ...
/ Robin
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

SvenYoung skrev:Dessutom så kommer text på dunkarna att gömma vatten-nivås effekten jag har försökt att fånga.
:o :shock:
Det var som...
Det såg jag inte förrän jag tittade närmare på fotona! Ytterst subtil effekt, men nu måste jag plocka upp min haka från golvet.
/G
Robin Nilsson

Mahatma G skrev:
SvenYoung skrev:Dessutom så kommer text på dunkarna att gömma vatten-nivås effekten jag har försökt att fånga.
:o :shock:
Det var som...
Det såg jag inte förrän jag tittade närmare på fotona! Ytterst subtil effekt, men nu måste jag plocka upp min haka från golvet.
Det är de små små detaljerna som är den stora skillnaden, mästerligt att tänka på detta och ypperligt genomfört !
Den knappt synliga markering antyder dessutom att den vita infärgningen av plasten är tämligen 'solid' (kvalitetsdunkar ..)
det finns/fanns ju andra lite mer gråblaskiga dunkar där vätskenivån syntes tydligare .....
/ Robin
Robin Nilsson

Törs man föreslå en liten färgglad kopp som ligger/står ovanpå en av dunkarna? Kanske en röd emaljmugg med små skador på kanten?
Skulle dra blicken till dunken ...
Bild

Bild

Vet inte om de svenskt militärgröna kåsorna (oval kopp med handtag) i plast existerade på 60-talet,
emaljerade muggar fanns nog i stort sett i hela världen på den tiden ...
/ Robin
Bizarre
Kontakt:

Inlägg av Bizarre »

jawdrop!
Skriv svar