Projekt Bismarck 1/200
Re: Projekt Bismarck 1/200
Den känns så stor på bilderna,så man kan få lust att kliva ner och ställa sig på däck .Och vackert blir det också.Såg förresten en 1/250 skale Bismark på Model warship idag,byggd i papper visserligen.Men riktigt fint gjort det också/Lennart
-
Jo, jag brukar måla relingar i en något mörkare nyans än skrovsidorna.
Det får dem att se tunnare ut och bli mindre framträdande.
Vad jag vet var fartygsbåtarna målade i samma grå som överbyggnaden, men med däck av ljust trä (gran, furu, Oregon Pine?) och ruffar av mahogny.
Det brukar vara kul maskningsjobb i samband med målningen;-)
Blastbags (nån på detta forum påpekade vad de heter på svenska men jag har dumt nog lyckats glömma bort det.) brukar jag skulptera av Greenstuff.
Härligt att se att du ställt henne på en rejäl basplatta. Den skapar rymd kring modellen.
Hoppas du får henne klar till 08-OPEN, men ta med henne även om hon inte blir klar. Jag, och antagligen en hel del andra, skulle verkligen vilja se henne oavsett om hon är klar eller ej.
Om de andra som bygger på Bismarck/Tirpitz också tar med sig sina modeller kan vi ta en gruppbild på modellerna och oss själva under söndagen.
Vi ses,
Uffe
Det får dem att se tunnare ut och bli mindre framträdande.
Vad jag vet var fartygsbåtarna målade i samma grå som överbyggnaden, men med däck av ljust trä (gran, furu, Oregon Pine?) och ruffar av mahogny.
Det brukar vara kul maskningsjobb i samband med målningen;-)
Blastbags (nån på detta forum påpekade vad de heter på svenska men jag har dumt nog lyckats glömma bort det.) brukar jag skulptera av Greenstuff.
Härligt att se att du ställt henne på en rejäl basplatta. Den skapar rymd kring modellen.
Hoppas du får henne klar till 08-OPEN, men ta med henne även om hon inte blir klar. Jag, och antagligen en hel del andra, skulle verkligen vilja se henne oavsett om hon är klar eller ej.
Om de andra som bygger på Bismarck/Tirpitz också tar med sig sina modeller kan vi ta en gruppbild på modellerna och oss själva under söndagen.
Vi ses,
Uffe
Tack Ulf för infon! Passar fint med skeppsbåtarna, ska maska durken ordentligt.
Jaha, nästan en hel vecka har gått igen och det är MASSOR med delar som tar 10000 timmar att göra. Ets och åter ets..
Fint blir det i och för sig, men jag börjar seriöst tröttna på fotoets. Känns som om jag hellre maskar splinterkammoflage som arbete GRATIS!....
Men turligt nog börjar delarna sakta med säkert ta slut på spruesen.
Min bästa vän sedan nån månad tillbaka.

Relingar är i allafall snyggt.

Den uppmärksamma ser att relingen kring sökarn ser bortsprängd ut. Men det är mest för att stegen ned måste morfas ihop med relingen.
Det ska även på lite mer räcken på balkongen.

Sen en annan sak! Kranen!! Trumpeter har här gjort en rätt hyffsad kran, MEN man ska inte använda fotoetslinorna som tillhör kranen i ritningen.
Dom suger fett och är helt omöjliga att få fason på. Rent skit helt enkelt. Nää kör med riktig lina istället.

En till kran på G. Klart Bismarck ska ha riktigt kranar!.

Jaha, nästan en hel vecka har gått igen och det är MASSOR med delar som tar 10000 timmar att göra. Ets och åter ets..
Fint blir det i och för sig, men jag börjar seriöst tröttna på fotoets. Känns som om jag hellre maskar splinterkammoflage som arbete GRATIS!....
Men turligt nog börjar delarna sakta med säkert ta slut på spruesen.
Min bästa vän sedan nån månad tillbaka.

Relingar är i allafall snyggt.

Den uppmärksamma ser att relingen kring sökarn ser bortsprängd ut. Men det är mest för att stegen ned måste morfas ihop med relingen.
Det ska även på lite mer räcken på balkongen.

Sen en annan sak! Kranen!! Trumpeter har här gjort en rätt hyffsad kran, MEN man ska inte använda fotoetslinorna som tillhör kranen i ritningen.
Dom suger fett och är helt omöjliga att få fason på. Rent skit helt enkelt. Nää kör med riktig lina istället.

En till kran på G. Klart Bismarck ska ha riktigt kranar!.

Imponerande arbete! Har du planer på att "bemanna" henne med figurer?
-
Snyggt etsarbete!
Du gör helt rätt som kör med riktig lina i kranen.
Jag tycker du håller imponerande fart i bygget.
Uffe
Du gör helt rätt som kör med riktig lina i kranen.
Jag tycker du håller imponerande fart i bygget.
Uffe
Verkligen fint etsjobb,och även dragningen av linor till kranarna/Lennart
Tack killar!
Jag kör nog figurlöst tror jag. Förövrigt undrar jag om det verkligen finns figurer i 200 skalan?
Ang kranarna så blev linorna 100 gånger bättre än etshistorien. Det är dags för målning av kranar och en del små detaljer. Jag ska börja med all armament nu. alla dessa AA kanoner och 10.5:or.
Snart dags att vädra själva skrovet känner jag!
Jag har även en fråga kring båda swastikas. Ska jag måla dessa eller köra med dekaler? Jag körde dekaler på Scharnhorst men funderar på måla dessa istället.
Jag kör nog figurlöst tror jag. Förövrigt undrar jag om det verkligen finns figurer i 200 skalan?
Ang kranarna så blev linorna 100 gånger bättre än etshistorien. Det är dags för målning av kranar och en del små detaljer. Jag ska börja med all armament nu. alla dessa AA kanoner och 10.5:or.
Snart dags att vädra själva skrovet känner jag!
Jag har även en fråga kring båda swastikas. Ska jag måla dessa eller köra med dekaler? Jag körde dekaler på Scharnhorst men funderar på måla dessa istället.
Har aldrig hört talas om figurer i denna skala, men den händige torde kunna skapa egna och kanske gjuta/låta gjuta flera i resin eller liknande. Skulle nog se ganska bra ut. Bismarcks storhet skulle framhävas ytterligare, tror jag. Under alla omständigheter, så hoppas jag kunna titta på ditt verk i levande livet någon gång i framtiden. Jag håller tummarna!
-
Jag har alltid målat mina hakkors. Jag tycker det gör det lättare att bleka och tona in dem i det övriga målningsjobbet.

Det är klart att det varit rätt pyssligt att skära till maskerna, det blev några misslyckade innan jag fick till det.
Uffe

Det är klart att det varit rätt pyssligt att skära till maskerna, det blev några misslyckade innan jag fick till det.
Uffe
Hur mycket extra har köpts till satsen? Eller följer allt PE med? Såg på kartongen att där var lite godis med men trodde inte kanske att det avr så mycket.
Ser väldigt bra ut!
Mvh Hampus
Ser väldigt bra ut!
Mvh Hampus