Ford GPA

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
robertlundin
Namn: Robert Lundin

Ford GPA

Inlägg av robertlundin »

Mycket på gång nu; batchbygger en massa som "fabriken" spottar ut just nu. Den här påbörjades i och för sig för 35 år sedan (!) men jag restaurerade den nyligen delar från en nya sats från Tamiya, Eduard ets och instrument etc från Archer's. Lite övervädrad kan jag tycka men den funkar i vitrinskåpet och den har en del historia. :ugeek:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
/Robert Lundin
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Ford GPA

Inlägg av SvenYoung »

Jättesnygg Robert!

Härliga gröntoner och jag tycker inte alls att vädringen är för mycket. Ser helt rätt ut. Kanske bara ett ställe som sticker ut och kunde tonas ner en aning, och det gäller blyertsstrecken nere i fotbrunnarna. Kanske borde vara lite bredare/mer homogen metallisering där, inte bara tunna streck?

Förövrigt, stor tummen upp!! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
robertlundin

Inlägg av robertlundin »

Tack Sven, kul att höra. Håller med om blyertsstrecken- de sticker dessutom ut änu mer vid fotograferingen ser jag. Lite mörkgrå chipping, och pigment får tona ner detta.
GPA:n som byggsats är en trevlig sak, kanske inte alls lika detaljrik som moderna byggsatser men Eduard och en massa walkarounds från nätet kom till undsättning. Vill minas att jag byggde modellen med den hastighet man brukade bygga som tonåring ... sedan tog det som sagt några år innan den blev som jag verkligen vill ha den. Rätt otroligt att den ändå överlevt. Och skulle man nu vinna lotto så vore en GPA i 1:1 inte helt fel, istället får en plastbalja med utombordare; viss prisskillnad däremot.
/Robert
/Robert Lundin
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag gillar den Robert. Inget fel på vädringen. Men jag tycker att du borde tona ner etsen på intestrumentpanelen lite. Ha på några filter eller liknande?

Tycker kanten på framljusen ser lite konstiga ut? Är de omålade?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
robertlundin

Inlägg av robertlundin »

Instrumentpanelen fick jag till sista av allt (beställde dekalerna driekt från Archer's - perfekt), så det lite småfix kvar där. Ser nu att kanterna dessutom ser lite suspekta ut, bör svärstas med lite wash eller liknande. Framljusen är ingen höjdare, tycker dessa alltid är svårast att få se realistiska ut. De är målade silver på insidan, och sedan är "glaset" pålimmat med förtunnat trälim (eller om det var Humbrol's clear fix ...).

Har du någon bra lösning för detta med plastiga lyktor?
/Robert Lundin
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Köpa lösa linser från tex AK och sätt dit istället.

Men det jag reagerade på var att ytterkanten mot lyktglaset såg omålad ut? Ca 1/2mm bred rand på bägge? Eller ser jag fel?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
robertlundin

Inlägg av robertlundin »

Aha, ja just det, ytterkanten är helt omålad. Tack för att du såg det
/Robert Lundin
Skriv svar