Genomskinlig primer funkar tamiyas bra som finns på sprayburk, bara tömma och köra i airbrush. Om du inte behöver genomskinlig kör jag själv med en 2 komponents variant, sitter som berget.
http://www.hiroboy.com/catalog/product_ ... jH_tT-XeHs
Ets-primer
-
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
- Ort: Stockholm. Nordens Venedig.
Re: Ets-primer
Annars är Citadels primer på sprayburk ganska bra på alla sätt och vis. Men den kräver också lite mer tid på just ets.Björn H skrev:Ska jag vänta 5 - 7 dagar har jag redan hunnit tröttna och börjat på ytterligare ett projekt som aldrig blir färdigt det hellerJanne Nilsson skrev: På fotoetsad mässing krävdes det i regel 5-7 dagars torktid för att den skulle sitta lika hårt som på vitmetallen.
Janne Nilsson
Hm...den här tråden skulle väl varit i Allmäna Forumet, men vadå....
Nu tror jag att dom du bara ska börja måla kan sätta igång efter en dag men skall det hanteras bör man nog vänta tiden ut. Sen finns det alltid risker med att lägga på ett nytt lager färg innan det gamla fått torka fullt ut.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Re: Ets-primer
Hur gör du ren sprutan efter en två-komponentsprimer? Hur står nål krävs? 0,5mm räcker det?Robert A skrev:Genomskinlig primer funkar tamiyas bra som finns på sprayburk, bara tömma och köra i airbrush. Om du inte behöver genomskinlig kör jag själv med en 2 komponents variant, sitter som berget.
http://www.hiroboy.com/catalog/product_ ... jH_tT-XeHs
/Björn H
Re: Ets-primer
Cellulosaförtunnung vid rengöring, ja 0,4 brukar jag köra.
Re: Ets-primer
Jag har simmat runt i alla möjliga primerångor och har kommit fram till att Aclad II är den primer som passar mig bäst. Har aldrig haft något problem med färg som chippar efter att jag började använda den, vare sig på plast, resin eller PE. Den går att spraya riktigt tunt och jag använder även en kombination av den grå och den svarta för att göra pre-shade. Resultatet ser ut så här http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 6&start=30.
Tvättar med Ajax fönsterputs och sköljer med vatten efteråt i förberedelserna. Har en flaska av den blå och en av den rosa fönsterputsen som jag återanvänder (den rosa löser för övrigt Tamiyas färger alldeles utmärkt om man behöver få bort dem om man återanvänder delar, renoverar eller något i den stilen). Slipdamm från själva primern med mera testade jag att skölja av med bara varmvatten nu senast, efter tips från forumet, och det fungerade bra.
/Fredrik
Tvättar med Ajax fönsterputs och sköljer med vatten efteråt i förberedelserna. Har en flaska av den blå och en av den rosa fönsterputsen som jag återanvänder (den rosa löser för övrigt Tamiyas färger alldeles utmärkt om man behöver få bort dem om man återanvänder delar, renoverar eller något i den stilen). Slipdamm från själva primern med mera testade jag att skölja av med bara varmvatten nu senast, efter tips från forumet, och det fungerade bra.
Kan bara skriva under på Jannes test ovan. Största fördelen med Vallejo är att den är luktfri, men tar grymt lång tid på sig att härda, särskilt på metall.Janne Nilsson skrev: På Polystyrenplast satt den mycket bra efter bara några timmars torktid. Gick ej att skrapa bort med tumnageln utan en skruvmejsel och hårt tryck krävdes.
När jag sprutade på resin så krävdes den ca 24-36 timmars torktid för samma resultat.
För vitmetall krävdes det närmare 5 dagars torktid och den satt kanske 90% lika bra som på Polystyrene och Resin. Undrar om det beror på att vitmetallen är betydligt "kallare" än de andra?
På fotoetsad mässing krävdes det i regel 5-7 dagars torktid för att den skulle sitta lika hårt som på vitmetallen.
/Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
-
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
- Ort: Stockholm. Nordens Venedig.
Re: Ets-primer
Jo, den är luktfri,bra pris, bra kulörer och funkar bra i sprutan.
Väntetiden är ofta inget problem, i alla fall för mig i mitt byggande med det beror ju en hel del på hur man tycker om att arbeta.
För min del är det oftast så att när primer kommer på så hittar man en massa skavanker som måste åtgärdas, så man kan inte börja måla direkt ändå. Sen lägger man upp bygget i sektioner så att det alltid finns något annat att göra.
Har jag bråttom brukar jag ta en lätt dusch med Cidatels sprayburk eller använda Tamiya spätt med Isopropylalkohol som primer. Men skall man slipa efter primern så är det bara väntetid som gäller.
Janne Nilsson
Väntetiden är ofta inget problem, i alla fall för mig i mitt byggande med det beror ju en hel del på hur man tycker om att arbeta.
För min del är det oftast så att när primer kommer på så hittar man en massa skavanker som måste åtgärdas, så man kan inte börja måla direkt ändå. Sen lägger man upp bygget i sektioner så att det alltid finns något annat att göra.
Har jag bråttom brukar jag ta en lätt dusch med Cidatels sprayburk eller använda Tamiya spätt med Isopropylalkohol som primer. Men skall man slipa efter primern så är det bara väntetid som gäller.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Re: Ets-primer
Lacknafta eller Förtunning AR fungerar för mig. Jag brukar penselmåla den eftersom den är så pass tunn och torkar så snabbt att det både känns för jobbigt och tar längre tid att göra det med sprutan. Det känns också som om jag har mer koll på var jag haft på den då eftersom den är väldigt svår att se när den torkat.Björn H skrev:Så är då frågan: hur regör man sprutan efter Mr Metal Primer?
Man kanske skulle göra som japanerna gjorde med sin skyddslack och blanda i lite pigment enbart för att kunna se var man applicerat den...

/G
Re: Ets-primer
Använder man Mr Metal Primer direkt ur flaskan? Om inte, vad förtunnar man med? Glömde faktiskt att kolla upp det innan beställningen gick iväg.Mahatma G skrev:Lacknafta eller Förtunning AR fungerar för mig. Jag brukar penselmåla den eftersom den är så pass tunn och torkar så snabbt att det både känns för jobbigt och tar längre tid att göra det med sprutan. Det känns också som om jag har mer koll på var jag haft på den då eftersom den är väldigt svår att se när den torkat.Björn H skrev:Så är då frågan: hur regör man sprutan efter Mr Metal Primer?
Man kanske skulle göra som japanerna gjorde med sin skyddslack och blanda i lite pigment enbart för att kunna se var man applicerat den...
Vad är det för pigment du funderar på om man kan blanda i?
/Björn H
Re: Ets-primer
Ja, jag använder den direkt. Som jag nämnde är den bokstavligen som vatten - förutom lukten. Det jag funderat över är att tillsätta en droppe av någon färg (kanske Tamiya transparent?) för att lättare se var jag primat. Det är väldigt svårt att se det när den torkat, man är tvungen att vrida på delen i snett motljus för att försöka se skiftningar i ljusreflektion.
/G