För ett otränat öga ser maskinerna likadana ut, men det skiljer en hel del dem emellan. Huvudsystemen är dock gemensamma mellan flygplanen, som radar, motor, cockpit med mera.
Några av er kanske minns att jag startade ett bygge av Kitty Hawks F-35B tidigare, vilken ni kan läsa om här: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... kitty+hawk
Där hade jag ju en hel del att anmärka på när det gällde byggsatsen. Intrycket var ömsom vin, ömsom vatten kan man säga, med fina detaljer, och god passform blandat med slarvfel, konstiga designlösningar och tveksam kvalitetskontroll. Hur är nu deras nya byggsats, låt oss ta reda på detta!
Kitty Hawks F-35A kommer i en kartong som pryds av en fin färgbild. I kartongen, som är proppfull, hittar vi 7 gjutstammar i en neutral ljus grå färg. Inte den grafitgrå som deras F-35B kom i med andra ord. Bra, för jag tycker den ljusgrå är trevligare för ögat när man jobbar. En transparent gjutstam, ett fotoetsark och en liten påse resindelar är också medskickade. Resindelar, vad trevligt – tänker ni då. Men jag återkommer till dessa. Två skrovhalvor finns givetvis också i kartongen.
En granskning av gjutstammarna säger ett par saker, bland annat att fyra av de grå gjutstammarna är precis samma som följer med i F-35B-kartongen. Det är lätt att avgöra, det står nämligen den byggsatsens artikelnummer på gjutstammarna. Det är dock inget konstigt med det. Vingar, fenor, landställ, raketstol mm, är ju precis (eller i alla fall ungefär) samma även på förebilden.
Två dekalark, ett färgglatt och ett grått följer med. Liksom den tidigare byggsatsen får man med kompletta dekaler till de märkningsalternativ som finns med i beskrivningen, samt extradekaler för att kunna bygga maskiner tillhörande flygvapen som visat intresse för F-35, som t.ex Norge och Danmark. De individer som beskrivningen visar är dels den första prototypen, dels en seriemaskin från Eglin. Beskrivningen är förresten ett häfte med boxarten i färg, samt målning/märkningsbeskrivningen i färg på de två sista sidorna. Apropå färg, så finns det nu färg-hänvisningar i själva byggbeskrivningen, som ju saknades i den tidigare byggsatsen.

Märkning och ets-delar.
Cockpit är väldigt lik den för 35B, men själva ”badkaret” är annorlunda eftersom flygkroppen har en något annorlunda profil. Detta innebär att även huven, dvs den transparenta gjutstammen är ny. Modellbygge är lärorikt. Vi lär oss en hel del om flygplanen redan i steg ett i beskrivningen

På mitt 35B-bygge ville jag ju använda den medföljande piloten, och upptäckte att den behövde lite modifikation (amputation) för att passa. Jag tänkte skippa piloten denna gången, men jag antar att samma sak gäller här också. Men med denna byggsatsen BEHÖVER man inte använda piloten, eftersom Kitty Hawk skeppar med ett fotoets-set med säkerhetsbälten till raketstolen. Trevligt!
Trevligt är också att man slipper gissa var styrspak och gasreglage skall monteras, då cockpitbaljan fått monteringshål för dessa.

Styrspaken valde att gå av hela tiden, så den saknas på bilden. Jämfört med F-35B är A-modellen lite smalare bakom cockpit eftersom det inte behöv något stort luftintag för någon lyftfläkt där.
I steg 2, nosstället, på den föregående byggsatsen så saknades det en hänvisning till en del, vilket kunde leda till en del huvudbry då verkligheten till synes inte kom att stämma överrens med verkligheten. Nu har man lagt till en hänvisning till den lilla del som behövs. Men man har samtidigt lyckats med att hänvisa till fel gjutstam. Det är fortfarande E27 som gäller, inget annat.

Bild från recensionen av F-35B, men det är ju samma delar.
Byggsaten inkluderar kompletta luftintag, precis som för 35B, men eftersom 35A inte har lyftfläkt med tillhörande luckor, så är luftintaget betydligt mindre komplext. Insidan av luftkanalerna pryds av ett par utstötarmärken, men eftersom man på grund av kurvaturen inte ser många centimeter in i intagen är slipbehovet ganska så blygsamt ändå.
Med dem snabbt avklarade hoppar vi vidare till steg 4, som inbegriper motor och utlopp. En enkel avbildning av motorn är inkluderad, och liksom 35B-byggsatsen så syftar den mest till att förstärka strukturen. Fotoets-setet inkluderar en flamhållare för efterbrännkammaren, samt ett komplett utblås, i fall man inte vill använda det utblås av plast som medföljer, eller i fall att de ömtåliga spetsarna blivit skadade i kartongen. Något som hänt en del byggare.

A-versionen är betydligt mindre komplex och sprängfylld med delar. Jämför med motsvarande bild i den andra byggtråden/recensionen. Bulan på luftintaget där det når motorn, är till för att ge plats åt lufttankningshålet. Man får med en "strut" att montera på insidan av flygkroppen, samt två luckor, så man kan visa maskinen redo för lufttankning om man vill. Byggbeskrivningen säger dock åt dig att stänga luckorna, så du använder möjligheten på egen risk..
I steg 7 är det dags för de interna vapenutrymmena. I 35B-byggsatsen fanns det lite konstigheter i det här steget. De har inte blivit färre i denna byggsatsen, bara annorlunda. Till skillnad från den förra byggsatsen får man här med två 2000lbs JDAM-bomber att stoppa i bombrummen. Bomberna är fint detaljerade, och i mitt tycke klart godkända. Men om du har en 35B och tänker stoppa i bomberna från A-satsen i den, så glöm det, de passar inte. De är för stora! Men detta är bara helt enligt förebilden. 35B kan bara ta den mindre storleken, 1000lbs, internt. Det går dock utmärkt att hänga satsens bomber på vingpylonerna på respektive version om man så önskar. De små piggarna på balkarna passar i hålen på bomben. (Så stänger man bombluckorna så kan man lasta bomberna på de inre balkarna, AMRAAM-robotarna på de mellersta, och de bägge AIM-9X-robotarna på de två yttre, så har man ett fullastat flygplan.)
Inga konstigheter här med andra ord. Ja, förutom att fenorna till bomberna finns på en annan gjutstam än den som angivits i instruktionerna.
De riktiga konstigheterna hittar vi i detaljerna som ska monteras in i bombutrymmena. Dessa återfinns inte på någon gjutstam alls. Leta inte er blå efter dem dock. Det är här resindelarna kommer in. De är helt enkelt bara avgjutningar av motsvarande delar i 35B-byggsatsen, som av någon anledning inte kom med i denna byggsatsen på grund av de nydesignade gjutstammarna. Men konstigheterna slutar inte här. Det finns ett par ”tunnor” som ska monteras på ett par stora ”torn” i instruktionerna. Dessa ”torn” finns dock inte med på de aktuella delarna. Vid närmare granskning så ser bilderna i instruktionerna ut att komma direkt från ritningen till B-varianten, med undantag för hänvisningarna till bomberna då. Förvirringen slutar inte här heller, för vid närmare granskning av innehållet i lådan, så finner man ett lösblad med rättningstryck för just dessa steg i beskrivningen, som inte innehåller någon hänvisning till resindelarna alls. Jag gjorde så att jag skippade ”tunnorna” men monterade de övriga resindelarna.

Bombutrymmet för F-35A ( till vänster) kontra F-35B (till höger). "Tunnan" är inringad i rött. Det finns ingenstans att montera den i utrymmet på A, men de andra delarna finns det monteringsplats för. De beige delarna är resin.
På den tidigare byggsatsen hade jag problem med att få vingarna att passa utan fula glipor. Enligt instruktionerna skall vinghalvorna limmas ihop, sedan skall dessa passas mot kroppen med piggar i vingarna som skall in i hål-torn som finns på flygkroppssidan. Dessvärre har Kitty Hawk försett både vingar och flygkropp med håltorn, så det hjälper inte.
För att undvika spacklande och slipande testade jag att limma ving-överdel direkt mot flygkroppens överdel, samt underdel mot underdel, med skarven förstärkt på insidan med plasticard. Det blev riktigt bra, och kan bli ännu bättre om man har mer tålamod än vad jag hade. Jag rekommenderar därför att ni gör det samma!

Insidan av den undre halvan av vingen, monterad på flygkroppen. Notera förstärkningarna av plasticard (det går inte att undgå att se dem). Notera också de två "håltornen" (fackuttrycket är vad?). De passar..inte.. in i två motsvarande håltorn på ovansidan av vingen.. de är dessutom inte ens belägna mitt emot varandra!

Så här fin skarv fick jag till på undersidan.

Jag gjorde samma sak på vingens ovansida.. fast på undersidan av ovansidan.. Den lilla "rutan" är till för att montera de utblås för roll-kontroll som finns i vingroten på F-35B.
Jag kritiserade 35B-byggsatsen för hur man löst skarvarna mellan delarna som utgör stabilatorer och fenor. Eftersom det är samma delar i denna byggsatsen är det samma historia, med skarvar som inte löper längs några befintliga panellinjer, och som är svåra att bli av med. Jag vet dock inte om man har tweakat formarna lite, eller om jag hanterade delarna på ett bättre sätt denna gången. Skarvarna finns kvar, men jag upplever dem som mindre denna gång, och förmodligen lättare att bli av med om man vill.

Dumma, dumma skarvar! Det är svårt att se det, men de är allt lite bättre än på F-35B (se nedan)

Skarvarna på stabilatorer och fena på F-35B, jämför med F-35A (se ovan)
Passformen är i övrigt rätt god. Med ving-trixet ovan så finns det bara en liten grej att se upp med, nämligen de plattor som har DSI-bulorna framför luftintagen. De måste limmas dit med noggrannhet för att man inte ska få oönskade glipor. Jag måste även slipa dem lite i överkant för att flygkroppshalvorna ska passa ihop.
Som ni ser så är jag inte färdig med byggsatsen, så jag kan inte uttala mig om de sista stegen, med landställsluckor mm. Men här förväntar jag mig inga konstigheter, med mindre än att numren på beskrivningen kanske inte stämmer alla gånger. Av de kvarvarande fotoetsdelarna är de flesta till inredningen i den stora huven. De är till för huvlås och öppningsmekanism.
En sista grej bara. Om ni hängt med så här långt så är ni säkert tillräckligt intresserade av F-35 för att vilja veta detta. I byggsatsen får man med vapenbalkarna (3 per vinge), som används om man vill byta bort stealthegenskaperna mot ökad lastkapacitet. Instruktionerna nämner dem inte, men det finns förberedelser för hål i vingarna, som det bara är att borra upp. Jag gjorde det, och gör inte om mina misstag. Hålen sitter nämligen något för långt fram, så balkarna krockar med vingens framkantsklaffar. Vill ni använda balkarna så borra nya hål 4-5mm (se referensfoton) bakom de föreslagna. Limma inte heller dit balkarna innan målning. Kanske en självklarhet, men förutom att allt blir enklare då, så är balkarna målade i en matt ljusgrå kulör, medan flygplanet är målat i en metallic mörkgrå, så det underlättar målningsarbetet. Jag tänkte inte på det, utan på att det skulle se bra ut på fotot, så jag för försöka ta bort dem, och kanske flytta dem bakåt också.

Med balkarna på kan inte framkantsklaffen fällas ned! Nog för att F-35 har många begränsningar pga felaktig konstruktion men..
Så är då Kitty Hawks F-35A en förbättring över deras F-35B? Egentligen är det mycket som är samma, och vissa konstigheter är utbytta mot andra konstigheter. Men egentligen är det inga problem, utan bara små fartgupp på vägen. De saker som jag ser som det största problemet med byggen av bägge byggsatserna är problemet med skarvarna på stabilatorer och fenor, samt maskerandet av alla olikfärgade panellinjer på 35B.
Jämfört med 35B finns på A-byggsatsen ett par förbättringar. Dels får man med bomber att pryda bombrummen med, panellinjerna är allihop försänkta och fotoetsade detaljer. Kvaliteten verkar vara bättre också, eller så hade jag tur respektive otur med mina exemplar? Det finns några sjunkmärken här och var också att se upp med, lite utstötarmärken osv. Det gamla vanliga med andra ord.
Så vilken ska man välja då? Ja, det beror helt på vad man vill bygga. Men för den som vill ha F-35 på hyllan med minsta möjliga arbete så ska man välja F-35A, för den är mer lättbyggd, dels på grund av de små förbättringarna, dels för att byggsatsen är mindre komplex på grund av avsaknaden av lyftfläktar, vridbara avgasmunstycken etc. Men med alla luckor öppna och flygplanet i hover-läge är ju F-35B en mer spännande modell. Äsch, vem försöker du lura egentligen. Köp bägge, och 35C med när den dyker upp! I modellbyggarvärlden får du tre flygplan till priset av tre. I verkliga världen får man tre till priset av sju..

Någon som lagt vantarna på Kitty Hawks Jaguar eller Mirage F1 får gärna recensera den så vi vet vad vi kan vänta oss när deras Gripen dyker upp!