Mk.IV female. Tamaja trots! (nya bilder - s.6)
Re: Mk.IV female. nya bilder sida 2
Tamiyaryktet startade nog här: http://www.network54.com/Forum/149674/t ... Mk+IV+Male
Snyggt jobbat med PC Sven men var tog din M113 vägen?
Snyggt jobbat med PC Sven men var tog din M113 vägen?
Re: Mk.IV female. nya bilder sida 2
Vore kul om ryktet vore sant! 
Tack Björn, kul att du gillar den!
Tack också för att du frågar om min M113, det uppskattar jag verkligen. Den hamnade på hyllan igen, tyvärr. Har inga bra ursäkter, blev bara lite för tungt att jobba vidare med den just då (fastnade i funderingar om vad jag skulle ha för packning inuti vagnen innan jag limmar på taket). Den kommer tillbaka igen när inspirationen slår till igen
Jag har som princip att inte bygga på något som inte inspirerar mig, eftersom då slarvar jag bara och det vill jag inte göra med M113-bygget. Det är också därför min Strv105 ofta tar pauser.

Tack Björn, kul att du gillar den!
Tack också för att du frågar om min M113, det uppskattar jag verkligen. Den hamnade på hyllan igen, tyvärr. Har inga bra ursäkter, blev bara lite för tungt att jobba vidare med den just då (fastnade i funderingar om vad jag skulle ha för packning inuti vagnen innan jag limmar på taket). Den kommer tillbaka igen när inspirationen slår till igen

Jag har som princip att inte bygga på något som inte inspirerar mig, eftersom då slarvar jag bara och det vill jag inte göra med M113-bygget. Det är också därför min Strv105 ofta tar pauser.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mk.IV female. Rättning av ett stort misstag - s.5
Hej igen!
Det är livsfarligt att börja titta på referensbilder, då hittar man alla fel man har gjort! haha
Skämt åsido, det är bra att kolla upp referenser ibland (ofta!). Upptäckte att jag hade gjort ett ganska stort fel på förarluckorna. Kanten som jag hade satt runt luckan skall i själva verket vara en del av skrovet (dvs en upphöjd kant kring öppningarna).
Gör om, gör rätt!
Nu är det fixat, så här kommer att par snabba bilder.
Tyvärr, Uffe, siktspringan är fortfarande lite sne
Har upptäckt ett par andra smågrejor som jag behöver rätta till, kommer i nästa uppdatering (då har jag med en bild på Frulles band också).
Tack för titten, och för all vänlig feedback så här långt.
Luckorna FÖRE modifiering:

Och EFTER:


Det är livsfarligt att börja titta på referensbilder, då hittar man alla fel man har gjort! haha
Skämt åsido, det är bra att kolla upp referenser ibland (ofta!). Upptäckte att jag hade gjort ett ganska stort fel på förarluckorna. Kanten som jag hade satt runt luckan skall i själva verket vara en del av skrovet (dvs en upphöjd kant kring öppningarna).
Gör om, gör rätt!
Nu är det fixat, så här kommer att par snabba bilder.
Tyvärr, Uffe, siktspringan är fortfarande lite sne

Har upptäckt ett par andra smågrejor som jag behöver rätta till, kommer i nästa uppdatering (då har jag med en bild på Frulles band också).
Tack för titten, och för all vänlig feedback så här långt.
Luckorna FÖRE modifiering:

Och EFTER:


"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Mk.IV female. Rättning av ett stort misstag - s.5
Det ser mycket bra ut. Är rejält sugen på att skära plast och börja med en Mk I eller så.. men jag har fortfarande is i magen och väntar på att en byggsats värd pengarna dyker upp 
Apropå sneda siktspringor. Jag skulle tro att precisionen och finishen på de skurna plåtarna kanske inte var den bästa. Tror inte de var så där perfekt raka och släta, eller perfekt korrekt placerade. Kanske inte direkt synligt i 1/35 dock.

Apropå sneda siktspringor. Jag skulle tro att precisionen och finishen på de skurna plåtarna kanske inte var den bästa. Tror inte de var så där perfekt raka och släta, eller perfekt korrekt placerade. Kanske inte direkt synligt i 1/35 dock.
Re: Mk.IV female. Rättning av ett stort misstag - s.5
Tack skall du ha Erik!
Jag tycker du gör rätt i att ha is i magen, en ny modell kommer det är jag helt säker på. Spara plastskärandet till en strv m/40 eller nå't
Ja, utan att försvara mitt eget slarv så tror jag att du har en poäng. Dessa första stridsvagnar var antagligen inte byggda i precisionsverkstäder med laser-skärare som verktyg. Visst kan det vara troligt att springor och sån't inte var helt perfekta, och att passformen här och där inte var optimal.
Och, precis som du säger. I 1/35 är det inte fullt så synligt, dessa bilder är trots allt ganska kraftigt förstorade.
Jag tycker du gör rätt i att ha is i magen, en ny modell kommer det är jag helt säker på. Spara plastskärandet till en strv m/40 eller nå't

Ja, utan att försvara mitt eget slarv så tror jag att du har en poäng. Dessa första stridsvagnar var antagligen inte byggda i precisionsverkstäder med laser-skärare som verktyg. Visst kan det vara troligt att springor och sån't inte var helt perfekta, och att passformen här och där inte var optimal.
Och, precis som du säger. I 1/35 är det inte fullt så synligt, dessa bilder är trots allt ganska kraftigt förstorade.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mk.IV female. fler rättningar och Frulle-band test - s.5
Nu tror jag att jag har fångat alla fel som jag har gjort, och dessa är korrigerade.
1. Bytte ut avgasröret eftersom det var för kort och för att jag hade lyckats få ett fult veck i en av böjarna. Denna gång gjorde jag som man skall, dvs tryckte in mässingstråd i röret så att böjarna blev mjuka, utan veck. Tråden går inte längs hela röret, änden av röret måste ju vara öppen!
2. "Förvaringslådan" bak var gjord av tunn plåt med en smal kant runt överkanten. Jag had gjort lådan med tjock pc. Gör om, gör rätt! Tack Emil för att du räddade mig där!
Sedan har jag testat Frullebande, de är riktigt fina.
Banden skall ligga ungefär 1mm över stridsvagnen's kant runtom, så jag får sätta dit en skena i mitten som lyfter banden till rätt höjd. Kan hända att jag får lyfta lite till.
Jag får reservera mig för att banden kan ligga åt fel håll, detta är bara ett test och jag kollade inte referenserna så noga. Det blir rätt när det är permanent.
Bandlänkarna är bara ihop-pressade, de skall sättas ihop med ståltråd så småningom.
Glömde nämna tidigare att det följer med driv- och spännhjul i Frulle-satsen också, fast jag hade redan limmat dit plasthärkena, så de får vara kvar (syns ändå inte).
Bränsletanken är nu på plats också.
Nu blir det paus, dags att förbereda lite annat till 08-Open.
Bygget återkommer i april..
Tack som alltid för titten!
Modifierad låda och bränsletank på plats:

Band-test:




1. Bytte ut avgasröret eftersom det var för kort och för att jag hade lyckats få ett fult veck i en av böjarna. Denna gång gjorde jag som man skall, dvs tryckte in mässingstråd i röret så att böjarna blev mjuka, utan veck. Tråden går inte längs hela röret, änden av röret måste ju vara öppen!
2. "Förvaringslådan" bak var gjord av tunn plåt med en smal kant runt överkanten. Jag had gjort lådan med tjock pc. Gör om, gör rätt! Tack Emil för att du räddade mig där!

Sedan har jag testat Frullebande, de är riktigt fina.
Banden skall ligga ungefär 1mm över stridsvagnen's kant runtom, så jag får sätta dit en skena i mitten som lyfter banden till rätt höjd. Kan hända att jag får lyfta lite till.
Jag får reservera mig för att banden kan ligga åt fel håll, detta är bara ett test och jag kollade inte referenserna så noga. Det blir rätt när det är permanent.
Bandlänkarna är bara ihop-pressade, de skall sättas ihop med ståltråd så småningom.
Glömde nämna tidigare att det följer med driv- och spännhjul i Frulle-satsen också, fast jag hade redan limmat dit plasthärkena, så de får vara kvar (syns ändå inte).
Bränsletanken är nu på plats också.
Nu blir det paus, dags att förbereda lite annat till 08-Open.

Tack som alltid för titten!
Modifierad låda och bränsletank på plats:

Band-test:




"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Mk.IV female. fler rättningar och Frulle-band test - s.5
Snyggt som vanligt.
Ibland känns det nästan lite synd att måla. Plast i olika färger och blanka metaller som kontrast är ju snyggt!
Uffe
Ibland känns det nästan lite synd att måla. Plast i olika färger och blanka metaller som kontrast är ju snyggt!
Uffe
Re: Mk.IV female. fler rättningar och Frulle-band test - s.5
Tackar tackar Ulf!
Jag håller med dig, ofta ser omålade modeller med en massa ets osv väldigt intressanta och snygga ut. Har ofta tänkt samma sak när jag har sett folk's WIP-byggen.
Jag håller med dig, ofta ser omålade modeller med en massa ets osv väldigt intressanta och snygga ut. Har ofta tänkt samma sak när jag har sett folk's WIP-byggen.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
- Ort: Stockholm
Re: Mk.IV female. fler rättningar och Frulle-band test - s.5
Yes, såg precis på fb att Marcus Nicholls bekräftat att Tamiya kommer att avisera en Mk IV Male på Shizuoka nu i maj.
Vet inte riktigt men det känns på nåt sätt som att ett tack till dig Sven är på sin plats.
(Såg att du postade om detta på annan plats.)
Vet inte riktigt men det känns på nåt sätt som att ett tack till dig Sven är på sin plats.

(Såg att du postade om detta på annan plats.)
Re: Mk.IV female. fler rättningar och Frulle-band test - s.5
Hahaha, jag skall låtsas om atg jag inte hörde den nyheten.
Men varsågoda, finansiella bidrag tas tacksamt emot som kompensation
Men varsågoda, finansiella bidrag tas tacksamt emot som kompensation

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo