Jag tycker mig se att de är nedåtriktade på Strv m/38, men uppåtriktade på 39an.. Så toldiinstruktionerna stämmer för Toldi och för 38an. Tror jag.. fast när jag googlar "strv m/38" så tycker jag mig se att gälarna pekar uppåt på några bilder.. men men..
På sid 57 i instruktionsboken verkar de peka neråt i alla fall:
http://www.ointres.se/strv_m38_instruktionsbok.pdf

Strv m/38

Strv m/39. Bild från Richard O Lindströms site ointres.se (
http://www.ointres.se/strv_m_38-39.htm)
Tror inte gälarna var rörliga. De täcks i vissa fall av ett fint galler, som jag antar är en eftermodifiering. Både 38an och 39an på Arsenalen har detta gallret.
Motordäcket såg jag faktiskt på Kjell Svenssons ritning att vinklarna inte stämde, så jag antog att det var nytt på 39an, men Kjell sade att han använt samma grund ritning till 38an, så det var samma även på den. Så egentligen bör man justera detta på 38an också (vilket framgår med önskvärd tydlighet om man kikar på bilderna ovan). En snabb bildgoogling gör att jag lutar åt att tro att byggsatsen ändå är korrekt för en Toldi. Samma sak när det gäller L60.

L60, men hoppsan.. gälarna riktade uppåt - och lite annan utformning..
(fler bilder här:
https://picasaweb.google.com/1170599154 ... /Landsverk - skamlöst utnyttjande av forumet som anteckningsblock för referensmaterial för framtida projekt)
Strv m/40 har ju helt annan utformning på dessa luftintag, med kåpor i pansarplåt som skyddar intagen, så där blir det till att göra lite mer än bara fundera över vilket håll byggsatsens plastbit ska sitta.
Ju mer man studerar något, desto mer inser man att man inget vet..