Strv m/39 klar..

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Strv m/39 klar..

Inlägg av SvenYoung »

Jo, helt rätt. Toldi I lämpar sig bäst i både m/38 och m/39 fallen. Jag "lyxade till det" lite eftersom jag ändå behövde fler hjul :-)

Toldi II's tornlåda är en separat del i byggsatsen.

Som sagt, skulle man ge sig på en m/40 någon gång så kanske, kanske Toldi II fungerar lika bra.

Pc behövs som sagt ändå om man skall bygga svenskt, hur man än gör, men det är bara roligt :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Jo, en m/40 är nästa toldi-baserade projekt för mig. Tror jag smyger in ett annat svenskt pansarbygge emellan dock..
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Härligt, skall bli kul att följa! :-)

Jag behöver få tummen ur och bygga klart min första "Toldi-vagn" (m/39:an).
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Förresten, bra fångat med motordäckets vinkel, där höll jag på att missa tills dess att jag läste del 1 av din artikel i Pansar. Tackar för det! :-)

En annan sak som du lade märke till (som jag missade och får nu rätta till) är att "gälarna" på sidoplårna är riktade uppåt, medans Toldi-instruktionerna vill att man riktar dem neråt. På nästan alla bilder (ser jag nu) så är de uppåtriktade på svenska vagnar. Var dessa rörliga, eller var det helt enkelt så att man vände på dem på ungerska vagnar?
"Svenne-Kongo"

Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Jag tycker mig se att de är nedåtriktade på Strv m/38, men uppåtriktade på 39an.. Så toldiinstruktionerna stämmer för Toldi och för 38an. Tror jag.. fast när jag googlar "strv m/38" så tycker jag mig se att gälarna pekar uppåt på några bilder.. men men..
På sid 57 i instruktionsboken verkar de peka neråt i alla fall: http://www.ointres.se/strv_m38_instruktionsbok.pdf

Bild
Strv m/38

Bild
Strv m/39. Bild från Richard O Lindströms site ointres.se (http://www.ointres.se/strv_m_38-39.htm)

Tror inte gälarna var rörliga. De täcks i vissa fall av ett fint galler, som jag antar är en eftermodifiering. Både 38an och 39an på Arsenalen har detta gallret.

Motordäcket såg jag faktiskt på Kjell Svenssons ritning att vinklarna inte stämde, så jag antog att det var nytt på 39an, men Kjell sade att han använt samma grund ritning till 38an, så det var samma även på den. Så egentligen bör man justera detta på 38an också (vilket framgår med önskvärd tydlighet om man kikar på bilderna ovan). En snabb bildgoogling gör att jag lutar åt att tro att byggsatsen ändå är korrekt för en Toldi. Samma sak när det gäller L60.

Bild
L60, men hoppsan.. gälarna riktade uppåt - och lite annan utformning..
(fler bilder här: https://picasaweb.google.com/1170599154 ... /Landsverk - skamlöst utnyttjande av forumet som anteckningsblock för referensmaterial för framtida projekt)

Strv m/40 har ju helt annan utformning på dessa luftintag, med kåpor i pansarplåt som skyddar intagen, så där blir det till att göra lite mer än bara fundera över vilket håll byggsatsens plastbit ska sitta.

Ju mer man studerar något, desto mer inser man att man inget vet..
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack Erik, mycket bra info!

Haha, visst är det alltid så när man börjar gräva lite i ett ämne, det kommer fram mer och mer som man inte visste :-)

m/40 verkar ett riktigt roligt projekt också, man kanske borde rikta om sitt bygge innan man kommer för långt... eller kanske fortsätta med m/39 under tiden man väntar på m/40K och L ritningarna (hör du oss Kjell? ;-) )..
"Svenne-Kongo"

Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Gör du klart din 39a, så får Kjell göra klart ritningarna i lugn och ro.. :-)
Att snyta fram en 40a eller två verkar en baggis jämfört med Missouri-projektet som beskrivs i en annan tråd.. jeeeezuz.. Jag som gnäller över frulleband och när det blir för många bärhjul..

Jag måste fylla på mitt förråd med Toldis innan jag kan börja med någon ny L60-variant. Men just Strv m/40 är ju den varianten jag velat bygga från början. Framför allt 40k.

Bild
Framför allt just precis exakt DENNA Strv m/40k

Kolla vädringen.. är det bara jag, eller är det fler som känner att det liksom rycker och drar lite?
Mer porr här: http://www.plasticwarfare.se/2008/09/st ... -ww2-tank/

Enligt Per Åke Kronbladh som var chef för museet i Axvall ska målningen vara helt original..
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Låter som en bra plan, synd att stanna av 39-bygget nu, även om m/40 är snäppet häftigare (tycker jag).

Visst är tillbehörslådorna mycket kortare på /40, åtminstone på vänster sida, pga den långa kåpan över luftintaget?

Ja, den på dina bilder är riktigt läcker, både kammot och vädringen :-)
"Svenne-Kongo"

Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Jo, de är ju anpassade till utrymmet så att säga. Strv m/40k och m/40l skiljer sig ju en hel del som du märkt. Inte bara frontplåten är olika, utan även avgassystemet t.ex. Det på 40L är mer likt det på tidigare vagnar, även om det skiljer lite när det gäller detaljer på akterplåten. Har inte studerat dem i detalj än, men jag lär göra det när det är dags.
Har nog lite bilder på Arsenalens 40L någonstans.
Ganska logiskt egentligen, 40L var ju tillverkad av Landsverk, och de ville väl i möjligaste mån använda verktyg och delar som redan fanns. 40K tillverkades i Karlstad av KMV (nej inte Kraus-Maffei Wegmann, utan Karlstads Mekaniska Verkstad), och där var man väl friare att skapa egna tekniska lösningar.
Kjell.S
Kontakt:

Inlägg av Kjell.S »

Lite större motor i 40K, därför är konstruktionen ändrad en hel del jmf med 40L
Förmodligen lite rationaliseringar för att underlätta i produktionen också
Skriv svar