Nytt år, nytt bygge och testing av nya tekniker

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Nytt år, nytt bygge och testing av nya tekniker

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha, Roman.

Superbra länk! Mycket inspiration och hjälp som kommer att vara till nytta i mitt bygge.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Rickard B
Namn: Rickard

Inlägg av Rickard B »

Lödning tar verkligen etsarbetet till nästa nivå. Bra jobbat Sven! Både länken ovan och din tråd är mycket inspirerande även om det inte handlar om tyskt ww2:D
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Rickard.!

Hehe, ja inget tyskt denna gång heller, men vem vet vad som kan hända i framtiden? ;-)
"Svenne-Kongo"

denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Hur är det att löda riktigt små saker, i komplexa konfigurationer?
Jag har t.ex. lite knasiga bryggdetaljer till en av mina pråmar, som känns hart när omöjliga att få ihop med såväl lim som vanlig lödning.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Ett sätt är att binda ihop med tunn koppartråd så att det inte rör på sig medan tennet stelnar/kallnar. Ett annat sätt är med motståndslödning,
skicka en massa ström genom lödstället så att kontaktresistansen hettar upp lödtennet, handlar om delar av sekunder till fåtal sekunder för större ytor. Kyler man mellan lödningarna så hinner värmen aldrig sprida sig.
Påminner om punktsvetsning ...
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

denstore skrev:Hur är det att löda riktigt små saker, i komplexa konfigurationer?
Jag har t.ex. lite knasiga bryggdetaljer till en av mina pråmar, som känns hart när omöjliga att få ihop med såväl lim som vanlig lödning.
Hej Magnus,

Detta med etslödning är rätt nytt för mig, jag har inte kommit till de mindre bitarna än. Har tyvärr inga erfarenheter att dela med mig av små, komplexa detaljer än. Snart skall jag testa att löda ihop det komplexa bursiktet som sitter på Comet. Skall bli intressant.

Har dock kommit fram till att man skall inte gå till överdrift med lödning heller, vissa etsdelar går minst lika bra att limma. Lödningen är perfekt där fogarna kräver lite mer styrka, som tex i skärmarna.

I ditt fall låter det som varken lödning eller limning är optimalt, och det är ju ett dilemma.
"Svenne-Kongo"

Skriv svar