HMS Gotland i 1/350. Färdig

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Re: Man är ju knäpp i huvudet. En Gotlänning i 1/350

Inlägg av Björn B »

Nja. Jag har ju propellern som är med i satsen men vill ju montera den åt rätt håll. Jag hittade ingen bild på en riktig propeller endast en radiostyrd modell och häftet Modellsamlingen av svenska ubåtar under 100 år utgiven av Kockums och Marinmuseum. Eftersom båda dessa källor har propellern monterad likadant så kör jag på det.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Vet en kille på SSPA i Göteborg som jobbar just med nämnda skruvar. Han heter Pelle Lindell och brukar vara på seglingssajten BLUR...
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart

Inlägg av Lennart »

Det finns en bra bild på denna filen.Man kan ju tänka sig att den ser ut något liknade.Även om bilden inte är ett riktigt foto.Men sidan är
intressant/Lennart http://www.sesusa.org/submarine.pdf
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild

Otroligt. Jag har byggt ihop en resinbyggsats. Dags för nästa sak jag inte gillar. Målning.
Senast redigerad av Björn B den 08 feb 2023, 01:41, redigerad totalt 2 gång.
Lennart

Inlägg av Lennart »

Men,den där blir en baggis att måla Björn.På med svartfärgen bara,och så lite gråtoner.Tjopp så är den klar :D den blev fin din lilla ubåt/Lennart
Draken74
Namn: Jonas Eriksson

Inlägg av Draken74 »

Kanon jobb Björn! Gotlänningen ser riktigt nice ut, ser fram emot målningen! ;)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Björn B skrev: Otroligt. Jag har byggt ihop en resinbyggsats. Dags för nästa sak jag inte gillar. Målning.
:o :o :o Målning är ju helt klart det roligaste!
Det ser riktigt fint karvat ut det där Björn!
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Så var man där igen. Gör om, gör rätt eller kanske mer: tänk efter - före.

Bild

Jag hade börjat måla men så hände något.

Bild

Baktill på tornet är det en transparent öppning som jag fick för mig att jag skulle öppna upp. Sågade och filade upp ett hack och fyllde med superlim som sen slipades ner i rätt form. Ovanför detta sitter det en klump med små lampor? i. Den ville jag lägga till.

Bild

Svartfärgen avslöjade ett par ställen som behövde mer spackel så jag beslutade mig för att strippa den på färg.
Jag har fått en känsla av att basen på tornet är för smal vilket gör att fronten också blir så men jag tänker strunta i det. Det kan vara så att bilderna luras också.

Bild

Framtill på tornet borrade jag upp ett litet hål eftersom det syns på bilder av båten. Är det en strålkastare eller kanske en tyfon?

Bild

När jag ändå höll på beslutade jag mig för att montera periskop och antenner så som en förberedelse för det har hål för dessa borrats upp.
Att den svarta färgen försvann gör inget då dom flesta bilder ger en känsla av grått i flera nyanser så nu har jag lagt på ett första lager av den ljusaste gråfärgen som jag kommer använda. Bilder på målning kommer senare.
Senast redigerad av Björn B den 08 feb 2023, 01:42, redigerad totalt 4 gång.
Björn B
Kontakt:

Re: HMS Gotland i 1/350 kanske inte var en knäpp idé i alla

Inlägg av Björn B »

Det är inte så illa att bygga resin när grejorna är så här fina och med få delar.

Bild

Första lagret färg (eller andra eftersom det första tvättades bort. En inte allt för mörk grå som fått en mörkare "kladd" för att bli lite flammig.

Bild

Nästa färg är en mörkare grå som dammats på med en ännu mörkare färg. När jag vaknar blir det mer maskering och Nato Black. Det ska bli spännande att maska av och se om det blir några synliga färgskiftningar.
Funderar på att stjäla Uffes modell av bottenplattor. Jag gillar den enkla utformningen.
Senast redigerad av Björn B den 08 feb 2023, 01:42, redigerad totalt 2 gång.
Krister L

Re: HMS Gotland i 1/350 kanske inte var en knäpp idé i alla

Inlägg av Krister L »

Här är en någorlunda bra bild av Gotland som den såg ut när den var i San Diego och skörtade upp The Us Navy. Tyvärr fortfarande ingen bra bild på skruven.

Bild

Mvh
Krister Larsson
Skriv svar