95 Morfar var sjörövare, eller?

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
molgam
Namn: Jonas D

95 Morfar var sjörövare, eller?

Inlägg av molgam »

Hej (igen),

nästa bygge kommer här. Inspirerat av Jan Lööfs underbara barnbok "Morfar är sjörövare". Se bilder från den nedan:
Bild
Bild

Dioramat föreställer far, son och dotter som några år efter händelserna i Jan Lööfs underbara bok besöker platsen för händelserna. Givetvis hävdar pappa att morfar var lite virrig på slutet och inte alls var sjörövare. Föga anar han vad som vilar på havets botten……

Dioramat är byggt av frigolit och spackel. Vattnet är styrenplast. Vattnet målat från undersidan med Tamiya Clear Green och Clear Blue. Vädring med pigment och oljefärger.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Detaljering med ets m.m.

Bild

Bild
Målning påbörjas!

Klart!
Bild
Bild
Bild
Bild
Modellen är en riktigt gammal och bedrövlig Airfix i skala 1/144 av Santa Maria. Fotoets och diverse plasticard har använts för detaljering.

Är det någon av er som har fler sådana här bedrövliga Airfix modeller i skala 1/144 av segelfartyg som ni vill bli av med så hör av er till mig!

Jonas
jfall
Namn: Jakob Fall

Re: 95 Morfar var sjörövare, eller?

Inlägg av jfall »

Wow igen!
Jakob Fall
AP
revonn88
Namn: per hammargård

Inlägg av revonn88 »

nästan så man vill anklaga dig för att photoshopa in bilder på riktiga vrak xD Hin Håle snyggt
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Nu får du sluta Jonas! :shock: Snyggt! :D

...eller så är det jag som får sätta igång att bygga igen (inne på 4 månader byggtorka) :P

/Markus
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Skön idé och snyggt byggt!

Hälsningar

Magnus
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Går det lika bra med Aurora?
I min skrotlåda finns ett piratskepp kallat "Black Falcon", skala ca 1:120 och ursprungligen gjord av Aurora. Den finns återutgiven av SMER och ser då nästan ut såhär, byggaren som lagt ut denna bild på internet har bla. ersatt övergrov formsprutad riggning med tråd.

Bild

Den jag har är nog en Aurora för den byggdes av min bror tidigt 70-tal och har sedan lekts sönder av mig.... :?
Tror den skulle duga som vrak ändå.

Ska jag ta med liket till C4?

Med vänlig hälsning / Håkan Frid
molgam
Namn: Jonas D

Inlägg av molgam »

Hej,

tack för alla glada tillrop. Ett riktigt kul bygge detta.

Håkan, tack för erbjudandet! Jag kommer inte till C4 men se om du hittar någon 08:a där att skicka den med.

Jonas
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Får bli 08-Open istället.
Skriv svar