Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G skrev:Användes guldburken på 60-talet, och åkte de med till Kongo?
Den är ett modernt påfund, de man fick ut var grönlackade åtminstone en bit in på 80-talet. Jag tror inte jag såg någon guldburk förrän en bit in på 90-talet och numera är det grönpåse.
94, när jag låg inne var "guldburk" ett vedertaget begrepp, och vi hade dylika från i alla fall 1987 i vårt förråd. Det stämmer väl i och för sig bra med "en bit in på 80-talet".
Men annars kan Sven "sejfa" och köra med Bullens Pilsnerkorv. Förpackningen har varit densamma sedan lanseringen 1953.
Campbells soppor har behållit ungefär samma utseende sedan jag vet inte när, så de kan nog också funka som inspiration. Å så kom jag precis fram till att jag är hungrig..
Ni vet väl att jag försöker att bli klar med den här modellen typ i år?
Skall jag lasta på med "everything including the kitchen sink", så kommer jag sitta och måla snusk- och guldburkar, flaskor, kanelbullar, prinskorv, julskinka, inlagd sill osv i all oändlighet
Hmmm. Nu blev jag också hungrig, haha.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung skrev:Men, en liten fråga i sammanhanget. I många stridsvagnar finns det hållare för besättningens personliga vapen. Menar ni att besättningen tar med sig dessa varenda gång de kliver ur vagnen?
Jomenvisst!
Är det något som drillas så är det att alltid ha med sig "bössa, mössa, mask" - fast nuförtiden ligger masken i trosspackningen så länge man har "grön" NBC-beredskap. Först vid "gul" bär man med sig den. Efter ett tag blir det naturligt och man tänker inte på det förutom när man inte har vapnet med sig.
Värt att tänka på är vilken form av personligt vapen besättningen har. En del vagnar har ett par ak som tillhör vagnen och är menat som förstärkningsvapen om vagnen måste överges. Besättningen har då oftast bara pistol. Det finns stora nationella variationer här.
För stridsfordon är det dessutom normalt att besättningen, förutom vapnet, även har en vanlig hjälm som man byter till (från telehjälmen) vid avsittning. Telehjälmen lämnas inkopplad i/på vagnen så att man lätt kan byta när man gjort uppsittning igen.
Liten replik till Öken-Erik om att det finns många bilder när besättningen lämnat vapnen och går utan vapen i närheten och att det beror på hur skarpt läget är. Instämmer helt i denna observation. Dessutom kan man kanske anta att de flesta fotografier togs i lägen som var lite mindre skarpa
/ Robin
Senast redigerad av Robin Nilsson den 30 apr 2014, 08:45, redigerad totalt 1 gånger.
En dylik burk stoppade en av våra kockar i värmepannan på kokbilen när den varmhållningseldades på natten ( -30 utomhus). Efter en stund small den förstås varvid några befäl som stod i närheten sa:
"Hörde ni !! ?"
"Men inte var det väl i natt som 7:e komp skulle ha stridsövning ??"
och vi hade fullt sjå med att inte skratta högt i tältet.
Om man stoppade den lilla leverpastejburken i tältkaminen så doftade det så ljuvligt av matlagning i tältet när burken "exploderade", det satt små kluttar av leverpastej i tält-taket efteråt .....
/ Robin
P.S. Försök inte koka spaghetti i tryck-kokare, det blir som dåligt kontaktlim .....
Man hör ofta att ingen soldat varken lämnar byssen å myssen. Att det drillas hela tiden.
Likväl händer det hela tiden.
Själv fick ofta leta efter k-pisten när den hade blivit översnöad. Visserligen inte skarpt läge.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Släpade alltid på K-pisten men det var för att den inte skulle "få vingar" och försvinna. Det fanns nog en eller annan med ett "osunt" habegär till k-pistar så när den inte var inlåst så ville jag ha koll på den.
Hjälmhelvetet var inte stöldbegärlig.
/ Robin
Tänkte det kunde vara roligt att dela med mig av några bilder som jag har på dessa M113 vagnar i Kongo.
Bildkvalitén är inte den bästa på de första bilderna (ber om ursäkt för detta), eftersom jag knäppte bilder på en rörlig film som jag hade förmånen att titta på för ett tag sedan.
Notera att filmen och därmed också dessa bilder är copyright Bertil Jernberg (filmskaparen). Visas här enbart för diskussionsändamål.
Håll tillgodo!
Lite vattenlekar:
I typisk Kongo-miljö (notera vagnsnamnet i gult i tredje bilden nedan - vagnarna fick namn efter de sju dvärgarna):
Olivgröna fanns också:
Notera invändiga färgen på dörren och "K" (för "Kloker") på stänkskärmen längst ner till höger ("Kloker" är förövrigt den vagnen min modell skall baseras på, den enda som jag har själva vagnsnumret på):
Exempel på grejor som killarna tydligen hade med sig i vagnarna:
Verkar som om det står ett par "guldburkar" på det här bordet?
Och de hade visst med sig kampingmöbler också
En riktig stillbild på "Kloker", Copyright SPHF (justerad orginalbild) - notera gult "K" upprepad på trimskärmen:
Å så till sist, en helt fascinerande bild på ett gäng soldater med en blandning av utrustning, Copyright SPHF (justerad orginalbild):
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo