WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35
-
Re: WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35
Fett nice! Kul att se,
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
-
- Namn: Robert Lundin
Tack för alla uppmuntrande kommentarerna.
Jag hade byggt en hel radda modeller till Open som jag "lyckades" glömma att anmäla mig till i tid
så jag kommer ladda upp lite bilder på allehanda bråte lite löpande.
/Robert
Jag hade byggt en hel radda modeller till Open som jag "lyckades" glömma att anmäla mig till i tid

/Robert
/Robert Lundin
-
- Namn: Lars Befring
Robert! du ska inte skriva lite och publicera på hemsidan????
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
Very nice Robert. Firstly because its a subject you dont see modelled everyday and secondly that you "went the whole nine yards" and placed the engine in the 360. Havent seen anybody doing that either. The only thing needed is a figure or two, to tell the story.
Im wondering what the two large boxes are for on the ripper. Were they intended for small accessories or were they to fill with ballast weight .. to hold the ripper on the tracks? Havent a clue myself .... just thought about this when looking at your images.
Im wondering what the two large boxes are for on the ripper. Were they intended for small accessories or were they to fill with ballast weight .. to hold the ripper on the tracks? Havent a clue myself .... just thought about this when looking at your images.

Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
-
Absolut, kan höras off line.Lars Befring skrev:Robert! du ska inte skriva lite och publicera på hemsidan????
/Robert Lundin
-
I haven't a clue, probably for a variety of gear. I reckon the downward pointing shape of the hook would have taken care of the traction, therefore making ballast unnecessary. But who knows.Plasticbattle skrev:The only thing needed is a figure or two, to tell the story. Im wondering what the two large boxes are for on the ripper.
/Robert Lundin
Otroligt häftigt! Jag gillar dessutom stämningen, den är inte speciellt trevlig. Det finns inget våld, inget egentligen hotfullt men jag tycker maskiner som byggs enbart för att förstöra utsöndrar sitt eget speciella obehag! Färgskalan kanske gör sitt till också för detta.
Fotot och ljussättningen är för övrigt av högsta klass!
Grymt!
Hälsningar
Magnus
Fotot och ljussättningen är för övrigt av högsta klass!
Grymt!
Hälsningar
Magnus
-
Tack för alla frågor och omdömen; alltid lika kul och värdefullt med feedback!
/Robert
/Robert
/Robert Lundin
Förutom att jag kan applåera den mästerliga bygg- och vädringstekniken (skulle jag aldig fixat), så måste jag tyvärr vara lite negativ här vad det gäller faktakollen:
* Vet inte om en WR 360 C 14 har tillräckligt med "ompf" för att dra en Schienenwolf "i drift". Det är tveksamt. På Bundesarchiv finns det bilder där det används med två ånglok BR57. En WR 360 C 14 har en startdragkraft på ungefär 120kN, _en_ BR57 på 260kN (jag räknade med en friktionskoefficient på 0,3 för ånglok på torra spår)
* Man hade knappast några diesellok för sådana insatser. Bränsle var det MYCKET ont om, så dieslar användes där man verkligen inte kunde ha ånglok, tex i munitionsdepåer. Kanonloken D311 släpades till skjutkurvan av ånglok, så ont om bränsle var det. Dieselloken användes tex på Peenemünde, skulle varit dummt om man satte en gnista på en V2 vid fel tillfälle.
* Vädringen är "fin" men jag tvivlar om att loket var i sånt skick. Loken var 1945 inte äldre än 8 år och en DYR pryl som man var rädd om. Det fanns nog tillräckligt med meniga för att putsa och måla - i alla fall fram till 1943.
Har inte hittad några bilder hur en Schienenwolf var kopplad till loket. Om det var ett vanligt järnvägskoppel eller något hållbarare.
Harald.
* Vet inte om en WR 360 C 14 har tillräckligt med "ompf" för att dra en Schienenwolf "i drift". Det är tveksamt. På Bundesarchiv finns det bilder där det används med två ånglok BR57. En WR 360 C 14 har en startdragkraft på ungefär 120kN, _en_ BR57 på 260kN (jag räknade med en friktionskoefficient på 0,3 för ånglok på torra spår)
* Man hade knappast några diesellok för sådana insatser. Bränsle var det MYCKET ont om, så dieslar användes där man verkligen inte kunde ha ånglok, tex i munitionsdepåer. Kanonloken D311 släpades till skjutkurvan av ånglok, så ont om bränsle var det. Dieselloken användes tex på Peenemünde, skulle varit dummt om man satte en gnista på en V2 vid fel tillfälle.
* Vädringen är "fin" men jag tvivlar om att loket var i sånt skick. Loken var 1945 inte äldre än 8 år och en DYR pryl som man var rädd om. Det fanns nog tillräckligt med meniga för att putsa och måla - i alla fall fram till 1943.
Har inte hittad några bilder hur en Schienenwolf var kopplad till loket. Om det var ett vanligt järnvägskoppel eller något hållbarare.
Harald.
-
Hej Harald, tack för intressant input. Det finns få bilder med WR360 och Schienenwolf, och jag har bara hittat en:

Dragkraften var sannolikt i klenaste laget och funkade möjligtvis enbart på bibanor. Sedan föreställer Trumpeters byggsats en prototyp - C12 - som var en aning kortare än den operativa versionen C14, så visst blir det mera en impression. Det mindra sannolikt att dessa diesellok nödvändigtvis hölls på lokstationer utan kunde i princip ligga ute i fält.
/Robert

Dragkraften var sannolikt i klenaste laget och funkade möjligtvis enbart på bibanor. Sedan föreställer Trumpeters byggsats en prototyp - C12 - som var en aning kortare än den operativa versionen C14, så visst blir det mera en impression. Det mindra sannolikt att dessa diesellok nödvändigtvis hölls på lokstationer utan kunde i princip ligga ute i fält.
/Robert
Senast redigerad av robertlundin den 04 maj 2013, 02:01, redigerad totalt 2 gång.
/Robert Lundin