Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Efter en hel del finlirande står den på spåret. Kul grundbyggsats, där det riktiga arbetet/utmaningen egentligen var dieselmotorn, som i sig var en separat byggsats från Baulard. En hemsk bekantskap med mycket grova getaljer, bubblor, skevheter och annat otyg. Skulle inte rekommendera detta märke om du inte absolut måste ha något de tillverkar . Detaljeringen till motorn är mestadels hemmagjord eftersom byggsatsens smådelar i stort var oanvändbara: allt som handlar om ventilerna, fjädrar, ledningar med mera. Dekaler ingick inte i Trumpeters byggsats och originalbilder har varit få; dekaler inköptes därför separat från en Tysk firma. Diverse mätare och motormärken printades ut på färgskrivare på fotopapper och limmades. Grundmålningen är gjord med Tamiyas sprayfärg (direkt från sprayburken, ingen airbrush). Hur många gånger jag har brutit av diverse stänger och smådetaljer vette tusan, men nu står den där! Jag tar med den till Open i Stockholm, och kommer hänga på en liten "krokig" sak på dragkroken (även den från Baulard, tjo).
En sådan härlig javadetnuärförnågot! Fin målning, motorn var ju bara för läcker med ventilfjädrarna. När jag var på tekniska museet i Berlin fick jag sådan lust att vrida på några reglage men gjorde det inte då. Kanske läge att ta igen det nu Det enda jag funderar över är att lyktglasen ser väldigt rena ut, och kanske det borde vara lite nött på mitten av de runda "kofångarna"? Grattis, ska bli kul att se den på 08 Open i april!
You may have had problems with the engine eset, but it looks the part. Good job in the cabin area as well. I have this kit built (unpainted) and its very basic from the box .... its nice to see the extra details.
Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
Tack för påsynen! Jag har placerat tingsten i ett hörn för att så att säga slippa se den på ett tag efter allt knogande, och då är det bra med ett par färska ögon som hjälper och kollar på den. Lite extra damm och mojs kommer att tillföras innan ridån går upp.
Thanks Frank, the engine looks buzy for sure, however it's a guestimate based on pictures of machines from the 50's and on, not the original C12 machine, which by the way was a prototype for the standard locomotive C14. Why om earth Trumpeter chose to make moulds for the single prototype is a mystery.