WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne Nilsson
Inlägg: 2246
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35

Inlägg av Janne Nilsson »

Fett nice! Kul att se,

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
robertlundin
Inlägg: 252
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35

Inlägg av robertlundin »

Tack för alla uppmuntrande kommentarerna.
Jag hade byggt en hel radda modeller till Open som jag "lyckades" glömma att anmäla mig till i tid :oops: så jag kommer ladda upp lite bilder på allehanda bråte lite löpande.

/Robert
/Robert Lundin
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35

Inlägg av Lars Befring »

Robert! du ska inte skriva lite och publicera på hemsidan????
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Plasticbattle
Inlägg: 740
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35

Inlägg av Plasticbattle »

Very nice Robert. Firstly because its a subject you dont see modelled everyday and secondly that you "went the whole nine yards" and placed the engine in the 360. Havent seen anybody doing that either. The only thing needed is a figure or two, to tell the story.
Im wondering what the two large boxes are for on the ripper. Were they intended for small accessories or were they to fill with ballast weight .. to hold the ripper on the tracks? Havent a clue myself .... just thought about this when looking at your images. :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
robertlundin
Inlägg: 252
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35

Inlägg av robertlundin »

Lars Befring skrev:Robert! du ska inte skriva lite och publicera på hemsidan????
Absolut, kan höras off line.
/Robert Lundin
robertlundin
Inlägg: 252
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35

Inlägg av robertlundin »

Plasticbattle skrev:The only thing needed is a figure or two, to tell the story. Im wondering what the two large boxes are for on the ripper.
I haven't a clue, probably for a variety of gear. I reckon the downward pointing shape of the hook would have taken care of the traction, therefore making ballast unnecessary. But who knows.
/Robert Lundin
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3905
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35

Inlägg av magnusf »

Otroligt häftigt! Jag gillar dessutom stämningen, den är inte speciellt trevlig. Det finns inget våld, inget egentligen hotfullt men jag tycker maskiner som byggs enbart för att förstöra utsöndrar sitt eget speciella obehag! Färgskalan kanske gör sitt till också för detta.

Fotot och ljussättningen är för övrigt av högsta klass!

Grymt!

Hälsningar

Magnus
robertlundin
Inlägg: 252
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35

Inlägg av robertlundin »

Tack för alla frågor och omdömen; alltid lika kul och värdefullt med feedback!

/Robert
/Robert Lundin
haba
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 nov 2012, 19:36

Re: WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35

Inlägg av haba »

Förutom att jag kan applåera den mästerliga bygg- och vädringstekniken (skulle jag aldig fixat), så måste jag tyvärr vara lite negativ här vad det gäller faktakollen:

* Vet inte om en WR 360 C 14 har tillräckligt med "ompf" för att dra en Schienenwolf "i drift". Det är tveksamt. På Bundesarchiv finns det bilder där det används med två ånglok BR57. En WR 360 C 14 har en startdragkraft på ungefär 120kN, _en_ BR57 på 260kN (jag räknade med en friktionskoefficient på 0,3 för ånglok på torra spår)

* Man hade knappast några diesellok för sådana insatser. Bränsle var det MYCKET ont om, så dieslar användes där man verkligen inte kunde ha ånglok, tex i munitionsdepåer. Kanonloken D311 släpades till skjutkurvan av ånglok, så ont om bränsle var det. Dieselloken användes tex på Peenemünde, skulle varit dummt om man satte en gnista på en V2 vid fel tillfälle.

* Vädringen är "fin" men jag tvivlar om att loket var i sånt skick. Loken var 1945 inte äldre än 8 år och en DYR pryl som man var rädd om. Det fanns nog tillräckligt med meniga för att putsa och måla - i alla fall fram till 1943.

Har inte hittad några bilder hur en Schienenwolf var kopplad till loket. Om det var ett vanligt järnvägskoppel eller något hållbarare.

Harald.
robertlundin
Inlägg: 252
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: WR360 Diesellok und Schienenwolf 1/35

Inlägg av robertlundin »

Hej Harald, tack för intressant input. Det finns få bilder med WR360 och Schienenwolf, och jag har bara hittat en:

Bild

Dragkraften var sannolikt i klenaste laget och funkade möjligtvis enbart på bibanor. Sedan föreställer Trumpeters byggsats en prototyp - C12 - som var en aning kortare än den operativa versionen C14, så visst blir det mera en impression. Det mindra sannolikt att dessa diesellok nödvändigtvis hölls på lokstationer utan kunde i princip ligga ute i fält.
/Robert
Senast redigerad av robertlundin den 04 maj 2013, 02:01, redigerad totalt 2 gång.
/Robert Lundin
Skriv svar