Roma. Äntligen klar! Sid 9.
-
Re: Roma. Hej alla polkagrisdiggare! Sid 4.
Tack Sven.
Jo, efter slaget vid Punta Stilo, då de blev bombade av eget flyg, målade italienarna polkagrisränder på sina fördäck. Därefter blev de mindre ofta bombade av sina egna.
Uffe
Jo, efter slaget vid Punta Stilo, då de blev bombade av eget flyg, målade italienarna polkagrisränder på sina fördäck. Därefter blev de mindre ofta bombade av sina egna.
Uffe
-
men kanske oftare bombade av motståndarna, eller?Ulf Lundberg skrev:Tack Sven.
Uffe
Krister
Blankt är fint
Rött, vitt och grönt - italienska färgerna!
Det här ser ut att bli en färggrann sak. Alltid kul med något som bryter av mot det vanliga gråa.
Det här ser ut att bli en färggrann sak. Alltid kul med något som bryter av mot det vanliga gråa.
/G
-
Jo, britter, amerikaner och till slut även tyskar var rätt duktiga på att bomba italienska flottan.Krister Sjöström skrev:men kanske oftare bombade av motståndarna, eller?Ulf Lundberg skrev:Tack Sven.
Uffe
Krister
Roma träffades av fyra allierade bomber vid två tillfällen, innan hon sänktes av två tyska Fritz X bomber.
Uffe
-
Efter två sega maskerings- och målningsomgångar är överbyggnad och huvudartilleri äntligen grundmålade.

Efter avmaskning och lös uppställning på däck kunde jag äntligen få en uppfattning om hur hon ser ut i splintkammo.

Kul att notera att splintkammot lyckas rätt bra med sin uppgift; att bryta upp fartygets siluett för att försvåra identifiering och bedömning av kurs och avstånd.
Kvällen kommer att ägnas åt att bättringsmåla. Det blev rätt många små maskeringsmissar.
På återseende,
Uffe

Efter avmaskning och lös uppställning på däck kunde jag äntligen få en uppfattning om hur hon ser ut i splintkammo.

Kul att notera att splintkammot lyckas rätt bra med sin uppgift; att bryta upp fartygets siluett för att försvåra identifiering och bedömning av kurs och avstånd.
Kvällen kommer att ägnas åt att bättringsmåla. Det blev rätt många små maskeringsmissar.
På återseende,
Uffe
Re: Roma. Överbyggnaden äntligen grundmålad. Sid 5.
jag har sagt det förr, säger det igen. Det är något aldelles speciellt med det här fartyget med den gröna bottenfärgen.
Mästerligt byggt och målat som vanligt Ulf. Klar till C4?
Mästerligt byggt och målat som vanligt Ulf. Klar till C4?
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
Tack Sven.
Hon blir klar i god tid före C4. Jag räknar med att ställa ut henne i Göteborg i september.
Uffe
Hon blir klar i god tid före C4. Jag räknar med att ställa ut henne i Göteborg i september.
Uffe
Trevligt!
Då ser jag fram emot att se Roma i Göteborg!
Då ser jag fram emot att se Roma i Göteborg!

"Svenne-Kongo"
Är det inte etsen som skulle knäckt mig så är det maskeringen
! Så snyggt Uffe!
Hälsningar Magnus

Hälsningar Magnus
hmm..Jag tror du skulle behöva ett rejält fotoetsark så det blir man av dig Magnusmagnusf skrev:Är det inte etsen som skulle knäckt mig så är det maskeringen! Så snyggt Uffe!
Hälsningar Magnus

Det där är världs klass Uffe..." Hoo ray and up she rises! "